• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Paraboler och solpaneler på husbilstaket?

Göran A

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2025
Pratat med kunnig man om limning av utrustning på taket, han menade att det händer ganska ofta att saker släpper i limning, någon som har erfarenhet

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Paraboler och solpaneler på husbilstaket?

Et tak som ikke er behandlet med silikon eller vidunder langtids polering er aldri problem. Men med disse beleggene på taket trenger en meget sterke rensemidler før primer og lim.

En annen sak er at til slike monteringer benytter en alltid primer for å maksimere vedheft.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Själv litar jag inte på lim, så min prabol och solcell är monterad med rostfria skruvar tätat med cilikon. Har glasfibertak.

Jägarn

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Vi tappade en solcell. Til synes blåste den bara av på motorvägen. Helt släta ytor mellan lim och solcellens fötter. Sannolikt opreparerade ytor före limning.
ERIKPER

F

F.d. 29910

Guest

Andvänd Sikaflex 252 med primer, så kan du va säker på att det håller!:yes:

By the way, visste ni att många flygplansvingar oxå är limmade mot flygplanskroppen!:wub:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Malbeck: inte undra på att jag är flygrädd. En solcell som lossnar. Opps tänker man och hoppas att den landar i diket. Men att tappa en vinge, då struntar man var den landar.
Ha det

Toppen