• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering Marstrand

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
image.jpg

Vi var ute på Koön och tänkte ta färjan över till Marstrand. Ville parkera husbilen några timmar. Visade sig att alla parkeringar var skyltade med förbud för pb ll. Vad jag kunde se så hänvisade man till den speciella husbilsparkeringen som är en ställplats. Kostnaden för att stå där var 120kr, tycker jag är dyrt för en parkering under två timmar.

Bredvid ställplatsen fanns en parkering som var skyltat enligt bilden. Hur skall man tolka den ?

Enligt min uppfattning så är det en parkering med avgift och avgiften gäller endast pb l. Pb ll står gratis enligt min tolkning.

Kenneth

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Parkering Marstrand

Ja du har helt rätt enbart PB 1 skall betala. det står där.

:twitcy:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag kan inte annat än att hålla med om tolkningen måste bli att avgiften bara gäller för pb I. Sedan kan man undra vad som menas med "21 dygn". Kan man parkera där i 21 dygn? Vad är det för kostnad att parkera på denna plats?

Kan denna skyltning vara ytterligare exempel på markupplåtares dåliga kunskaper om regelverket eller har de bara haft otur när de tänkte?

Johan K.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Taxan var 30kr dygn eller 300kr för en månad, märkligt då man inte fick stå en månad utan bara 21 dagar. Man har nog inte tänkt till riktigt.

Kenneth

F

F.d. 25109

Guest

Nej under skyltningen om PB1 står info om övriga fordons villkor men dessa framgår inte av fotot. Dessa är de som avser andra än PB1.

Info på "Automat" information.

MVH

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Nej under skyltningen om PB1 står info om övriga fordons villkor men dessa framgår inte av fotot. Dessa är de som avser andra än PB1.

Info på "Automat" information.

MVH

image.jpg

På skylten under finns bara info om SMS parkering och vad taxan är.

Kenneth

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Att bara PB I skulle betala men alla andra står gratis är det väl ingen som tror på. Då skulle ju P-platsen kunna fyllas med gratisparkerande långtradare. Det måste väl var & en förstå att detta inte är intentionen med skyltningen. Snarare är det väl så att P-platsen endast är ämnad för PB I. Jag har svårt att tro att trådskaparens tolkning håller rent rättsligt även om skyltningen är lite luddig.

Bennie

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har svårt att tro att en tingsrätt skulle gå på vad skyltskaparen hade för intention med skyltningen. De skulle gå på vad som framgår av skyltningen och antagligen nämna att skyltskaparen bör se över skyltningen om de vill att endast Pb1 ska parkera och inga andra.

Detta är helt enkelt ett kryphål skapat av en tjänsteman med mindre bra språkkunskap.

F

F.d. 52943

Guest

Både Bennsan och Mihael har nog rätt i sak. Man får ibland skilja på juridik och sunt förnuft.
Om många utnyttjar juridiken (parkerar trots skyltning) kommer det att drabba husbilsresenärernas rykte på sikt, med fler förbud och hinder.
Lite sunt förnuft är sällan helt fel.

Toppen