Sv: Parkering, till vänster eller till höger?
Är inte Sveriges PB kl2 bara ett svenskt påhitt? Som dock gäller körkortsmässigt i hela EU. Men jag förväntar mig inte att det ger mig rätt att parkera på personbilsparkering enligt lokala bestämmelser...
Därmed skulle jag absolut inte parkera på personbilsparkering om jag inte ryms i rutan med alla hjul.
Här i Spanien kan det stå "turismo" på P-plats, nu har jag lärt att det betyder personbil, det har dock gått bra och parkera vår korta bil utan att Policia Local har ingripit.
Hälsning jyrki
Husbil PBll är i Sverige en omskrivning av fordonstyp M1 med "special" karosseripåbyggnad (SA) .
Beteckningen SA är angivet i bilens registreringsdokument den blåa delen.
Enligt Europa normen; COMMISSION REGULATION (EU) No 678/2011 of 14 July 2011, så är det endast fordon som är klassificerat i gruppen M / M1 som kan registreras med karosserityp SA ( se dokumentet sidan 5, punkt 1.1.1 och sidan 11).
Klassificeringen M/M1 har inte i detta dokument någon direkt angiven begränsning av fordonets totalvikt, men det framgår på sidan 17 i samma dokument under punkt 7.1.1(b), att viktbegränsning för M1 likställes med vad som gäller för klass M2, alltså max 5 ton totalvikt. Det är för mig osäkert om det också är att jämföra med M3 och totalvikt över 5 ton, då jag inte kan klart tolka den varianten.
I enlighet med vad som framgår av detta så är ju husbilen M och M1 en personbil med "specialkaross" och borde således gå att parkera på PB parkering. Men naturligtvis kan det vid behov vara svårt att övertyga den lokale polismannen/parkeringsvakten.
Det innebär att övriga EU har liknande system som Sverige avseende (M1)PBll. Rätten att framföra sådant fordon med totalvikt över 3500 kg är ju reglerat av körkortsregler och inte i denna fordonsspecifikation.
Slutligen vill jag bara framföra att min tolkning av bifogat EU dokument kanske har brister, varför alla och envar kan fritt komma med korrigeringar och åsikter så kanske vi alla till slut kan förstå vad som gäller.
Se bifogat dokument för fordonsspecifikation inom EU.