• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Palomas, Masnou och Barcelona

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Sitter nu på camping Masnou, ingen höjdare precis, men skönt att koppla av från att leta ställplats. och så finns det WiFi..
Jag kom äntligen iväg på min soloresa till Spanien, får se hur långt söderut jag kommer..
Min unga fru kunde inte ta sem. nu och hela familjen uppmuntrade mig att åka..
Kör medans du kan, orkar och har lust.. Kör medans du lever sa mellansonen som är ambulanssjuksköt.. Så sagt och gjort.. Nu kollar jag ställplatslistan över Spanien..
Det är värst vad ni är ute och åker, och fina tips på stälplatser. Tack ska ni ha..
Trist att försöka hitta vägar som inte finns varken på kartan eller GPS. Tänker på vägen till Palomas, som inte fanns någonstanns mer än just ute i geografin.. Men Palomas välkomnar inte husbiler, flera förbudsskyltar, men trotsade en ändå och parkerade på standparkeringen.. Imorgon kör jag ner mot Peniscola där lär finnas ställplats, och
HBKáre på campingen.. vi får se..
Tog en dag i Barcelona idag, besökte kyrkor och Picasso museet, men varför är det för det mesta förjudet att ta kort.. Fantastiskt att se hans små målningar på masonitskivor i vykortsformat.. Det går ju att ta utan blixt med nästan alla digitalkameror.
Ska förresten försöka hitta ngt bra internet-kontantkort.. Tacksam för tips..
Tack då länge
Libom.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Palomas, Masnou och Barcelona

Du nämner att det finns WiFi, brukar man ta betalt eller ingår det i campingavgiften?

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Knarrevik..
Det ingår i campingavgifter 13.50 E + 7 E. Utan el. 25 min till Barcelona, 10 min till stationen..
Libom

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag inbillar mig att campingplatserna alltid tar betalt för Wi-Fi på något sätt. Det är aldrig gratis! Det vanligaste är nog att man betalar extra för olika lång tid. Tillfällig övernattning kan ge horribelt hög dygnsavgift på vissa campingar! Å andra sidan är ju dom som inte stannar länge på en camping ofta försedda med kontantkort för mobilt bredband så dom vill ju inte ha den avgiften inbakad i campingpriset.

Libom! Det kan vara besvärligt att hitta rätt kontantkort. Senast jag var i Spanien kom jag fram till att ett bra sätt är att besöka affärer som säljer flera olika kort och där titta i deras prislistor och jämföra. Vodafone och Orange konkurrerar ju litegrann, kanske. Masmovil som är bra för vanlig telefoni har möjligen lite nya lösningar även för mobilt bredband. Det rör på sig i branschen och det är billigare nu än för ett år sedan!

Jappe

Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Tack Jappe..

Du var faktiskt den som mest inspirerat mig till denna soloresa från vintern i hemma i Sverige.. Dels för att du som jag nu gör,åker ensam men även för den trevliga reseberättelsen och bilderna från resan 2010..
Ska nu försöka hitta kontantkort, Vodofone på 1 gb kanske räcker, 349 E med "modem"
Men ska kolla Orange också, butiken ligger mitt emot.. Jag kollar sv. nyheter, ngn gång TV nyheter och skype ngn gång med frugan. Skickar kanske hem några enstaka bild. Movistar lär ha ett obegränsat kort, men de hade ingen hemma i den butiken jag besökte..
Ligger nu på Camping La Volta vid Peniscola men räknar med att åka vidare på måndag eller tisdag.. Trivs bra här, och billigt. 8,50 E inkl el och WiFi..
Had tänkt fricampa mkt mer, men får då problem med gasolen, Läste här på forumet att det fanns ngn i Fungirola som fyller svenska flaskor..?
Kalla nätter, ner till 5 grader.. på dagen 12 - 14 grader just nu. Kanske varmare längre söderut.. Hade faktiskt tänkt mig till Tarifa..
Tack så länge
Libom

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kul att du gillade min reseberättelse, Libom! Jag planerar att dra till Spanien i februari igen om inget oförutsett inträffar, vilket det i och för sig alltid gör! Vi kanske ses därnere någonstans om det blir resa av!

Movistar kollade jag när jag var nere i Spanien senast men hittade inga kontantkort hos dom! Jag fick veta att dom endast har abonnemang för sådana som är skrivna i Spanien. Men som sagt, det rör på sig i branschen och vad som gällde förra året behöver inte gälla i år! Dock synes det mig att branschen går åt rätt håll!

Jappe

Toppen