• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Panik Halvljusrelä Fiat Ducato 1998

F

F.d. 28847

Guest
Hej!

Har lite panik vi ska åka på semester imorgon och nu har halvljuset slutat fungera.

Har ingen spänning fram till säkringarna. Finns vid ljusrelaget.

Misstänker att halvljusreläet är trasigt, någon som vet var det sitter?



Bil: Fiat Ducato dethleffs 1998
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Panik Halvljusrelä Fiat Ducato 1998

Hej.

Jag tror det sitter under handskfacket. Där sitter i alla fall en rad med reläer.
I så fall får du demontera plastpanelen under.
Den är skruvad med 6 skruvar (?) två av dem sitter i underkant på handskfacket.
Lättast att komma åt om du lossar luckan först, du skjuter sprintarna i "gångjärnet" inåt, mot varandra.

Fungerar helljuset och parkeringsljuset? /Roy
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Panik Halvljusrelä Fiat Ducato 1998

En bekant har en Hobby 600 som är en Fiat och visserligen lite äldre och det var problem att hitta felet på hans men det visade sig att till höger om handskfacket sitter en massa jordanslutningar och hela den kransen hade lossnat.
 
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Panik Halvljusrelä Fiat Ducato 1998

Tack för svaren.

Har hittat felet.

Hade ingen spänning fram till reläet heller, kollade säkringarna som satt vid batteriet, dom var det heller inget fel på.
Fick plocka bort bodelens "styrenhet/laddare" för att följa matningskabel från reläet fram till batteriet. Ungefär mitt emellan reläet och batteriet satt ett kontaktstycke med fyra grövre (6mm2) kablar såg att det blivit varmt runt ett stift.
Så allt berodde på att det varit dålig kontakt vid kabelskon.

Hoppas någon annan kan ha nytta av min info någon gång i framtiden...

Så nu kan vi åka!
 
Toppen