• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringsförbud införs för lastbilar -drabbar även oss???

F

F.d. 55554

Guest
Lastbilsförare som övernattar på och kring Center Syd har blivit ett växande problem.
För att få bukt med nedskräpning och förorening införs nu
parkeringsförbud i området nattetid. Drabbar även oss???
Parkeringsförbud införs för lastbilar - Omkretsen - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Det är mörkt och öde på Center Syd-området när Sydsvenskan stannar till vid en ensam lastbil som står parkerad tvärs över ett antal parkeringsplatser. Uwe Lorenz öppnar ena bakdörren på sin trailer för att visa eventuella tjuvar att det han har i lasten inte är stöldbegärligt
â€För lÃ¥ngt till rastplatsen i Glumslöv†- Omkretsen - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Annars är det vi som brukar få skulden!!

Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Parkeringsförbud införs för lastbilar

Egendomligt att kommunerna aldrig lär sig. Man flyttar endast problemet till en angränsande kommun eller gator. Samma idé och lösning har Malmö-kommunledning haft vid Spillepeng.

Varför inte lösa problemet genom att sätta ut "bajamajor" där de vet att långtradarna gärna övernattar? Då skulle man ha bättre kontroll på nedskräpning och ev. motverka stölder ur lastbilarna.

D

Deleted member 11118

Guest

Jag bor 700 meter från Shell macken där det tidigare fanns platser för lastbilar att stå. Där byggs nu bland annat Burger King. Lastbilar stå runt om i Lödde på natten i olika p-fickor och på industriområdet. De som kör lastbil får väl ta pauser där som finns bland annat toa. Finns en sådan plats i Glumslöv 3 mil från Lödde.

Jag håller helt med politikerna i kommunen att lastbilar skall inte stå i Lödde på platser som inte är lastbilsparkeringar. Vi som bor här vill inte ha de parkerade i våra gator, som vi i bland har.

Det bästa vore om man någonstans på Center Syd inrättade p-platser för lastbil för där finns områden till det, men jag och andra känner ju inte till detaljplanen för vad man planerat på denna mark där lastbilsplaster kunde inrättas. Jag tror att man vill bygga bostäder på dessa områden i framtiden.

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

De som kör lastbil får väl ta pauser där som finns bland annat toa. Finns en sådan plats i Glumslöv 3 mil från Lödde.

Jag håller helt med politikerna i kommunen att lastbilar skall inte stå i Lödde på platser som inte är lastbilsparkeringar. Vi som bor här vill inte ha de parkerade i våra gator, som vi i bland har.

Det bästa vore om man någonstans på Center Syd inrättade p-platser för lastbil för där finns områden till det

Man borde innrätta många fler rast/ställplatser.Kom i håg att dom som kör lastbil,är tvungna stanna när färdskrivaren säger,annars tilkommer böter.Man kan inte bare köra 3 mil hit eller dit för att parkera.Kommuner ock landsting kommer med lagar,men lägger INTE til rätta för att nån kan efterleva dom.Lastbilsåkarna är enda yrkesgrupp som får böter när man jobbar längre,bara 5 minuter längre.Alla andra får övertidsärsätning

T

Teddi

Guest

ett tillfälle för berörda,,vi vill inte ha lastbilar parkerade utanför knuten,,nån annan vill inte ha husbilar som stör utsikt osv..

då är vi två olika bilgrupper med samma problem:p

ett problem som i allra högsta grad är kommunalt! va bra,,vi tar med oss åkeriförbundet i kampen:D

F

F.d. 3077

Guest
Sv: Parkeringsförbud införs för lastbilar -drabbar även oss???

Håller med de två mycket förnuftiga inläggen.
Har varit långtradarchafför o åkare i hela mitt liv,men det var faktiskt bättre förr.då fanns fler motell o mackar som hade nattöppet och framförallt så var det aldrig något tjafs med körtider,en 1/2-timme hit eller dit kostade inte 1000:-lappar i böter och ev,indraget körkort för olämpligt uppförande.
Teddis tankegångar att snacka med Svenska Åkeriförbundet om sammarbete om parkeringsplattser är inte så dumt.Om inte SÅ tycker att det är mest utlänska tradare som snyltar och skitar ner,(för det gör dom faktiskt).
Bernt

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Läste artikeln i Sydsvenskan i morse, men tycker det är lite märkligt att chauffören från Tyskland kört till Center Syd för att övernatta. Han kom från Trelleborg, där finns numera utmärkta perkeringsmöjligheter. Han kör också förbi Malmö där det finns ett otal industriområden med fri parkering. Tycker han är lite ute i ogjort väder. Har också varit åkare och chaufför i hela mitt yrkesverksamma liv, och kan säga att det är inte lätt idag med den digitala färdskrivaren att få raster och vilotider att stämma till punkt och pricka.
Efter EU-inträdet har andelen utländska lastbilar ökat stadigt och har till stor del tagit över vad vi svenska åkare transporterade förut. När det gäller nedskräpningen har den ökat lavinartat. Om man stannar på en vanlig parkering och tittar i diket är där oftast fullt med skräp. Om man läser på förpackningar som kastats kan man lätt konstatera från vilket land nedskräparna kommer, och det är inte från något nordiskt land!

T

Teddi

Guest

skrea motell?? nån som minns? riktig nostalgi,,ja tror vi är en hel del med nåra hundra tusen mil i ryggen,,

men som de ser ut idag så får vi stå där tradartrafiken står,,,om vi får plats,,

om vi vill,,men inte e de många som vill inte,,

ja tror vi flesta söker trygghet inför natten,, är man de minsta osäker så blir sömnen lidande,,tänk om de fanns ett system på nåt sätt där man visste att #där# står en annan klubbkompis,,vi står bredvid dom,,det räcker med två bilar,,ock man ställer upp för varann,,
de hade jag nöjt mej med,,ja tror att många tänker i dessa banor,,speciellt nu med snart 10,000 bilar,, bara en tanke,,

Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Skrea minns man.Körde lastbil på Danmark på sen -70 ock -80 talet.
Glømmer ej "Skrea-macka" man åt där.Det var fika det. Sov endel där.

Ottar

Toppen