• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsregler ?

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Parkerade nyligen utanför Drottningholms slott. På parkeringen finns rutor för personbil, långa rutor för buss samt ett antal korta rutor, c:a 10 meter där det också stod "buss" skrivet på asfalten. Där parkerade jag, eftersom de rutor som rymde husbilens fyra hjul medförde att antingen bilens bakdel eller framdel stack ut i vägbanan mellan parkeringsraderna.
Enligt trafikförordningen får bilen inte hindra eller störa annan trafik, därför parkerade jag i an av bussrutorna. För detta fick jag 700 Kr i böter.

Nu har jag läst trafikförordningen, tillämpliga delar. Och där finns inget förbud som jag kan ha brutit mot. Det finns nämligen på denna parkering inget förbudsskylt att stå med vilken som helst bil i en ruta märkt buss. Inge trafikregel som jag kan hitta nämner vilken status en målad text "buss" har.

Kan någon lagklok på området avgöra om jag i lagens mening brutit mot något förbud och alltså skall börfällas?

MVH // Stefan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Parkerade nyligen utanför Drottningholms slott. På parkeringen finns rutor för personbil, långa rutor för buss samt ett antal korta rutor, c:a 10 meter där det också stod "buss" skrivet på asfalten. Där parkerade jag, eftersom de rutor som rymde husbilens fyra hjul medförde att antingen bilens bakdel eller framdel stack ut i vägbanan mellan parkeringsraderna.
Enligt trafikförordningen får bilen inte hindra eller störa annan trafik, därför parkerade jag i an av bussrutorna. För detta fick jag 700 Kr i böter.

Nu har jag läst trafikförordningen, tillämpliga delar. Och där finns inget förbud som jag kan ha brutit mot. Det finns nämligen på denna parkering inget förbudsskylt att stå med vilken som helst bil i en ruta märkt buss. Inge trafikregel som jag kan hitta nämner vilken status en målad text "buss" har.

Kan någon lagklok på området avgöra om jag i lagens mening brutit mot något förbud och alltså skall börfällas?

MVH // Stefan.
Är du säker på att det är böter du har fått, och inte en felparkeringsavgift?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Parkerade nyligen utanför Drottningholms slott. På parkeringen finns rutor för personbil, långa rutor för buss samt ett antal korta rutor, c:a 10 meter där det också stod "buss" skrivet på asfalten. Där parkerade jag, eftersom de rutor som rymde husbilens fyra hjul medförde att antingen bilens bakdel eller framdel stack ut i vägbanan mellan parkeringsraderna.
Enligt trafikförordningen får bilen inte hindra eller störa annan trafik, därför parkerade jag i an av bussrutorna. För detta fick jag 700 Kr i böter.

Nu har jag läst trafikförordningen, tillämpliga delar. Och där finns inget förbud som jag kan ha brutit mot. Det finns nämligen på denna parkering inget förbudsskylt att stå med vilken som helst bil i en ruta märkt buss. Inge trafikregel som jag kan hitta nämner vilken status en målad text "buss" har.

Kan någon lagklok på området avgöra om jag i lagens mening brutit mot något förbud och alltså skall börfällas?

MVH // Stefan.
Det var synd. Det finns en stor rund grusplan som är en parkering några hundra meter bort från där du parkerade. Det finns dock en viktgräns på 3,5 ton för att få parkera där.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.021
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Parkerade nyligen utanför Drottningholms slott. På parkeringen finns rutor för personbil, långa rutor för buss samt ett antal korta rutor, c:a 10 meter där det också stod "buss" skrivet på asfalten. Där parkerade jag, eftersom de rutor som rymde husbilens fyra hjul medförde att antingen bilens bakdel eller framdel stack ut i vägbanan mellan parkeringsraderna.
Enligt trafikförordningen får bilen inte hindra eller störa annan trafik, därför parkerade jag i an av bussrutorna. För detta fick jag 700 Kr i böter.

Nu har jag läst trafikförordningen, tillämpliga delar. Och där finns inget förbud som jag kan ha brutit mot. Det finns nämligen på denna parkering inget förbudsskylt att stå med vilken som helst bil i en ruta märkt buss. Inge trafikregel som jag kan hitta nämner vilken status en målad text "buss" har.

Kan någon lagklok på området avgöra om jag i lagens mening brutit mot något förbud och alltså skall börfällas?

MVH // Stefan.
Hej
Jag skulle överklaga detta, en parkering med eller utan tillägstavla ska informera med skyltar godkända enl transportstyrelsen.
En målad text på marken kan ju knappast gälla, vad händer om det t ex är snö på gatan så texten är dold?

Detta får mig att tänka på filmen ”repmånad” där en lasbtil blev en helikopter med hjälp av text målad på kapellet.

Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är en kontrollavgift. Men ... dem motiveras av att bilen ställts upp i strid ned "gällande bestämelser" - och jag ifrågasätter om dessa verkligen gäller under nämnda omständigheter ?
Tyvärr, då är det förmodligen privat mark, och då kan dom ställa upp egna villkor inom ganska vida regler, bara dom anger det, och det verkar ju dom ha gjort?
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Det är en kontrollavgift. Men ... dem motiveras av att bilen ställts upp i strid ned "gällande bestämelser" - och jag ifrågasätter om dessa verkligen gäller under nämnda omständigheter ?
Det var synd. Det finns en stor rund grusplan som är en parkering några hundra meter bort från där du parkerade. Det finns dock en viktgräns på 3,5 ton för att få parkera där.

Tyvärr, då är det förmodligen privat mark, och då kan dom ställa upp egna villkor inom ganska vida regler, bara dom anger det, och det verkar ju dom ha gjort?
Nja, jag har hittat bestämmelser angående kontrollavgift. Så här står det: Kontrollavgift får endast tas ut om förbud om parkering eller parkeringsvillkor har kommunicerats tydligt med skyltar på området. Lagen är tydlig, skyltarna måste uppfylla vägmärkesstandard. Enklare skyltar i plast och liknande är ej tillåtna.

Inga skyltar som motsvara ovan finns på området. Så jag överklagar .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, jag har hittat bestämmelser angående kontrollavgift. Så här står det: Kontrollavgift får endast tas ut om förbud om parkering eller parkeringsvillkor har kommunicerats tydligt med skyltar på området. Lagen är tydlig, skyltarna måste uppfylla vägmärkesstandard. Enklare skyltar i plast och liknande är ej tillåtna.

Inga skyltar som motsvara ovan finns på området. Så jag överklagar .
Du får ursäkta, du chansar och parkerar i en bussruta som är väl utmärkt som just bussruta, när sedan chansningen inte går hem, och du får
en kontrollavgift vill du bråka om det med teknikaliteter? Varför inte bara dra erfarenheten av det, betala, och gå vidare?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.021
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Du får ursäkta, du chansar och parkerar i en bussruta som är väl utmärkt som just bussruta, när sedan chansningen inte går hem, och du får
en kontrollavgift vill du bråka om det med teknikaliteter? Varför inte bara dra erfarenheten av det, betala, och gå vidare?
Varför ska man inte följa dom juridiska regler som finns?

Målade budskap på asfalten ju inte juridiskt rätt, det finns skyltar som är godkända för ändamålet, hemmagjord måling på marken bedömmer jag mer som klotter.
Personligen tycker jag han gör rätt som överklagar och önskar honom lycka till.

Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför ska man inte följa dom juridiska regler som finns?

Målade budskap på asfalten ju inte juridiskt rätt, det finns skyltar som är godkända för ändamålet, hemmagjord måling på marken bedömmer jag mer som klotter.
Personligen tycker jag han gör rätt som överklagar och önskar honom lycka till.

Hejs
Claes 105
Självklart håller jag inte med dej, när han ställde sig där visste han inte om de eventuella juridiska felen, men såg tydligt märkningen och tog en chans, nu fungerade inte det så bra, då tycker jag inte att man skall försöka slingra sig ur det på den juridiska vägen utan stå för sitt misstag och
betala avgiften. 700kr är ju inte någon jättesumma och skall man driva det här vidare och kanske t.o.m. sysselsätta vårt rättssystem med det tycker jag att det är fel. Rättssystemet har f.ö. viktigare saker att hålla på med än sådana här bagateller om det nu skulle gå så långt, vilket jag verkligen hoppas att det inte gör!
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Du får ursäkta, du chansar och parkerar i en bussruta som är väl utmärkt som just bussruta, när sedan chansningen inte går hem, och du får
en kontrollavgift vill du bråka om det med teknikaliteter? Varför inte bara dra erfarenheten av det, betala, och gå vidare?
Hej !
jag tycker inte det är frågan om en chansning. Stefan bedömde att om han parkerat så att bara bilens hjul kommit innanför det markerade området, skulle bilens storlek medföra hinder för övrig trafik. Han valde därför att parkera bilen på en yta som var avsedd för parkering där fordonet också rymdes.
BBa
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej !
jag tycker inte det är frågan om en chansning. Stefan bedömde att om han parkerat så att bara bilens hjul kommit innanför det markerade området, skulle bilens storlek medföra hinder för övrig trafik. Han valde därför att parkera bilen på en yta som var avsedd för parkering där fordonet också rymdes.
BBa
Men det stod Buss på rutan..? Körde han en Buss? Om bilen inte ryms där man vill parkera, får man söka sig till något annat ställe där
den passar, men inte ta en plats som är avsedd för ett annat fordonsslag. Vi kör stora fordon, och det gör att det inte alltid finns anpassade
platser för oss, ibland får man kanske gå en bit extra, cykla, ta bussen, i värsta fall hoppa över ett besöksmål.
 
Senast ändrad:

Johan Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2024
Google berättar att i bussmarkerade rutor får endast bussar och tunga lastbilar parkera. Bussar får endast stå i dessa rutor så de har nog ännu svårare att hitta ställplatser vilket busskörande vänner berättat om. Hur det är med skyltning på plats vet inte jag men finner det svårt att tro att det är något påhittat.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Varför ska man inte följa dom juridiska regler som finns?

Målade budskap på asfalten ju inte juridiskt rätt, det finns skyltar som är godkända för ändamålet, hemmagjord måling på marken bedömmer jag mer som klotter.
Personligen tycker jag han gör rätt som överklagar och önskar honom lycka till.

Hejs
Claes 105
Hur skall man tänka när det gäller en målad rullstol i P-rutan, de är ju ofta lite större? Är det klotter eller en godkänd markering? Kanske är det så att en markerad P-ruta heller inte är lagstadgat korrekt? För min del förstår jag innebörden och följer den, precis som en hemmagjord skylt med campingförbud.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.021
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hur skall man tänka när det gäller en målad rullstol i P-rutan, de är ju ofta lite större? Är det klotter eller en godkänd markering? Kanske är det så att en markerad P-ruta heller inte är lagstadgat korrekt? För min del förstår jag innebörden och följer den, precis som en hemmagjord skylt med campingförbud.
Platser för rörelsehindrade är mig veterligen med skylt OCH målad symbol.
Målad asfalt syns ju inte när det är snö, men då gäller givetvis skylten.

Hejs
Claes 105
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.357
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är det vanligt med stora P-rutor med målad rullstolssymbol utan kompletterande skylt på stolpe?

Claes 105 hann före men jag kompletterar:

När jag tittar på aktuell parkering i google streetview så finns det inga skyltar om bussparkering men det kan ju givetvis ha ändrats sedan google var på plats och filmade. Annars borde det väl finnas skylt som förklarar de målade rutorna.

Sedan är det lite dåligt av markägaren att inte informera om den alternativa parkeringen där husbilar under 3,5 ton skulle kunna pakera. Jag antar att det rör sig om ett ganska populärt turistmål med åtskilliga husbilar som kommer på besök.

//Michael, medlem
 
Toppen