• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Packbox när man har felvänd dörr...

F

F.d. 9232

Guest
Har noterat att de flesta husbilar antingen saknar "dörr" eller "baklucka" och därför lätt lämpar sig för en packbox bakpå. Även Cheva Van och VW LT 31 och liknande verkar kunna anpassas så man kan ha denna smarta extra box bakpå. Har till och med sett stora skåp, i stil med vapenskåp, bakpå dessa bilar.

Skulle själv behöva extra pack-utrymme i min lilla husbil, och en box bak verkar vettigast. MEN min bil är ju baserad på en VW Caravelle, så "dörren" bak öppnas uppåt som en vanlig baklucka. Hur monterar jag då smidigast en box där? Och går det över huvudtaget? Finns det färdiga lösningar att köpa även för så här små husbilar?

Allt detta vore väl egentligen inget större problem om det inte vore för det lila faktum att jag har motorn bak, och därmed behöver komma in där då och då för att kolla oljan osv.

Någon som har erfarenhet av bra och smidiga lösningar?

Boxen får gärna vara så pass stor att den rymmer ett mindre förtält samt två campingstolar + bord. Ett och annat fiskespö kan jag säkert klämma ner också =)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Packbox när man har felvänd dörr...

Jag skulle nog inte rekommendera att hänga ryggsäck på en VW-buss. Den har tillräckligt spännande egenskaper redan innan. Varför inte hänga ett lastflak fram? Kanske inte så lämpligt för gasolflaskor, men det finns ju mycket annat som ska med. Sedan får du ju lite krockzon också.
Calle
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Packbox när man har felvänd dörr...

Haha! Det har Du nog i princip rätt i. Men detta är ju inte en klassisk VW-buss utan en 80-talare. Och vägegenskaperna är det definitivt inget fel på.
Den är fabriksbyggd som husbil, så särskild plats för gasol finns redan (mitt på). Det enda jag vill förvara i den ev boxen är just tält, campingstolar o bord. Ingen större vikt med andra ord.
Har funderat på en sådan där box som är avsedd för cykelställning. Men vet inte om cykelställning fungerar på en sådan här VWbuss.
 
Toppen