• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

parallellkoppla si eller så

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2025
Hej i vintermörkret.
Parallellkoppling av batteri har jag trott var att koppla + till +, och -till-, därefter ansluta till elcentr.
Vid kontakt med BiÖ säger dom på verkstaden att rätta sättet är: Batt. 1. pluspol till elcentr. Batt 2. minuspolen till elcentr.
Mellan batterierna + till +, och - till-.
Dettta skulle tydligen belasta batterierna jämnare.
På vad sätt kan det göra någon skillnad?
Lars
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: parallellkoppla si eller så

Den interna resistansen är lägre vilket gör att batteriet både tar mot ström (laddning) och lämnar ifrån sig (urladdning) ström bättre.
Blandar du olika typer riskerar du överhettning av det batteri som har högsta interna resistansen, ju mindre (i kapacitet) det "sämsta" batteriet är i förhållande till den totala kapaciteten i batteribanken ju värre blir det. Omvänt så är det inget problem att sätta t.ex ett litet AGM batteri i en stor bank med startbatterier (förutom att du kastat pengar i sjön på ett bättre batteri som kommer att dö i förtid).
Dessutom ska ett AGM batteri ha en annan laddcykel jämfört med ett startbatteri.

Peter :)
Nja förstår nog inte riktigt ändå, min fråga gällde;
¤ Vad menar du rent praktiskt med att "ett AGM tar mot laddning bättre än ett traditionellt startbatteri" (helt olika användning)? Eller för den delen även andra typer som t.ex GEL, oavsett om de ingår i en batteribank eller inte?

Jämförelsen mellan dessa båda batterityper AGM/startbatteri, kan självklart utvidgas även till andra batterityper som t.ex GEL!
¤ Min fråga avser ex tillförd laddning kontra mottagen laddning inom resp batterispecramar, vid normal laddning/uttag i husbil (laddcykel .... urladdn-djup?)!
¤ Skiljer ex den verkliga laddnings-/urladdningsverkningsverkningsgraden vid normal husbilsanvändning? Normalt "tappar" mottagande batteri ca 10% av tillförd energi vid sin laddning (= energilagring) i form av värme. Skiljer de batterityper du pekar ut i verkningsgrad, eller är det något annat som du avser.

I min fråga förutsätter jag att resp batterityp (= individ) används på rätt sätt och till det de är avsedda för enligt sin bruksanvisning ... !

Självklart bör man alltid som EPersson framhåller "koppla på bästa sätt", ser inget motargument! I detta sammanhang bör man notera att 12v installationer, bla ur brandsynpunkt kan vara väl så farliga som 230v och därutöver.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: parallellkoppla si eller så

Fel!
Om batterierna är identiska och man har kablar av normal grovlek så kommer batterierna bli fulladdade samtidigt eftersom spänningsförlusterna i kablarna mellan batterierna är mycket små. Skillnaden i spänning till de olika batterierna kan nog endast mätas till hundradels volt.

Nja,

sett ur ekonomiskt perspektiv-viktperspektiv och livcykel är inte teori och praktik samma sak.

Som HB-ägare håller jag på att två större batterier i en batteripack är bättre än flera mindre.

//Bengt
 
Toppen