• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkerar ni hur som helst??

F

F.d. 12844

Guest
Hej
Vi är i startgroparna med att byta vår segelbåt till en husbil.
Vi är vana att trängas i hamnarna på västkusten.
Hur löser man det med en lite större bil?
Jag har kollat lite i min egna stad nu när det blev aktuellt.
Om en husbils åkare vill titta lite på en trevlig Svensk eller Spansk stad tex.
Promenad,shopping,en bit mat....
Var parkerar man? blir det långt att gå? En normal parkering på coop eller ICA
räcker väl inte till 6 meter husbil?

Mvh Vincent

F

F.d. 29809

Guest
Sv: Parkerar ni hur som helst??

Hej och välkomna till husbilslivet! Du kan få plats på en vanlig p-ruta om du väljer en ruta mot t.e.x en gräsmatta och backar med bakhjulen fram till kanten och låter överhänget gå in över gräsmattan.
Se upp för stolpar och lutningar så inte bilen tar i. Att parkera längs en gata brukar också funka.

F

F.d. 12844

Guest

Hej
Tack för tipset. Det låter inte så besvärligt som man först kan tro.
Kan det finnas fler bra varianter?

F

F.d. 5817

Guest

Hej, i din stad går det ju utmärkt att parkera vid vattnet. Mer eller mindre centralt. (Min bror bor ochså där).

Men, ja man parkerar lite hur som helst. Beroende på omgivningen och självklart på hur stor husbilen är. Många städer har sina egna P-parkeringar för bussar eller husbilar.

En normal parkering på coop eller ICA
räcker väl inte till 6 meter husbil?

Jodå, om man nu inte parkerar presis vid ingången. Bara se till att du har lätt att åka ut igen. Så att du inte blir inspärrad av andra fordon. Då är det bättre att ta platsen längst ut på en rad så att man bara kan åka rakt ut. Eller en plats där ma kan backa, som sagt ut lite med bakändan över en gräsmatta. Men, ha passagen fri när du skall ut. Inte massa bilar på P-platser framför så att du inte får vända ut husbilen på grund av storleken.

F

F.d. 12844

Guest

HEJ Markus
ja då känner du till min stad, visst vid vattnet är nära och fint.
Men alla städer kanske inte har det så tänkte jag.
Man får leta och lära sig detta förstår jag.
Tänka på ett nytt sätt.
En tur ut i Europa lockar, är det värre där kanske.
Trångt och smala parkeringar??

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Ute i europa är husbilar välkomna,Det finns ställplatser ofta i eller nära centrum.
Vår bil är 8,5m inga problem.Kommer lokalbussar/lastbilar in så kommer vi in.
Parkeringen löser sej alltid.Lokalbussar är alltid spännande att åka man får en
fin rundtur.Klart man ska ha husbil.
Ulricehamn/reningsverket har vi stått några gånger.
Ha De Hasse:mcride:

F

F.d. 52962

Guest

Hej!! Du som är seglare vet väl om hamnar.När jag kommer till en okänd stad eller by slår jag in på gpsen på hamn . där står man billigt eller ofta gratis med tillgång till dusch

Mvh Tore

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tänk på att alla hjulen skall vara innanför parkeringsrutan!

Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest

Hej alla husbilsvänner, med en 7-metersbil och mycket överhäng bak, gäller det att välja rätt ställe att parkera. Vid stora P-platser kanske man inte kan parkera närmast ingången till varuhusen/butiken. Är det gott om platser kan man ju alltid "köra igenom" och ta 2 platser.

Men jag ser ett annan prroblem som även måste beaktas, vår bil är 2,35 meter bred, P-rutan är normalt 2,5, Kommer man in med bilen så kommer man inte ur den. Så därför måste även den tänkta p-plasen vara fri, åtminstånde på en sida. Parkering längs gatan är sällan prolem.
Leffe

F

F.d. 5817

Guest

HEJ Markus
ja då känner du till min stad, visst vid vattnet är nära och fint.
Men alla städer kanske inte har det så tänkte jag.
Man får leta och lära sig detta förstår jag.
Tänka på ett nytt sätt.
En tur ut i Europa lockar, är det värre där kanske.
Trångt och smala parkeringar??

Eller hur!

¤Tänka på att parkera lite längre ifrån (där det oftast är mera plats)
¤Stora shoppingcentra = bra Parkingar
¤Hamnar= bra parkeringar
¤Parkera ytterst på en parkeringsrad med utkörningsmöjligheter
¤Jag övernattar gärna i små lokalsamfynd vid någon större parkering. Kul då att ta turer med hunden och se hur folk bor. :)

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025

Hej

När vi är i en ort med hamn , kollar vi alltid upp om det går att parkera där.
Andra alternativ är där det finns en järnvägsstation. Där är det ofta gratis att parkera på kvällar och nätter. I värsta fall kan man väl parkera på Konsums eller ICAs parkeringar.

Eva och Kjell

F

F.d. 3682

Guest

Hejsan!
Vi har också bytt segelbåten mot husbil.
När vi parkerar (husbilen är 7,5 m lång, har sex hjul och man behöver ha c-kort för att köra den) så tar vi upp två rutor efter varandra.
Är det en parkering med avgift så har vi löst parkeringsavgift för två platser. Vi har aldrig fått böter eller blivit illa bemötta någonstans.
Vi stannar alltid i utkanten av parkeringen för att kunna ta oss därifrån så smidigt som möjligt. Om det är möjligt så stannar vi längs med en kant, då tar vi upp minst plats eftersom husbilen är mycket bred.
Lycka till med husbilen.
Hälsningar från Susanne och Micke Högberg

F

F.d. 11514

Guest

Hej!
Vi är ganska nya husbilsägare som var ute på första europaresan i höstas. Vi lärde oss ganska snart att vi sparade mycke tid och irritationer genom att parkera bilen i utkanten av de städer vi ville se mer av, sedan fram med cyklarna för att smidigt och enkelt ta oss in i trånga städer!
Hälsningar Siv.

F

F.d. 12844

Guest

Tack för alla goda idéer och tips. Detta verkar vara ett bra forum för oss som planerar att skaffa husbil.

Toppen