• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsböter

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er.
Nu har det hänt. Skulle ta natthamn i Hunnebo, men så många husbilar har jag aldrig skådat där. Fick helt enkelt inte plats, så kosan ställdes till Kungshamn istället. Där var det lika fullt, så vi åkte ut till Guleskär. Där var bara 15 husbilar med besättningar som satt och njöt i aftonsolen och kollade den intensiva båttrafiken. Till det sällskapet anslöt vi oss, i och försej medvetna om att det var camping förbjuden. Men vad gör man, vill inte åka hem direkt.
På morgonen den 23/7 hade vi alla fått varsin p-bot, alla utom 2 norrmän som klarade sej ( en av dem hade stått där en hel vecka). Och alla hade fått fordonsidentifikation PB klass 2, Fast ett antal HB var klassade Lätt LB även Tung LB.
Ni flesta vet förstås hur det är skyltat på platsen, men beskriver det ändå.
När man åker ut mot Guleskär står det skyltat LÅNGTIDSPARKERING. Denna skylt står rakt framför färdriktningen och pekar till höger. Precis innan högersvängen står en stor skylt som är vriden parallelt med färdriktningen, varför den kanske inte observeras när ögonen fängslas av långtidsp-skylten.Skulle man hinna se den stora skylten, så står det med stora bokstäver VÄLKOMMEN TILL GULESKÄR, sedan en massa text med liten stil som man inte hinner läsa, bla all övernattning förbjuden. Nästan gömd bakom denna skylt står skylten förbud att parkera kompletterad med tillägget, gäller Personbil klass 2 och husvagn. Varför vet jag detta. Jo på morgonen när jag fått boten tog jag mej en promenad för att läsa all text.
Så går det när man är man är olydig. Vi har en PB2, så vi har väl torskat, det är väl lika bra att pröjsa och bita i det sura äpplet. Men jag anser att de som har en LLB eller TLB bör gå fria, för vakten knackade inte på för att kolla om bilarna var bebodda. Klockan var 0720.
Sånt här lägger sordin på vistelsen. Okej, kommunen har så många besökare nu under juli, så vi husbilsåkare upplevs tydligen som en vagel i ögat. Men man ska komma ihåg att inom en månad är festen över, då är alla båtmänniskor och semesterfirare ett minne blott. Vem skall då handla i ortens butiker och ta en bit mat på någon restaurant? Husbilarna kommer nästan hela året, men jag tycker inte det känns bra att gagna näringen i Kungshamn.
Skillnad vore, om vi utgjorde en trafikfara/problem, men detta är en stor grusplan helt avskärmad från övrig trafik.

Usch vad jag gnäller.
Ha nu en fortsatt skön sommar
Hälsar Tim & Ing-Marie

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsböter

Vi var där och kollade för c:a en och en halv månad sedan på tips från Postis. Det kanske var dåligt skyltat för jag reagerade inte men Tack För Inlägget. Jag hade uppfattat så som att Postis hade fått ok från kommunen att HBK skulle få använda denna platsen.
MVH Bo Helgegren HBK 681

F

F.d. 8765

Guest

Hej BOH
Det måste jag kolla med Postis om det stämmer, hoppas du har uppfattat rätt.
Hälsn Tim

Senast redigerad av en moderator:

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Hej Tim & Ing-Marie

Jag skulle inte tro att Postis har sagt ovanstående att Guleskär skulle vara OK att stå på från Kommun.
Däremot står det i ett tidigare inlägg under platsen av Kul på hjul:
Vi ringde Fredrik på tekniska avdelningen angående skylten
han svarade: att skylten inte var juridiskt bindande

Nu till varför jag gör inlägget. Enligt Vv så är ju er bil en Lastbil och på skylten står det ju PB2 och husvagnar.
Liknande skylt står det på Drage/Bohus Malmön och där var det fullt med husbilar i dag när jag var där.
Jag skulle överklaga om jag var som du.

PS Platsen är borttagen från vår lista nu.

F

F.d. 8765

Guest

Tack Kingen.
Jag skall nog överklaga, men vet inte riktigt hur jag går tillväga. Tro det eller ej, men det är första gången jag har torskat.

Hälsn Tim

Senast redigerad av en moderator:

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Hmmm.
Jag har inte besökt Guleskär i år om jag har talat med någon om denna plats så gällde det som stod på skyltarna för ett år sen då jag var där och förhållandet då kanske jag beskrev för det någon om förhållandena just DÅ och några kontaker med någon kommun i Sverige har jag aldrig haft utöver räkningen för vatten och sopor hemma, och jag har aldrig nämt att just HBK skulle ha särskilt parkeringstillstånd någon stans i Sverige. Om någon frågar mig om man får stå där eller där är alltid MITT svar att de parkeringsregler som skyltas på platsen beträffande parkering i tid och typ av fordon gäller och sätter man ut stolar, grillar, markiser och dyligt är det camping.

F

F.d. 8765

Guest

Hej Postis
Jag har tagit del av ditt svar och kommer INTE att använda mej av tidigare eventuella uppfattningar ang. parkering vid överklagande.
Appro på det såg vi att du stod i Hunnebo när vi var där och sökte plats 23/7.
Ha en fortsatt skön sommar.
Hälsn Tim

Toppen