• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering för husbilar

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Så här såg det ut på parkeringen reserverad för husbilar i Vimmerby idag. Finna fem fel!

Bilagor

• _20160718_143741.JPG
    _20160718_143741.JPG
    146 KB · Visningar: 222

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Parkering för husbilar

Så här såg det ut på parkeringen reserverad för husbilar i Vimmerby idag. Finna fem fel!

1. Skylt som inte finns
2. Verkar inte vara någon efterfrågan pga 4 tim regeln
3. Vanliga bilar står där

De två sista går jag bet på? Ligger det på ett köpcenter eller är det kommunalt? Är det kommunalt så:

4. Politiskt beslut.
5. Turistavskräckande

:rolleyes:

H

hianders

Guest

Är det inte de tre närmaste platserna som är hb platser? Isåfall får ju vanliga bilar stå där de står. Så tolkar jag det.

Inger

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag ser inget annat fel än att skyltningen är olaglig. Därmed står personbilarna typ I inte fel (så länge de inte står där mer än fyra timmar).

Men rent allmänt är det ett stort fel. Platserna borde vara fullbelagda så här mitt i semestertiden. Detta beror antagligen på fyratimmarsregeln eller på läget/omgivningen som inte framgår av bilden.

Det ser ut att finnas en skyltsamlig, förmodligen lik den infällda i bilden, borta vid den svarta herrgårdsvagnen, men med en pil som pekar vänster.

F

F.d. 52943

Guest

Jag tror att Jokin skojar med oss. Det ser ut som om något redigerats bort precis framför den närmsta svarta bilen, så jag tror på Michael.

4

4 JO

Guest

För övrigt så finns ju faktiskt linjerna kvar för vanlig bilparkering.
Ignorerar man tilläggsskyltarna så man ju stå där.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Varför bry sig? Ett inlägg på HBK forum lär ju ändå inte ändra ett skit.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Parkeringen fann jag när jag promenerade i staden. Vimmerby är så här års full av turister och därmed även många husbilar som snurrar till och från sevärdheterna som har Astrid Lindgren som minsta gemensamma nämnare.

Det fem fel jag tänkte mig var att där stod fyra personbilar klass I, men ingen klass II. I tråden har ju många tänkt längre än så, exempelvis SirMcLain. Parkeringen ligger ganska centralt, några minuters gångväg från centrum. Helt riktigt så är husbilsskylten inte godkänd för lagföring, Däremot är det inget fel att använda den för att erbjuda husbilar parkering. Så personbilarna klass I står fel, men kan inte påföras en p-avgift. Däremot har åtminstone en av dessa bilar stått på platsen en längre tid, med punkteringar på två däck. Jag tycker att det är positivt att kommunen ordnar med stora parkeringsrutor för husbilar relativt nära centrum, men finner det negativt att dessa används av andra bilar, trots att det fanns fria sådana på andra ställen. Dock verkar det inte vara något problem, nu när platsen inte används av husbilar.

Toppen