• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringsproblem?

F

F.d. 53498

Guest
Gotland

Tyvärr har vi fortfarande ett otidsenligt förbud att sova i bilen här på ön. Starka krafter jobbar på att förändra reglerna med förbudet i den lokala ordningsstadgan men nu dök en ny förklaring upp.

Jag talade igår med en parkeringsvakt i Visby. Hon menade att förbudet gäller i hela Sverige. Bilen är uppställd på felaktiga grunder om man sover i den och därmed möjlig att bötfälla och transportera bort. Det felaktiga skall vara anser hon att man ställt upp för att sova inte för att parkera. Regeln skall ha tillkommit för många år sedan för att hindra prostituerade att ställa husvagnar som arbetslokal utanför centralstationen i Stockholm.

Någon som fått samma svar? Någon som vet vad som gäller?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Parkeringsproblem?

Prostituerade idkar "handel" i sin husvagn/husbil och för handel från fordon fordras särskilt tillstånd.

För privatperson som parkerar och vilar sig i fordonet krävs inget annat än att platsen är avsedd för parkering av aktuell typ av fordon.

Felet kommunerna gör är att försöka likställa övernattning i husbil med camping.

F

F.d. 1520

Guest

Hallå! Var i norge för ett par veckor sedan och där uppmanar de folk att "Tag en tupplur om du är trött" på stora plakat utmed vägen! Ska inte vi (husbilsägare) kunna gör lika dant? man stör väl ingen?! För egen del står vi sällan utmed större vägar,försöker åka ut en bit så man inte syns(lite svårt med en vit bil).Kör försiktigt! Kram Nettan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En bør spørre en slik p-vakt om det også gjelder lastebiler over 3500 kg og busser.

Disse har lovpålagt hviletid som blir nøye kontrollert. Det er lov å sove i kjøretøyet, men ikke flytte det under hviletiden. De minste pausene er på 15 min, og det skal være en pause på minst 8 timer hvert døgn pluss ett døgn i uken uten kjøring. I noen land i Europa har det vært forslag om at disse reglene skal være for alle kjøretøy over 3500 kg totalvekt også husbiler. Heldigvis så har vi sluppet kjøreloggen og kjøre/hvile bestemmelsene, og foreløpig også fartssperren på 90 km/t. Tyskland har blokkert forslagene hittil.

F

F.d. 13222

Guest

Min erfarenhet av p-vakter är att de sätter hellre en lapp för mycket än en för lite. Därmed bygger de sin argumentation på att kunna sätta lappen, om så på tvivelaktiga grunder. De flesta betalar en p-böter utan att bestrida den. Och bestrider man den får man oftast rätt. P-vakten får inget "straff" för att sätta böter felaktigt, däremot får de ett bättre område (mer centralt) om de driver in mycket böter.

Så har jag förstått att det fungerar i Göteborg i alla fall, i övriga landet kan det möjligen vara på annat sätt.

Ska man fråga någon vad som gäller ska man nog fråga någon annan än p-vakterna.

Bo 369

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021

Jag arbetade i det första prostitutionsprojektet i Malmö för många år sedan och var även med i en referensgrupp till projektet på riksnivå. Många konstiga beslut togs säkert på den tiden också. Jag har aldrig hört om att man transporterade bort fordon för att någon sov i det. Jag var också vid denna tid mycket i Stockholm och arbetade med dessa frågor, men tyvärr jag kan inte erinra mig någon dylik bestämmelse.
Det finns kanske någon lokal föreskrift om detta och i så fall skulle jag tänka mig att den är obsolet.
Vidare måste jag erinra om att det sedan 1825 är förbjudet att bada batsu i Sverige dessutom får man inte skala postatis innan de är kokt det förbjöds 1917. Det finns ytterligare lagar som är föråldrade.

F

F.d. 3088

Guest

En tanke slog mig en vanlig vardagskväll efter 18.00 kan det nog vara riskfritt att parkera (sova) på en kommunal p-plats där kommunen har egna p-nissar.

Jag har föresten ändrat åsikt om Gotland, fick dåliga vibbar innan semestern att husbilar inte var populära där, men efter en dryg vecka där i sommras finns inget att klaga på
Härlig ö.
Jo föresten under den tid vi var där fanns inte en enda soptunna efter vägarna!!!
Vid Visby parkerade vi vid ÖB Gångavstånd till stan

Gurra

F

F.d. 53498

Guest

Kul Gurra att du trivdes på "vår" ö. Vi har bara bott här sedan 05. Vi är utflyttade 08.or som trivs i lugnet, naturen och kulturen här. Gotland sopsorterar numer, man har glömt det rörliga friluftslivets behov av sophantering. Kanske kommunen fortfarande tror att alla cyklar.

Det var en kommunanställd p-vakt. Jag kommer att gå vidare med mina frågor till kommun och lokal polis om riktigheten i påståendet. Jag har också ställt en fråga till allas vårat vägverk för att se om dom kan reda ut frågan.

Jag vet att det finns ett antal husbilar som blivit bötfällda på Gotland. Kanske finns någon i vår klubb, vore i så fall intressant att få veta.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest

Vi har en bra och mycket kunnig person i klubben med många år förflutet inom ordningen. Han är en "jävel" på att kunna få fram rätt källor och fakta vad gäller såna här frågor. Anders W heter han.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Verkar vara någon utrotningskampanj på gång mot husbilar.
När jag och en kompis, stod och väntade, på färjan vid Kappelskär, så kommer det en snubbe på cykel, och medelar att det är camping förbjuden inom hamnområdet. Förr i tiden kom samma sorts tjänstemän och knackade på dörren. Så man vaknade och kund köra ombord. Vi satt vakna och pratade när han kom.:mad:

Senast ändrad:
Toppen