• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsregler 24-7 dagars.

F

F.d. 6082

Guest
Jag har funderat lite över följande frågor:

1. Om jag parkerar min bil på gatan i 24 timmar, hur långt måste jag då flytta den för att få stå 24 timmar till? (Gata där ingen avgift krävs).

2. Vi har en 7-dagars parkering. Om jag stått där i 7 dagar, åker till centrum och handlar och när jag kommer tillbaka är samma ruta ledig. Får jag då ställa mig där i 7 dagar till?

Svaret jag fick från Transportstyrelsen var följande:
Svar: I bestämmelser som gäller tidsbegränsning av parkering anges hur lång tid man får parkera "i följd", se till exempel 3 kap. 49a § trafikförordningen (1998:1276). Om man kört bilen efter att den stått parkerad en viss tid finns det inget förbud att därefter parkera bilen igen på samma gata eller parkeringsplats.
Om du vill veta hur de som övervakar parkeringsbestämmelserna hanterar detta bör du vända dig till den som upplåtit parkeringen, dvs. kommunen eller den privata markägaren.


Har någon erfarenheter på hur respektive kommun ute i landet hanterar regeln?
De kan väl omöjligt notera alla bilar och deras ventilställning på hjulen för att kontrollera om bilen körts mellan kontrollerna av gatorna?
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

På fråga 1, hjulen ska ha rullat, verktyget p-vakten har är så vitt jag förstår ventilerna på dina hjul.
fråga 2, ja visst du kommer aldrig att få dina hjulventiler att stanna på samma ställe som dom stog sist när du var på platsen. //Karin
 
F

F.d. 6082

Guest
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Men p-vakerna kan ju omöjligt föra ett register över alla parkerade bilars ventilställningar en gång var 24:e timme i hela Sverige.

Så jag undrar hur det går till i verkligheten?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Fota dina ventiler själv. Då har du bevisen du behöver. Ofta visar ju fotot även datum och tid.

Sedan kan man ju fuska om man vill det. Men att bildredigera är troligen mer arbetsamt än att flytta bilen en liten bit.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Ett kritstreck på däcket och ett på vägen räcker för att se om hjulet har rullat.
Därför skall man alltid ha med sig en krita och sätta en massa kritstreck på däck och väg.
:D
 
F

F.d. 6082

Guest
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Fota dina ventiler själv. Då har du bevisen du behöver. Ofta visar ju fotot även datum och tid.

Sedan kan man ju fuska om man vill det. Men att bildredigera är troligen mer arbetsamt än att flytta bilen en liten bit.

Tack för tipset :)
Men jag är inte ute efter att fuska, jag skulle vilja veta hur de agerar runt om i landet i praktiken.
 
F

F.d. 6082

Guest
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Ett kritstreck på däcket och ett på vägen räcker för att se om hjulet har rullat.
Därför skall man alltid ha med sig en krita och sätta en massa kritstreck på däck och väg.
:D

Haha, den var också bra.

Men som skrivet; Jag vill inte utnyttja systemet eller luras. Bara veta hur de olika kommunerna har för rutiner, och om de kanske inte över huvud taget lägger någon vikt på om man tex står 48 timmar istället för 24.
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Som jag skrev tidigare p-vakterna använder ventilerna för sina kontroller, och det finns ju som du vet p-vakter i dom flesta kommuner om du är på kommunal mark. //Karin
 
F

F.d. 6082

Guest
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Tack Karin.

Men jag har otroligt svårt att tro på att kommunens lapplisor har en databas över alla Sveriges parkerade bilars ventilställningar, och uppdaterar den var 24:e timme.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Är det någon som har påstått det. Det är ju som du själv säger helt omöjligt. Man gör väl som i all annan p-övervakning, stickprov. Jag skulle inte tro att 24 timmars parkeringarna är särskilt prioriterade vad det gäller övervakning.

Men en parkeringsövervakare som åker på en p-plats och ser en bil som stått på samma ställe en längre tid gör väl en notering om detta med ventilställning och återkommer sedan något dygn senare för att se om bilen varit flyttad.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Perkeringsregler 24-7 dagars.

Är väl lite kinkigare med de privata alternativen, Scandpark mfl har koll på "24tim" på bostadsområden. Många samåker/åker buss till jobbet o bilen står.

Att få rätt mot dessa är ju ofta ganska arbetsamt, ett fotot räcker inte i ex vis Hojab's "utredningar"
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsregler 24-7 dagars.

Svårövervakade regler men vän av ordning tipsar gärna kommunen när parkeringarna överutnyttjas!
 
Toppen