• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering, till vänster eller till höger?

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
I Sverige skulle vi med Personbilsklass II ställa husbilen på parkeringen till höger.
Hur gör man utanför Sverige?
Skall bl a åka till Brussel och hittade denna parkeringsplats ca 6km Ö om Brussel C.
P-skylt med tilläggstavla buss och lastbil till vänster, P-skylt med tilläggsskylt personbil till höger.
Vilken sida skulle du välja utan att riskera tillsägelse alt böter?
Bilden är ett montage men är från samma plats.
Parkering.jpg

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Parkering, till vänster eller till höger?

Till Höger om ditt fordon är klassat som PB.

D

Deleted member 11118

Guest

Till vänster för där är större platser. Hade även i Sverige ställt mej till vänster. Min husbil väger mer än 3,5 t

Lars Jönsson

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Mitt husbil är klassad som PbII och väger mer än 3,5t och är 7,45m lång.
Svaren visar att det är inte så lätt att välja.
Hur tolkas den svenska klassningen PbII utanför våra landsgränser?
Hur ser utländska poliser/parkeringsvaker på en husbil som inte får plats i en normal parkeringsruta, buss/lastbil- eller personbils-parkering?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Generellt gäller väl att bilen skall få plats inom markerat område.
Jag hade parkerat till vänster också.

D

Deleted member 11118

Guest

Håller med dej Robert att det är inte lätt tolka vad som är rätt eller fel. Intressant frågeställning onekligen. Men som sagt jag hade parkerat till vänster alla dagar på året.

För en del år sedan innan vi hade husbil, hyrde vi ett hus i en fransk by. Där parkerade folk till och med i rondellen och poliser brydde sig inte. Vi frågade ortsbefolkningen och fick till svar det finns regler hur man får parkera men det är lite si och så med efterlevnaden. Det de var stentuffa med var om du parkerade framför en utfart eller på ett sådant sätt du hindrade utryckningsfordon.

Lars Jönsson

Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det lutar åt att vi ställer oss till vänster förmodligen längst bort i bilden med baken mot träden. Kanske minst iögonfallande där och en bit från ev frys-långtradare.

Parkeringen ligger drygt 3km promenadväg från EU-Parlamentet, bilden visar bilkörvägen från parkeringen till EU-Parlamentet.

Bilagor

• Brussel.JPG
    Brussel.JPG
    119,4 KB · Visningar: 4
F

F.d. 9344

Guest

Mitt husbil är klassad som PbII och väger mer än 3,5t och är 7,45m lång.
Svaren visar att det är inte så lätt att välja.
Hur tolkas den svenska klassningen PbII utanför våra landsgränser?
Hur ser utländska poliser/parkeringsvaker på en husbil som inte får plats i en normal parkeringsruta, buss/lastbil- eller personbils-parkering?

Frågan kanske är hur utländska poliser/pakeringsvakter tolkar skyltarna. Där är höger sida upplåten till tunga fordon som Bussar och Lasbilar kanske för att dessa just skall ha en egen pakering.
Det finns en anledning till att dessa tilläggskyltar finns där.

Då kan det kanske bli problem att ställa sin HB (personbil) där.
Jag tolkar skyltarna som att vänster är reserverad för tunga fordon, det är ju en bild på Buss o Lastbil.
Höger sida en skylt som visar pesonbil.

Bäst är troligern att fråga på plats;)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag skulle utan tvekan köra in till vänster, parkering för lastbilar/större fordon, min husbil väger över 3,5 ton och är dessutom längre än 4-6m och ryms alltså inte inom en normal parkeringsruta avsedd för personbilar, vill inte heller provocera, spec inte utomlands.

Om man gör en jämförelse hur polis, mfl ser på fordon när det gäller hastigheter, då går man endast på fordonets totalvikt med extra begränsning av hastigheter.

Utomlands skiljer man ur myndighetssynpunkt hårt på fordonen - glöm svenska tvetydigheter .... !

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Många som väljer till vänster vilket verkar vettigt men då innebär det ju egentligen att man inte kan parkera på en vanlig parkeringsplats vilket man kan så länge hjulen får plats i rutan. Aktrar borde man nog egentligen parkera till höger.
Vilket som är rätt har jag ingen koll på;)
Martin

F

F.d. 9344

Guest

Absolut till vänster och hoppats på att polisen och andra använder sunt förnuft och inte bara är paragrafryttare.

//Christer

En sak är säker ordet "sunt förnuft" är ovanligt blad Polis på Kontinenten.
Oftas gäller "Lagboken" tolleranser utanför denna är ovanlig är min erfarenhet.
Men det kanske de bara var mot oss "yrkeschaffisar" :(

Ok, jag skall inte strida på vilken sida som är "rätt" att pakera i detta fall men det vore mycket intressant att få redovisad fakta efter hemkomsten:)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Med vår 3,5t 7,25m husbil PbII skulle jag parkera till höger och leta upp en plats där mitt överhäng kommer på en spärrlinjemarkerad yta. Därmed skulle jag inte vara i vägen, bara ta en P-ruta och dessutom stå lagligt enligt registreringen som personbil. Jag skulle vara noga med att de fyra hjulen står inom "min" P-ruta.

F

F.d. 25023

Guest

Är inte Sveriges PB kl2 bara ett svenskt påhitt? Som dock gäller körkortsmässigt i hela EU. Men jag förväntar mig inte att det ger mig rätt att parkera på personbilsparkering enligt lokala bestämmelser...

Därmed skulle jag absolut inte parkera på personbilsparkering om jag inte ryms i rutan med alla hjul.

Här i Spanien kan det stå "turismo" på P-plats, nu har jag lärt att det betyder personbil, det har dock gått bra och parkera vår korta bil utan att Policia Local har ingripit.

Hälsning jyrki

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Äntligen har vi haft möjlighet att besöka Brüssel och på ort och ställe konstatera på vilken sida vi bör parkera.
Definitivt höger sida dvs personbilsparkeringen.
Jag tror vi skulle störa yrkestrafiken om vi parkerade på vänster sida. Detta gäller vår bil 7,45m lång. Riktigt långa bilar, ja då blir det nog vänstersidan.

Avgiftsfri parkering, går att hitta parkeringsrutor där man kan baxa in överhänget så att man står inom markeringen.
Vi promenerade in till Europa-parlamentets byggnader 3-4km. Det finns några 100m från parkeringen en hållplats som heter Diamant för den som vill åka kommunalt. Till centrum av Brüssel är det några kilometer till.
Lägger nog upp denna parkering som en möjlig parkeringsplats i vår förteckning.

Bilagor

• PICT0678.JPG
    PICT0678.JPG
    111,1 KB · Visningar: 0
  • PICT0680.JPG
    PICT0680.JPG
    100,4 KB · Visningar: 1
  • PICT0679.JPG
    PICT0679.JPG
    123,1 KB · Visningar: 0

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Är inte Sveriges PB kl2 bara ett svenskt påhitt? Som dock gäller körkortsmässigt i hela EU. Men jag förväntar mig inte att det ger mig rätt att parkera på personbilsparkering enligt lokala bestämmelser...

Därmed skulle jag absolut inte parkera på personbilsparkering om jag inte ryms i rutan med alla hjul.

Här i Spanien kan det stå "turismo" på P-plats, nu har jag lärt att det betyder personbil, det har dock gått bra och parkera vår korta bil utan att Policia Local har ingripit.

Hälsning jyrki

Husbil PBll är i Sverige en omskrivning av fordonstyp M1 med "special" karosseripåbyggnad (SA) .
Beteckningen SA är angivet i bilens registreringsdokument den blåa delen.

Enligt Europa normen; COMMISSION REGULATION (EU) No 678/2011 of 14 July 2011, så är det endast fordon som är klassificerat i gruppen M / M1 som kan registreras med karosserityp SA ( se dokumentet sidan 5, punkt 1.1.1 och sidan 11).
Klassificeringen M/M1 har inte i detta dokument någon direkt angiven begränsning av fordonets totalvikt, men det framgår på sidan 17 i samma dokument under punkt 7.1.1(b), att viktbegränsning för M1 likställes med vad som gäller för klass M2, alltså max 5 ton totalvikt. Det är för mig osäkert om det också är att jämföra med M3 och totalvikt över 5 ton, då jag inte kan klart tolka den varianten.

I enlighet med vad som framgår av detta så är ju husbilen M och M1 en personbil med "specialkaross" och borde således gå att parkera på PB parkering. Men naturligtvis kan det vid behov vara svårt att övertyga den lokale polismannen/parkeringsvakten.

Det innebär att övriga EU har liknande system som Sverige avseende (M1)PBll. Rätten att framföra sådant fordon med totalvikt över 3500 kg är ju reglerat av körkortsregler och inte i denna fordonsspecifikation.

Slutligen vill jag bara framföra att min tolkning av bifogat EU dokument kanske har brister, varför alla och envar kan fritt komma med korrigeringar och åsikter så kanske vi alla till slut kan förstå vad som gäller.:):):)

Se bifogat dokument för fordonsspecifikation inom EU.

Bilagor

• European veichle definition and regulation-678-2011.pdf
    961,5 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Robert!
Mycket upplysande om att alla tror men knappast någon som vet!
Men med så mycket H-bilar på kontinenten så är det "väl" bara att se hur dom gör, eller det finns bara 5.99/metrs. bilar där nere?
Mvh.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jag (Carola) hade definitivt parkerat till vänster....får vi betala som en långtradare på betalvägarna, så får vi väl parkera bland kollegorna ?!

Tommy däremot hade börjat blinka höger.....tills jag skriker på honom att " vi får för f**n inte plats där!

Toppen