• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkera förbjuden för personbil klass 2

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Falkenbergs kommun är en föregångare när det gäller förbudsskyltar! Nu har man bytt ut ordet "Husbil" till "Klass 2! Allt detta för att förhindra övernattning på parkeringsplatserna som för det mesta är hel tomma under natten. Det är ingen ände på galenskaperna i denna kommun.
I samband med att man utser Sveriges bästa ställplats,kqnske det är dags att utse Sveriges sämsta kommun för husbilsturism.

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025
Sv: Parkera förbjuden för personbil klass 2

Falkenbergs kommun är en föregångare när det gäller förbudsskyltar! Nu har man bytt ut ordet "Husbil" till "Klass 2! Allt detta för att förhindra övernattning på parkeringsplatserna som för det mesta är hel tomma under natten. Det är ingen ände på galenskaperna i denna kommun.
I samband med att man utser Sveriges bästa ställplats,kqnske det är dags att utse Sveriges sämsta kommun för husbilsturism.

Det är en förbättring för oss, nu får ju klass 1 och utlänska husbilar övernatta på parkeringsplarserna. En fundering jag har är om antalet husbilar ökar eller minska pådessa ställen.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Som vanligt vi har folkvalda och kommuntjänstemän som inte har en aning vad de sysslar med. Inte heller fattar de komsekvenserna av sin skyltning.

F

F.d. 29925

Guest

Att även många husbilar fortfarande räknas som lätt lastbil måste krångla till det ytterligare för politiken i "byn".

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vid senaste årsskiftet fanns i Sverige 36.852 personbilsregistrerade husbilar. Antalet lastbilsregistrerade husbilar (oavsett totalvikt) var vid samma tillfälle 32.636 stycken.

Ett år tidigare fanns 33.745 lastbilsregistrerade husbilar.

Rent teoretiskt kommer det således att finnas lastbilsregistrerade husbilar i ytterligare några decennier.

(Källa: SCB.)

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Som vanligt vi har folkvalda och kommuntjänstemän som inte har en aning vad de sysslar med. Inte heller fattar de komsekvenserna av sin skyltning.

I Falkenbergs grannkommun Varberg har man tänkt till, där är ett antal p-platser numera skyltade med P-personbil kl1 samt nattpakeringsföbud.
Med den skyltningen förbjuder man alla andra fordonsklasser förutom p-bil kl 1.

Jag tillhör dem som läser kommunens protokoll och där finner man också grunden till alla nattparkeringsförbud, där står det i klartext beskrivet som "en enkel åtgärd att få bort husbilarna"

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Står det P på skylten så har man väl rätt att parkera lätt lastbilsregistrerad husbil på parkeringen, antar jag. Står det "förbjudet för Pb klass 2" så är det väl också tillåtet för lätt lastbil att parkera där.

Kan någon här reda ut begreppen?

Jappe :confused: med lätt lastbil

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

De löser de med att sätta en personbilsskylt under P och endast Klass 1 eller P-förbud för Klass 2 vissa tider.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vid årsskiftet 2005/3006 (alltså några månader innan införandet av Pb Klass 2) fanns 618 personbilsregistrerade husbilar i Sverige.

Livslängden för husbilar är mycket lång (första "skrotningstoppen" kommer när de är ca 20 år gamla). Dock är det sannolikt att merparten av dessa omregistrerats till Pb 2 för att få lägre skatt.

F

F.d. 58353

Guest

Med en text på tilläggsskylten som "PB II och Lastbil" så är ändamålet uppnått.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er en hake for komunen, utenlandske husbiler er i dag hovedsaklig registrert som personbiler med boinnredning - uansett vekt, eller opp til 12 tonn. En merkelighet er min bil som med sine 6 tonn er registrert som P-bil klass 1 :D:D her i Sverige. Så lenge det i lovens tekst ikke finnes en definisjon for husbil blir det vanskelig å skilte fullt ut.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Knut, det var många som fick felaktigt utskrivna registreringsbevis till sina husbilar där klassen angavs till 1.
Detta har rättats till så om du kollar på Transportstyrelsen står det numera Klass 2 på din bil även om det står Klass 1 på registreringsbeviset du har hemma.

larsulla

HBK Medlem
Kommun
Glommen
HBK-Nr
7358
Medlemskap
2025

Och högsta hönset i kommunen är själv husbilsåkare,men det är klart att hon undviker sin egen kommun när hon ska välj ställplats!

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

I Norge er husbilene registrert som "Campingbil",över eller under 3500 Kg.
En klass Sverige inte har.Vad gör man då?

Ottar

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

När jag åker till Tyskland så får jag följa Tyska regler för lastbil/husbil trots att min är PB2 så utländska husbilar får nog följa svenska regler för PB2 vid parkering.
När det gäller hastigheten följer väl utländska husbilar regler för PB2 antar jag.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en hadde benyttet Karosserikode og betegnelse så hadde svensk prakis passet sammen med resen av Europa der står det Campingbil også i mitt svenske registreringsbevis. Svenskene har byttet ut M1 koden som gir 100 kmh på tyske autobahn med en AF kode som er rent svensk og har beskrivelsen "Fordon Avsett För Fler Ändamål". Om jeg leser rett så er PB-II en skatteklasse ikke en kjøretøykode!!!

Toppen