• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Panoramafönster

F

F.d. 25404

Guest
Hej!

Vi beställde vår första husbil på Elmia, en Carado T348.

I den är det ett panoramafönster ganska precis ovanför förarsätena, har ni någon erfarenhet av sånt stort fönster i taket??
På något vis känns den lite onödig... Släpper in varm sol på sommaren och kallt på vintern? Fuktproblem?
Bra med ljuset förstås, men vi har svårt att bestämma oss om vi ska välja bort det eller inte.

Tankar?

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Panoramafönster

Välkommen som husbilsåkare

Mitt svar på Din fråga är att jag ser inga fördelar med den

Välkommen att söka medlemskap i vår klubb

Julle i Brinka

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag tycker det är praktiskt att kunna ha dagsljus i bilen trots att man drar för mörkläggningsgardinerna. Man kan ju också öppna och få in frisk luft vilket är en fördel. :)

F

F.d. 25404

Guest

Tack! Jo, vi ska bli medlemmar. Missade det på mässan då vi inte var klara förrän efter stängningsdags på lördagen och på söndagen var vi inte där.
Så jag får snåla tills november då jag kan bli medlem för 2012...

Inga fördelar alls med panoramafönstret? Vad är bättre då? Inget fönster alls, eller en vanlig liten taklucka?

F

F.d. 25404

Guest

Hej!

Jag är också inne på det där med ljuset...
Vi kommer ju att ha en nedfällbar säng, så den luckan som är "ovanför" den har man ju ingen nytta av när den är uppfälld (och det kommer den nog för det mesta att vara)

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er

Ljuset är den stora fördelen, men om ni kommer ha en säng där samtidigt blir det en annan sak om inte fönstret är öppningsbart för då får dom som ligger i sängen möjlighet att "vädra" in lite friskluft när sängen är nere.
Vi har ett liknande fönster i vår Hobby och tycker det är kanon ger mycket ljus och vi vill inte vara utan detta
mvh Claes
HusbilsBjörk

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

vi har panorama på vår 2011,( ingen överbädd) men det är för det mesta fördraget , när solen bränner på blir det "vamt" om flinten, och sen bleks inredningen,däremot har vi 4 "fyra "luckor varv 2 är den gamla vanliga sorten ,1 med vev o sen panorama,dom 2vanliga passar inte in i miljön "ser billigt ut" ska nog byta till Heikiluckor istället,,,,

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi har en Sky View som vi är mycket nöjda med. Den ger oss ett bra ljus över bordet och soffan. Solen skärmar vi lätt av sommartid och myggnätet håller bort insäkterna när vi öppnar. Speciellt skönt tidiga mornar att öppna då övriga gardiner är fördragna. Det skulle nog bli alltför mörkt i husbilen utan en Sky Veiw eftersom den andra luckan är blockerad av en AC.
Vintertid isolerar vi från insidan med avpassade bitar från vanligt grått liggunderlag som vi köpte på Jula. Funkar bra.
V-backen :)

F

F.d. 25404

Guest

Hej!

Vi bestämde idag att det blir ett panoramafönster. Vi får hålla tummarna att det inte blir några problem med det. Vet ju inte ens om vår husbil passar för vinterkörning heller... :)

Tack för allas svar!

F

F.d. 2163

Guest

Hej
Det gjorde ni rätt i. Vi har också precis köpt husbil, juli månad, med stort panoramafönster.
Vi var mot det innan köpet men har helt ändrat åsikt. Det är jättehärligt med ljuset, (kan dra för när man kör), himlen, solen, månen och stjärnorna på kvällen. Det är helt fantastiskt.
Lycka till med den nya bilen.
Simone o Thomas Lilja Sölvesborg

Toppen