• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering / ställplats

L M C

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21708
Medlemskap
2025
Hej, jag är en nybliven husbilsägare ( sålde segelbåten efter 45 år till sjöss) hittade på en kommunkarta två olika symboler med texten " ställplats " och den andra "husbilsparkering" vad är skillnaden ? Camping har jag lärt mig innebär att jag ställer ut bord & stolar.

På vanlig P plats får man ju stå 24 h och sova i bilen eller är det då camping. Kan ngn vänligen reda ut begreppen åt mig eller ge en hänvisning var jag jan söka kunskap,

Håkan

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Parkering / ställplats

Legalt sett är detta en gråzon.
Det finns inga prejudikat i högre rätt (så vitt jag vet) som entydigt definierar vad som är parkering, övernattning eller camping när det gäller husbilar.
Parkera, utan att provocera i onödan med markis och grill/utemöbler så går det vanligtvis bra.

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025
Sv: Parkering / ställplats

En husbilsparkering är just en parkering och ingenting annat. Inga markiser eller möbler ute. Finns det parkeringsrutor är det en ruta per bil. De som har synpunkter på avståndet mellan bilderna får åka någon annanstans.
En ställplats är en försvenskning av tyskans wohnmobilstellplatz och kan innebära en ren parkering, ett ställe med utrymme för markis och möbler, eller en fullserviceanläggning som nästan kan liknas vid en camping. Inte helt lätt att definiera. Man får se när man kommer dit.
Begreppet camping finns inte i svensk lag. Kommunerna kan hitta på lokala bestämmelser. Att sova i husbil på en parkering har inte prövats rättsligt.

Toppen