• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

parallellkoppla si eller så

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2025
Hej i vintermörkret.
Parallellkoppling av batteri har jag trott var att koppla + till +, och -till-, därefter ansluta till elcentr.
Vid kontakt med BiÖ säger dom på verkstaden att rätta sättet är: Batt. 1. pluspol till elcentr. Batt 2. minuspolen till elcentr.
Mellan batterierna + till +, och - till-.
Dettta skulle tydligen belasta batterierna jämnare.
På vad sätt kan det göra någon skillnad?
Lars
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: parallellkoppla si eller så

Hej i vintermörkret.
Parallellkoppling av batteri har jag trott var att koppla + till +, och -till-, därefter ansluta till elcentr.
Vid kontakt med BiÖ säger dom på verkstaden att rätta sättet är: Batt. 1. pluspol till elcentr. Batt 2. minuspolen till elcentr.
Mellan batterierna + till +, och - till-.
Dettta skulle tydligen belasta batterierna jämnare.
På vad sätt kan det göra någon skillnad?
Lars

Säger som Martin Ljung: Lag läser o läser. Tycker att det är precis samma koppling.
:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: parallellkoppla si eller så

Har ju mest akademisk betydelse eftersom kablarna mellan batterierna är grova och strömuttaget i husbilen lågt.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Instämmer, om det har betydelse så innebär det bara att man har för klena kablar i förhållande till förbrukning. Har man parallellkopplade batterier som startbatterier och de är monterade en bit från varandra kan det nog vara idé.
Strömmen har ingen aning om hur den går i kablarna så länge de är tillräckligt grova. Om de inte är tillräckligt grova så börjar de utveckla värme till ingen nytta och då är det bättre att byta till ännu grövre kablar.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: parallellkoppla si eller så

Det är helt riktigt. Plocka ut belastningens plus o minus från vardera batteri.

Visa bilaga 80735

Helt rätt. Dessutom laddas batteripacken snabbare och jämnare. Man kan se det som två spannar med vatten som fylls. Om man inte kopplar på detta vis är det som att den första spannen måste fyllas helt innan den andra börjar fyllas. Samma sak bli det vid uttag. I korta drag innebär det att det första batteriet blir maxutnyttjat medan det andra bara finns i bakgrunden.

Bifogar en tydligare bild över hur en korrekt inkoppling av ett batteripack med två batterier bör se ut, med förbrukare inlagda.
 

Bilagor

  • Kopplingsschema batteripool.jpg
    Kopplingsschema batteripool.jpg
    13,7 KB · Visningar: 72

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: parallellkoppla si eller så

Helt rätt. Dessutom laddas batteripacken snabbare och jämnare. Man kan se det som två spannar med vatten som fylls. Om man inte kopplar på detta vis är det som att den första spannen måste fyllas helt innan den andra börjar fyllas. Samma sak bli det vid uttag. I korta drag innebär det att det första batteriet blir maxutnyttjat medan det andra bara finns i bakgrunden.

Bifogar en tydligare bild över hur en korrekt inkoppling av ett batteripack med två batterier bör se ut, med förbrukare inlagda.

Vi gör så på jobbet där vi ofta har 2-5 batterier (eller fler) och långvariga uttag 100 - 1000A, avsäkringar på utgående med X antal 400A bogpropellersäkringar (standard ANL för bilstereobruk slutar vid 300A).

Men i en husbil har det nog mer en akademisk betydelse om man inte har extremt klena kablar.

Peter :)
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: parallellkoppla si eller så

Vi gör så på jobbet där vi ofta har 2-5 batterier (eller fler) och långvariga uttag 100 - 1000A, avsäkringar på utgående med X antal 400A bogpropellersäkringar (standard ANL för bilstereobruk slutar vid 300A).

Men i en husbil har det nog mer en akademisk betydelse om man inte har extremt klena kablar.

Peter :)

Peter,
om man har en inverter på ca 1,5 - 1,6 kW blir frågan inte akademisk. Då gäller det att ha hela kapaciteten som reserv. Om man dessutom laddar med solpanel samtidigt blir inte laddningen optimal. Oftast på Fiatchassin så sitter ett batteri under förarstolen och ett annat batteri under ex.vis femte passagerarplatsen. Längden på kablaget blir då ca 3 meter, vilket innebär att grovleken på kabalaget bör vara ca 48 kvm mm. Avsäkringen på dylik last blir ca 150 A, och ska sitta nära förbrukaren på pluskablaget.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25520

Guest
Sv: parallellkoppla si eller så

Helt rätt. Dessutom laddas batteripacken snabbare och jämnare. Man kan se det som två spannar med vatten som fylls. Om man inte kopplar på detta vis är det som att den första spannen måste fyllas helt innan den andra börjar fyllas. Samma sak bli det vid uttag. I korta drag innebär det att det första batteriet blir maxutnyttjat medan det andra bara finns i bakgrunden.

Bifogar en tydligare bild över hur en korrekt inkoppling av ett batteripack med två batterier bör se ut, med förbrukare inlagda.

Tilläggas kan att två batterier kopplade på detta vis är optimalt. Om man har tre eller flera batterier i sin batteripack så måste de två yttersta batterierna först bli fulladdade innan den/de innersta batterierna laddas. Samma förhållande gäller vid belastning. Detta innebär i korthet att det är bättre att ha två större batterier än tre mindre.

//Bengt
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Sv: parallellkoppla si eller så

Jag har en annan fråga i ämnet. Kommer att byta bil inom kort och i den nya bilen finns ett 80 ah bodelsbatteri. Sedan tidigare har jag 2st 155 ah batterier som jag också vill ha som bodelsbatterier. Finns det något bra sätt att koppla in detta så jag kan utnyttja alla tre batterierna fullt ut, (2st 155 ah + 1st 80 ah).
//Nilhen
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: parallellkoppla si eller så

Jag har en annan fråga i ämnet. Kommer att byta bil inom kort och i den nya bilen finns ett 80 ah bodelsbatteri. Sedan tidigare har jag 2st 155 ah batterier som jag också vill ha som bodelsbatterier. Finns det något bra sätt att koppla in detta så jag kan utnyttja alla tre batterierna fullt ut, (2st 155 ah + 1st 80 ah).
//Nilhen

Lika gamla, samma uppbyggnad (alla AGM o.s.v), samma kondition, svar:ja.

Peter :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: parallellkoppla si eller så

Tilläggas kan att två batterier kopplade på detta vis är optimalt. Om man har tre eller flera batterier i sin batteripack så måste de två yttersta batterierna först bli fulladdade innan den/de innersta batterierna laddas. Samma förhållande gäller vid belastning. Detta innebär i korthet att det är bättre att ha två större batterier än tre mindre.

//Bengt

Fel!
Om batterierna är identiska och man har kablar av normal grovlek så kommer batterierna bli fulladdade samtidigt eftersom spänningsförlusterna i kablarna mellan batterierna är mycket små. Skillnaden i spänning till de olika batterierna kan nog endast mätas till hundradels volt.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Sv: parallellkoppla si eller så

Lika gamla, samma uppbyggnad (alla AGM o.s.v), samma kondition, svar:ja.

Peter :)

Menar du att om det är samma typ/ålder så går det bra att parallellkoppla dessa tre batterier?
Hur går det då när man belastar dessa, då töms det lilla (80 ah) först, kommer då inte de två stora att sträva efter att "fylla på" det lilla tills alla är på samma nivå?
Samma sak när man laddar. Det lilla laddas upp först. Vad händer sedan, laddas de två stora vidare tills de är fulladdade? Ingen risk att ska det lilla batteriet?
//Nilhen
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: parallellkoppla si eller så

Menar du att om det är samma typ/ålder så går det bra att parallellkoppla dessa tre batterier?
Hur går det då när man belastar dessa, då töms det lilla (80 ah) först, kommer då inte de två stora att sträva efter att "fylla på" det lilla tills alla är på samma nivå?
Samma sak när man laddar. Det lilla laddas upp först. Vad händer sedan, laddas de två stora vidare tills de är fulladdade? Ingen risk att ska det lilla batteriet?
//Nilhen

Parallellkopplade kommer de att bilda ett (1) batteri på 390Ah. Viktigt här är då att de är av samma typ, t.ex ett AGM tar mot laddning bättre än ett traditionellt startbatteri.

Peter :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: parallellkoppla si eller så

Har för mig att i ett batteri med stor kapacitet är det inre motståndet större än i ett med mindre kapacitet. Kapaciteten på batterierna bör därför helst vara lika.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: parallellkoppla si eller så

Har ju mest akademisk betydelse eftersom kablarna mellan batterierna är grova och strömuttaget i husbilen lågt.


Nu kan vi ju inte gissa vad frågeställaren har för belastning på bodelsbatterierna.
Måhända kör han en 230V inveter och AC och då talar vi om stora effektuttag.

Det finns väl ingen anledning att INTE koppla på bästa sättet?
Det skall väl möjligen vara placeringen då.
Men nu finns det inlägg som belyser detta så att frågeställaren själv kan välja sättet.:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: parallellkoppla si eller så

Parallellkopplade kommer de att bilda ett (1) batteri på 390Ah. Viktigt här är då att de är av samma typ, t.ex ett AGM tar mot laddning bättre än ett traditionellt startbatteri.

Peter :)
Vad menar du rent praktiskt med att "ett AGM tar mot laddning bättre än ett traditionellt startbatteri"?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: parallellkoppla si eller så

Vad menar du rent praktiskt med att "ett AGM tar mot laddning bättre än ett traditionellt startbatteri"?

Den interna resistansen är lägre vilket gör att batteriet både tar mot ström (laddning) och lämnar ifrån sig (urladdning) ström bättre.
Blandar du olika typer riskerar du överhettning av det batteri som har högsta interna resistansen, ju mindre (i kapacitet) det "sämsta" batteriet är i förhållande till den totala kapaciteten i batteribanken ju värre blir det. Omvänt så är det inget problem att sätta t.ex ett litet AGM batteri i en stor bank med startbatterier (förutom att du kastat pengar i sjön på ett bättre batteri som kommer att dö i förtid).
Dessutom ska ett AGM batteri ha en annan laddcykel jämfört med ett startbatteri.

Peter :)
 
Toppen