• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering av husbil PBII

F

F.d. 410

Guest
Hoppas någon kan hjälpa mig som är nybörjare.
Är en husbil som registrerats som PBII att beteckna som personbil?
Om så är fallet kan man då inte parkera dessa på parkeringsplatser för just personbilar. Jag är medveten om att det kan vara besvärligt att få in dom på dom ofta snålt tilltagna rutorna men ändock vilka regler gäller egentligen.

Oftast är det väl så att man får stoppa in en slant för t.ex. tiden mellan 9 - 18 men över natten skall man väl stå fritt. Eller.....?

Tacksam för hjälp i denna fråga. (har säkert behandlats tidigare men jag hittar inget)
Anders

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Parkering av husbil PBII

Ja, det har diskuterats i olika trådar, någon kunnig kanske kan länka till dem.

Parkeringsreglerna för en PB II är likadana som för en vanlig personbil, tänk bara på att alla 4 hjulen måste vara innanför rutan.

Mvh / Per

H

hianders

Guest

Hej AndersHj!

Mycket relevant fråga. Jag försöker hålla vår bil under 3,5 ton men med ett till batteri och d:eek: reservhjul minskar ju lastmarginalen betänklligt.
Det finns säkert fler "smala" frågor som berör just PbII. :cool:

Hasse A

F

F.d. 410

Guest

Ja, det har diskuterats i olika trådar, någon kunnig kanske kan länka till dem.

Parkeringsreglerna för en PB II är likadana som för en vanlig personbil, tänk bara på att alla 4 hjulen måste vara innanför rutan.

Mvh / Per

Det är inte lätt. Jag har hört att t.o.m. försäkringsbolagen är kritiska mot dom allt för tajta rutorna även för personbilar, det blir ju så lätt dörrmärken i dörrarna som kostar bolagen pengar.

Men att få in husbilen mellan markeringarna är inte lätt. Jag har en liten cab som jag är väldigt rädd om och den brukar jag parkera "gränsle" över 2 mittlinjer. Får väl göra lika med husbilen. Säkert retar det någon men det får jag väl stå ut med.
Anders

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Försäkringsbolagen kan vara hur kritiska dom vill, parkeringsregler kan dom i alla fall inte styra över.

/Per

F

F.d. 4879

Guest

Är det en husbil under 3,5 ton så är den säkerligen besiktad och klassad som lätt lastbil med bostadsinredning, då är det íngen personbil.

F

F.d. 410

Guest

Kölis
i regbeviset står det under fordonskategori "Personbil". Lastbil är inte nämnt någonstans.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Såvitt jag förstår så är det idag svårt, eller omöjligt(?), att registrera en ny husbil som lätt lastbil. De blir regelmässigt registrrade som personbil typ 2. Äldre bilar före införandet av Pb2 är nästan alltid registrerade som lätt lastbil om totalvikten inte överskrider 3500kg och som tung lastbil över denna vikt. Några få bilar är registrerade som vanlig personbil och är då bilar som direktimporterats med CoC-märkning, helfordonsgodkännande. Jag förmodar att dessa per automatik blir Pb2 idag.

Parkeringsreglerna för Pb2 är samma som för vanlig personbil, dvs finns det ingen tilläggstavla till P-märket gäller att alla hjul är inom rutan. Längre hjulbas eller fler hjul som inte ryms inom rutan kan använda två rutor och betala två avgifter. Ett eventuellt överhäng baktill får inte hindra trafiken. Det går alltså att backa in på en ruta och låta överhänget sticka ut över en grasmatta eller liknande men inte över en gångbana så att denna väsentligen blockeras och blir obrukbar. Överhänget får också sticka ut på parkeringens körbanor om det inte hindrar övrig trafik och åtkomst av intilliggande parkeringsrutor.

F

F.d. 410

Guest

Tack för ett uttömmande svar
Anders

F

F.d. 9118

Guest

Är det skillnad vad det gäller parkering för lätt lastbil och Pb?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om parkeringsplatsen är skyltad som "P" utan tilläggsskylt är det ingen skillnad. Finns det tilläggstavla är det denna som gäller. Exempelvis en tilläggstavla med en personbil gör det tillåtet för Pb2 men inte lastbil att parkera. En lastbilsskylt ger omvänt resultat.

F

F.d. 9118

Guest

Stämmer det helt? För jag vill minnas att en lastbilssymbol på en vägskylt gäller lasbil över 3,5 ton. Har det ändrats?

F

F.d. 9118

Guest

Jag hade visst lite fel, fast ändå rätt. Tydligen gällde lastbilsymbolen för alla
lastbilar före 2007-06-01. Men numera gäller den bara tung latsbil!
Frågan är då bara vad som gäller för lätt lastbil. Räknas den som PB
också när det gäller skyltar och parkeringsbestämmelser????

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nu gör du mig lite tveksam. Jag hade en gång i tiden en Suzuki som var lastbilsreggad. Den kunde jag parkera under Göta Älvbron på den lastbilsparkering som fanns där på den tiden. Självklart fick jag böter men dessa revs när jag visade regbeviset. Efter ett tag kom det en tilläggsskylt med ">3,5t", så var den möjligheten slut.

F

F.d. 9118

Guest
F

F.d. 50005

Guest

Jag mailade en fråga till vägverket för ett tag sedan om vad som gäller för lätt lastbil vid parkering.
Lätt lastbil får ej parkeras på P-plats med tilläggsskylt för personbil.
Agne

Senast redigerad av en moderator:
Toppen