• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Paket beställt hos Ebay

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Brukar köpa ganska mycket från Ebay. Varje paket kommer altid välinslaget i fina kartonger och alltid med gul tejp om. Undrar om alla paket som kommer från Kina oberonde av från vilken säljare paketeras det av ett o samma företag?
Detta har jag funderat på flera gånger.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Paket beställt hos Ebay

Nej! Inte samma paketering i alla fall. Gul tape har jag aldrig sett på paket från Kina.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Nja, någon gul tape har jag aldrig sett trots att jag köper mycket från Kina. När det gäller köp från Asien på Ebay så är min teori att dom som säljer har inga egna varor utan beställer i sin tur från olika ställen i Asien. Säljarna finns i Singapore, Taiwan, Malaysia etc. Dom beställer varorna från olika grossister eller tillverkare i Kina som skickar varorna direkt till köparen. Därav dom långa leveranstiderna.

Bennie

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Konstigt för jag har alltid fått paket med gul tejp på under flera år och sitter som attan
IMG_0377.JPG

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Får ni paket med högre värde i, eller inte ikryssat för gåva så att det är tullens packtejp efter kontroll?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Förstår att det är så. Då packas paketen hos grossisten och därför samma tejp o dyl. Angående så slog Ebay rekordet i veckan på leveranstid. 8 dagar från beställning från Kina till min brevlåda :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kina etiketten sitter ju ovanpå den gula tejpen så jag tror inte tullen har varit på den för då borde du ev. även fått en räkning på tull och moms.

Jag är nog uppe i ca. 100 inköp från eBay och 80 av dem är nog från Kina eller däromkring. Jag kan inte säga att jag har fått likadana paket så jag har tänkt på det. Många gånger så är det paketerat i någon slags plastpåse/plastpaket och även andra varianter.
Jag blir inte riktigt klok på frakt m.m. Jag har läst om att frakten sponsras av staten eller posten på något sätt, för det är rätt svårt att förstå att en grej som säljs i Sverige för 140:- kan säljas i Kina för 14:- och sedan skickas med gratis frakt runt halva jorden.
Nyligen köpte jag tio st. diodlampor för 112:- med gratis frakt. En st. exakt likadan lampa kostar 84:- här på lågprisvaruhus.
Nå, på svenska posten får man betala 40 eller 80:- för en påse till inrikes småpaket, och ändå är väl svenska posten tvingad att ta över och bära ut kinapost i Sverige.

Kan det vara så att det finns en uppsättning olika paket, påsar, tejp m.m. som är standardiserad till företag som säljer över internet från Kina med den låga eller fria fraktavgiften.

M.v.h. JANKRO.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enkel forklaring på den gule tapen, det er standard pakketape av billigste type i Kina, noe tynnere enn den brune. Men på rull ser den tynne også brun ut. Limet er sterkere enn tapen så jeg prøver aldri å dra av tapen, kutter med kniv!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vad köper du , jag är sugen men har inte vågat! Hur betala säkert?

F

F.d. 53814

Guest

Jag handlar rätt mycket från både Aliexpress, Amazon och eBay.
Inga problem om man handlar av säljare som har bra statistik.
Begagnade saker från privatpersoner på t ex eBay.de brukar jag skicka någon eller några frågor kring via eBay före köp.

Jag betalar alla mina inköp med PayPal kopplat till ett kreditkort utan koppling till mitt bankkonto.
Jag kan alltså i princip inte förlora pengar då kedjan består av A-expr / eBay - PayPal - Visa. Och alla har skydd för köparen.

Nackdelen med PayPal är den relativt dåliga växlingskursen, men det är priset för smidighet och säkerhet.

Står ju i begrepp att beställa en LED-ramp från Kina via eBay.com, där får jag räkna med tull och moms men det är faktiskt så det skall vara.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

EBay har en utmerket reklamasjpnsordning, har benyttet den en gang mot en leverandør som ikke ville rette en produksjonsfeil på en sak til omtrent 15000 kr, ebay betalte også retur frakten på flere tusen kr og tok all videre diskusjon med leverandøren.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

...Nackdelen med PayPal är den relativt dåliga växlingskursen, men det är priset för smidighet och säkerhet....

Lite OT:
Ser man bara till att PayPal debiterar det egna kortet i samma valuta som man handlat med så slipper man PayPals dåliga växlingskurs och får den egna bankens bättre kurs.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Vad köper du , jag är sugen men har inte vågat! Hur betala säkert?
Förstår att du nu har fått svar på dina frågor.
Jag köper t.ex elektronik.elkontakter,backkamera,avgassystem till bilen mm
Betalning via PayPal har aldrig varit problem för mig. Hittar du något du vill ha så gå och titta på säljaren referenser. I princip alla som söljer via Ebay är väldigt rädda om sitt rykte för en av deras bäste försäljningskanaler är Ebay. Dom uppskattar inte kritik så det löser sig alltid. Köpte en navigator från en som inte fungerade så fick en ny och behövde inte att skicka ihågen den trasiga. Köpte ett avgassystem till min gamla cittra där främre röret inte passade så det skickades ett nytt utan problem och behövde inte returnera det felaktiga. :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag reggade mej på Ebay.com aug.2003 skaffade ett paypalkonto och reggade ett kreditkort där.

Har genom åren gjort >120 affärer, allt från 2st bilar från USA, ner till krimskrams.

En end gång har det gått fel, 1:a året, ett minneskort kom inte fram, blev erbjuden pengar tillbaks, men ville ha ett nyttminneskort, tyvärr kom det aldrig heller.

Jag vill påstå att det är ett säkert sätt att näthandla, dock får man se upp med alla kopior som finns, samt kolla betygen/omdömmen på säljaren.

Tänk även på att det kan tillkomma tull+moms på köp utanför EU.

Lycka till :cool:

Toppen