• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsskyltar

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Det kom in parkeringsdiskussioner i en ställplatstråd så jag skapar en egen tråd i ämnet.

6B21A364-BC76-4D86-8A23-1049AA44C109.jpeg
För att få bort husbilarna så är det många kommuner som skyltar så här. Man har i en Hovrättsdom fastställt att skyltningen är felaktig.



45369F1B-5B3E-478B-BDF8-F961E751FC21.jpeg

I detta fall var det en personbil klass 1 som hade parkerat där det var skyltat klass 2, det gör ju ingen skillnad om det är tvärtemot.

Hovrätten ansåg att skylten med personbil avsåg alla personbilar, klass1 och klass2. Tilläggstavlan i detta fall var enligt Hovrätten bara ett förtydligande att det även gällde klass 2. Parkeringsanmärkningen ansågs då ogiltig. (jag har läst domen i sin helhet)

693DDAB9-4185-49AA-9FFC-7CE91CD2F44A.jpeg

Så här ska en skylt se ut om den ska följa bestämmelserna i förordningen om parkering. Hade ingen bättre bild, man kan bortse från tidsangivelserna. Men det som är viktigt är att personbilssymbolen och vilken klass det avser skall stå i samma inramning.

Jag förstår hur man tänker när man skyltar enligt första bilden, man vill inte ha husbilar på parkeringen. Jag vill inte provocera och skulle därför inte parkera när det är en sådan skyltning. Jag vill bara belysa de problem man har att med att skylta rätt. Sen kan det ju vara så att man får en felaktig parkeringsanmärkning.

Det är inte lätt att förstå sig på parkeringsskyltningen med alla tilläggstavlor. Jag är med i en grupp på FB som handlar om parkeringsanmärkningar. Det är otroligt vad många olika tolkningar det blir i diskussioner om parkeringsskyltar.



2EEFC3A4-3483-4B9C-AADB-C1D0DB645C4E.png


Den här tavlan säger ju att bara personbil klass 1 o klass 2 får parkera. Man kan alltså inte stå där med en lastbilsregistrerad husbil. Den är i fordonsklassen lastbil. Detta har många hantverkare fått erfara som har små paketbilar som är lastbilsregistrerade.

Jag kan rekommendera nedan länk när det gäller att söka lokala trafikföreskrifter, måste finnas i denna databas annars är de ogiltiga. Tillåter man inte med skyltning, exempelvis att parkera husbil (klass2) på viss plats så måste det vara inlagt i registret annars gäller det inte.

 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kom in parkeringsdiskussioner i en ställplatstråd så jag skapar en egen tråd i ämnet.

Visa bilaga 208751
För att få bort husbilarna så är det många kommuner som skyltar så här. Man har i en Hovrättsdom fastställt att skyltningen är felaktig.



Visa bilaga 208753

I detta fall var det en personbil klass 1 som hade parkerat där det var skyltat klass 2, det gör ju ingen skillnad om det är tvärtemot.

Hovrätten ansåg att skylten med personbil avsåg alla personbilar, klass1 och klass2. Tilläggstavlan i detta fall var enligt Hovrätten bara ett förtydligande att det även gällde klass 2. Parkeringsanmärkningen ansågs då ogiltig. (jag har läst domen i sin helhet)

Visa bilaga 208756

Så här ska en skylt se ut om den ska följa bestämmelserna i förordningen om parkering. Hade ingen bättre bild, man kan bortse från tidsangivelserna. Men det som är viktigt är att personbilssymbolen och vilken klass det avser skall stå i samma inramning.

Jag förstår hur man tänker när man skyltar enligt första bilden, man vill inte ha husbilar på parkeringen. Jag vill inte provocera och skulle därför inte parkera när det är en sådan skyltning. Jag vill bara belysa de problem man har att med att skylta rätt. Sen kan det ju vara så att man får en felaktig parkeringsanmärkning.

Det är inte lätt att förstå sig på parkeringsskyltningen med alla tilläggstavlor. Jag är med i en grupp på FB som handlar om parkeringsanmärkningar. Det är otroligt vad många olika tolkningar det blir i diskussioner om parkeringsskyltar.



Visa bilaga 208757


Den här tavlan säger ju att bara personbil klass 1 o klass 2 får parkera. Man kan alltså inte stå där med en lastbilsregistrerad husbil. Den är i fordonsklassen lastbil. Detta har många hantverkare fått erfara som har små paketbilar som är lastbilsregistrerade.

Jag kan rekommendera nedan länk när det gäller att söka lokala trafikföreskrifter, måste finnas i denna databas annars är de ogiltiga. Tillåter man inte med skyltning, exempelvis att parkera husbil (klass2) på viss plats så måste det vara inlagt i registret annars gäller det inte.


Men det gäller väl bara på offentliga parkeringar?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Havsbaden, Ängelholm.
Om man nu kan parkera med husbil, pb2 enligt hovrättsdom ÖÄ 4755 -15 , på övriga platser,
DSC_0038_11_copy_2393x1346.jpg
kan det bli så att man i stället får felparkeringsavgift vid ej erlagd dygns avgift.
_20210413_150812.JPG
Om man ej betalar.
Då denna skyltningen med parkeringsbolagets gröna skylt, står vid infarten?
Där det står att pb2 skall betala avgift.

Krister.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Parkerar man på den delen där pb skylten är så är det ju ingen avgift oavsett pb 1 eller 2. Reagerar på att man har skyltat med klass 2 på skylten med husbil, det känns lite som överkurs.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Det kom in parkeringsdiskussioner i en ställplatstråd så jag skapar en egen tråd i ämnet.

Visa bilaga 208751
För att få bort husbilarna så är det många kommuner som skyltar så här. Man har i en Hovrättsdom fastställt att skyltningen är felaktig.



Visa bilaga 208753

I detta fall var det en personbil klass 1 som hade parkerat där det var skyltat klass 2, det gör ju ingen skillnad om det är tvärtemot.

Hovrätten ansåg att skylten med personbil avsåg alla personbilar, klass1 och klass2. Tilläggstavlan i detta fall var enligt Hovrätten bara ett förtydligande att det även gällde klass 2. Parkeringsanmärkningen ansågs då ogiltig. (jag har läst domen i sin helhet)

Visa bilaga 208756

Så här ska en skylt se ut om den ska följa bestämmelserna i förordningen om parkering. Hade ingen bättre bild, man kan bortse från tidsangivelserna. Men det som är viktigt är att personbilssymbolen och vilken klass det avser skall stå i samma inramning.

Jag förstår hur man tänker när man skyltar enligt första bilden, man vill inte ha husbilar på parkeringen. Jag vill inte provocera och skulle därför inte parkera när det är en sådan skyltning. Jag vill bara belysa de problem man har att med att skylta rätt. Sen kan det ju vara så att man får en felaktig parkeringsanmärkning.

Det är inte lätt att förstå sig på parkeringsskyltningen med alla tilläggstavlor. Jag är med i en grupp på FB som handlar om parkeringsanmärkningar. Det är otroligt vad många olika tolkningar det blir i diskussioner om parkeringsskyltar.



Visa bilaga 208757


Den här tavlan säger ju att bara personbil klass 1 o klass 2 får parkera. Man kan alltså inte stå där med en lastbilsregistrerad husbil. Den är i fordonsklassen lastbil. Detta har många hantverkare fått erfara som har små paketbilar som är lastbilsregistrerade.

Jag kan rekommendera nedan länk när det gäller att söka lokala trafikföreskrifter, måste finnas i denna databas annars är de ogiltiga. Tillåter man inte med skyltning, exempelvis att parkera husbil (klass2) på viss plats så måste det vara inlagt i registret annars gäller det inte.

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

Tack
Det kom in parkeringsdiskussioner i en ställplatstråd så jag skapar en egen tråd i ämnet.

Visa bilaga 208751
För att få bort husbilarna så är det många kommuner som skyltar så här. Man har i en Hovrättsdom fastställt att skyltningen är felaktig.



Visa bilaga 208753

I detta fall var det en personbil klass 1 som hade parkerat där det var skyltat klass 2, det gör ju ingen skillnad om det är tvärtemot.

Hovrätten ansåg att skylten med personbil avsåg alla personbilar, klass1 och klass2. Tilläggstavlan i detta fall var enligt Hovrätten bara ett förtydligande att det även gällde klass 2. Parkeringsanmärkningen ansågs då ogiltig. (jag har läst domen i sin helhet)

Visa bilaga 208756

Så här ska en skylt se ut om den ska följa bestämmelserna i förordningen om parkering. Hade ingen bättre bild, man kan bortse från tidsangivelserna. Men det som är viktigt är att personbilssymbolen och vilken klass det avser skall stå i samma inramning.

Jag förstår hur man tänker när man skyltar enligt första bilden, man vill inte ha husbilar på parkeringen. Jag vill inte provocera och skulle därför inte parkera när det är en sådan skyltning. Jag vill bara belysa de problem man har att med att skylta rätt. Sen kan det ju vara så att man får en felaktig parkeringsanmärkning.

Det är inte lätt att förstå sig på parkeringsskyltningen med alla tilläggstavlor. Jag är med i en grupp på FB som handlar om parkeringsanmärkningar. Det är otroligt vad många olika tolkningar det blir i diskussioner om parkeringsskyltar.



Visa bilaga 208757


Den här tavlan säger ju att bara personbil klass 1 o klass 2 får parkera. Man kan alltså inte stå där med en lastbilsregistrerad husbil. Den är i fordonsklassen lastbil. Detta har många hantverkare fått erfara som har små paketbilar som är lastbilsregistrerade.

Jag kan rekommendera nedan länk när det gäller att söka lokala trafikföreskrifter, måste finnas i denna databas annars är de ogiltiga. Tillåter man inte med skyltning, exempelvis att parkera husbil (klass2) på viss plats så måste det vara inlagt i registret annars gäller det inte.

Tack Master! Äntligen ett klarläggande av tilläggsskyltarnas betydelse. Att det skulle behöva gå till en hovrättsdom för att klargöra vad skyltarna betyder gör ju att man kan förstå att folk felparkerar av misstag pga förvirrande skyltning. Men som du säger så kanske man ändå skall undvika att ställa sig på en plats där man skyltat felaktigt som i exemplet ovan. För att inte provocera.
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Kanske lite utanför tråden, och då får admin flytta den. Jag undrar hur man motiverar att husbilar skall betala för parkering men pb klass 1 får stå gratis vid badplatsen i Ängelholm???? En diskriminering jag inte förstår. Hälsningar Göran Hellman.
Det är naturligtvis oförståeligt o oskäligt. Har troligen tillkommit genom påtryckningar eller uppvaktning från campingägare eller motsv. Därför viktigt att man håller koll på sådana här beteenden från kommunens tekniska förvaltning för att överklagas till högre instans. Tyvärr kan överklagan endast göras boende i aktuell kommun.
 

Hulebäck

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
28911
Medlemskap
2024
Det är naturligtvis oförståeligt o oskäligt. Har troligen tillkommit genom påtryckningar eller uppvaktning från campingägare eller motsv. Därför viktigt att man håller koll på sådana här beteenden från kommunens tekniska förvaltning för att överklagas till högre instans. Tyvärr kan överklagan endast göras boende i aktuell kommun.
Jag har skrivit till Turistnäringen i Ängelholm f.v.b. till politikerna/trafikkontoret om det orättvisa med parkeringen i Havsbaden/Klitterhus. Jag äger en Pick-up (lätt lastbil) och en plåtis och brukar parkera där när jag fiskar i Rönneå (medlem i ÄSFF sportfiskeklubb vilka sköter skötseln vid Rönneå för kommunen). I dag är jag helt utestängd från parkeringen såvida jag inte betalar 150:- och parkerar med husbilen. Kollar parkeringen då och då eftersom jag bor i kommunen - väldigt få bilar normalt - endast fullt vid fint väder några veckor på sommaren. Varför denna diskriminering? Detta gynnar inte turistnäringen i Ängelholm. Får se om jag får något svar...
Mvh Tony
 

Hulebäck

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
28911
Medlemskap
2024
Jag har skrivit till Turistnäringen i Ängelholm f.v.b. till politikerna/trafikkontoret om det orättvisa med parkeringen i Havsbaden/Klitterhus. Jag äger en Pick-up (lätt lastbil) och en plåtis och brukar parkera där när jag fiskar i Rönneå (medlem i ÄSFF sportfiskeklubb vilka sköter skötseln vid Rönneå för kommunen). I dag är jag helt utestängd från parkeringen såvida jag inte betalar 150:- och parkerar med husbilen. Kollar parkeringen då och då eftersom jag bor i kommunen - väldigt få bilar normalt - endast fullt vid fint väder några veckor på sommaren. Varför denna diskriminering? Detta gynnar inte turistnäringen i Ängelholm. Får se om jag får något svar...
Mvh Tony

Har nyligen fått besked från besöksansvarig/Tourism Manager på Ängelholms kommun:
"Jag har fått information ifrån kommunens trafikingenjör att förändring är på gång och att det planeras att införa 3 timmar avgiftsfritt med P-skiva eller motsvarande mellan kl 9-18."
Detta så att husbilar ska kunna stanna till en stund för strandbesök m.m.
Ingen annan förändring är på gång... Tyvärr är man hänvisad till endast 6 platser så länge Pb1-skyltarna är kvar på övriga parkeringen. Det blir till att avvakta och se vad som händer i framtiden.
Önskvärt vore att Pb1-skyltarna endast gäller t.ex. maj - sept.

Mvh Tony
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Kanske lite utanför tråden, och då får admin flytta den. Jag undrar hur man motiverar att husbilar skall betala för parkering men pb klass 1 får stå gratis vid badplatsen i Ängelholm???? En diskriminering jag inte förstår. Hälsningar Göran Hellman.
Det här förekommer på många platser, bl.a i vår kommun
 

Hulebäck

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
28911
Medlemskap
2024
Det här förekommer på många platser, bl.a i vår kommun
Hej!
Jag vände mig till Ängelholm Näringsliv AB/Tourism Manager om det orättvisa med parkeringen eftersom man profilerar sig i broschyrer "Kilometerlånga stränder, djupa skogar och öppna landskap"... De i sin tur har varit ikontakt med trafikingenjören på kommunen. Det svar jag har fått är att en förändring är på gång och planerna är avgiftsfritt 3 tim mellan kl 9-18. Detta är vad jag vet i nuläget. Jag har också framfört att Pb1-skyltarna bör tagas bort så det blir en vanlig parkering åtminstone höst/vinter/vår eftersom det alltid är gott om plats den tiden. Det verkar vara svårt att få en förändring sommartid eftersom det varit kaos när det varit badsäsong. Vet ej motiveringen med betalning för övernattning med husbil men, precis som i andra kommuner, har det säkert att göra med att det inom kommunen redan finns ett par campingar och ställplatser med betalning. Vi får helt enkelt se vad det blir för förändring - hoppas förändringen kommer snarast.
Mvh Tony
 
Toppen