• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera på gräs?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Vi har alltid stått parkerad hemma på asfalt. Men nu har vi köpt en husbil som är .5 meter för lång för vår uppfart. Tillsvidare ställer vi den på vår gräsmatta. Men idag har två personer bestämt hävdat att långtidsparkering på gräsmatta snabbar på korrosionen under bilen. Vi funderar på att ordna något mer permanent men har inte bestämt oss för hur. Vi tar gärna emot idéer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Rulla ut en billig presenning och ställ bilen på. Det stoppar markfukten från att komma åt under bilen.
Nackdelen är att gräset under pressen dör..

Vi har gjort så på vår "tillfälliga" parkering hemma på tomten. Den är nu inne på sitt 10:e år...
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ett annorlunda svar. Jag vet det.

" gräsmatta snabbar på korrosionen under bilen."

Men har du låtit underredsbehandla HB:n?

Jag köpte en ny HB i sep 2018 och den var endast underredsbehandlad fläckvis vid skarvar. Ej helt alltså. Därför kostade jag på en fullständig underredsbehandling. Kostade ca 12.000 SEK i Vinsta / Stockholm.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Bilen är underredsbehandlad. Ser ut att vara heltäckande om man kikar under. Jag har däremot inte krupit in under. Men div bultar som t.ex. till trappsteget är ju inte behandlade.
Angående presenning. Blir inte regnvatten stående länge på en sådan inunder bilen? Eventuellt låter jag någon skrapa av en decimeter jord och gräs för att fylla på med grus.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Inte bara chassiet som tar stryk. Även bromsar rostar kraftigt när du står länge på gräs.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Speciellt bromsarna får man vara rädd om. Jag har precis renoverat mina, tandemaxel med trumbromsar bak & skivbromsar fram. Inte så dyrt men arbetet vill jag helst inte göra om. Självjusterande bromsar bak & trummor som var svåra att få av = besvärligt & skitigt. Men nu är det färdigt & lyckan ler igen.:)
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Markduk är bra, pressening går också och några små hål kan man göra så vattnet dränerar bort.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Hur tänkte ni eg lösa problemet från början då ni visste att bilen ni skulle köpa var för stor, nån tanke hade ni väl? Går det inte att avlägsna/riva det som begränsar. (Jag har kanske missat nån förutsättning). Förslagen ovan är bra o vettiga men bilen ska väl inte stå på gräs alltid framgent. Det blir kanske ännu längre bil i framtiden så tänk "runt hörnet". Finns ingen lämplig yta att arrangera nåt på får det väl bli inhyrning i lokal.
Jag menar bara, tillfälliiga lösningar är en sak men ibland får/måste man ta ett större grepp för att lösa nåt av bestående karaktär.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En grön presenning i samma storlek som bilen sen en rad markplattor för varje hjulspår att köra på så att bilen inte sjunker ner fungerar bra, är billigt och ser inte så dumt ut. Lätt att återställa är det också.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Emersson: Vi tänkte att den skulle kunna stå sommarhalvåret (maj-sept) på vår gräsmatta samt att det inte skulle vara några problem. Resten av året står den i varmgarage i en industrikällare.

Kollar med veteranpoolen nu vad en plattläggning kan kosta. Vi ska ändå lägga om plattgångarna framöver. Men det kan eventuellt spräcka årets budget.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Har två ställplatser på vår tomt, bägge har markduk och ett tjockt lager bärlagergrus som jag kört med vibratorplatta på. Fungerar kanon
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Jag har nu fällt två träd som stod i vägen för att anordna en vettig parkeringsyta. Det blev lite ved och en massa klyvande av densamma. Nästa steg blir stubbarna som försvinner i vår.
Därefter återstår att lista ut vad jag gör härnäst. Plattor, asfalt, grus eller kanske ett Attefallsgarage?
ved.jpg
 
W

Weckman

Guest
Gräsmatta är ingen fara för bilen, men högt gräs är ett helvete för underredet.. Gräsmattan är ifs fuktig men kommer inte åt underredet då vinden skjuter iväg det blöta.. Högt gräs däremot är ett gissel för bilen då underredet hela tiden är blött och vinden inte kommer åt att lufttorka bilen. Snö är skit samma
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hur är det när HB förvaras på gräsyta under vintern och marken är frusen.
Kyla o vinter innehåller ju en torrare luftfuktighet, i motsats till sommarmånaderna
 
Toppen