• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

P-G Andersson Svenska Rallyt

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Hej alla Hbk vänner.
Jag älskar motorsport och framför allt rally, har själv tävlat aktivt i 10 år och funderar på att göra comeback nu igen.
En av våra allra duktigaste förare är P-G Andersson från Årjäng, tyvärr är det i Sverige väldigt svårt att få företagen att ställa upp med pengar.
P-G är i år anmäld i en Ford Fiesta Wrc bil men fattas en del pengar än för att ro iland projektet, Helmia bil i Värmland gick in med 200.000.
Då krävde många av hans supportrar att det skulle öppnas ett bankgiro så att alla som ville bland alla oss rallyälskare i landet skulle kunna ge ett bidrag för att få se en svensk på startlinjen i en riktigt potent wrc bil.
På 4 dgr har man samlat in 300.000 men det fattas ännu en slant för att det ska gå i lås, då tänkte jag att i våran eminenta klubb bör det finnas en hel del motorsportälskare som precis som jag själv kan tänka sig att sponsra med en slant.
Stort som litet belopp, allt är välkommet för att hjälpa P-G.
BG 5364-5974 märk inbet med Svenska Support.
Man kan även gå in på hans hemsida www.pgandersson.se och titta hur det går.
Kanske ses vi i snödrivorna någonstans i Värmland under www.swedishrally.com
Ha det bra allihopa :).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: P-G Andersson Svenska Rallyt

Låter som en bra ide', jag skickar in en slant i morgon. Vet någon var man kan stå med husbil i Karlstad under rallyt? I depån?! :D

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Dom som hoppar och springer och kastar saker hit eller dit kan man väl tänka sig att sponsra liksom jag skänkte lite pengar till PETA igår men ge pengar till buller- och avgasmaffian, nä knappast!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Även "husbilsturister" räknas väl till avgasmaffian? (åker för sitt höga nöjes skull)

Beträffande rallyt så var sista tid för anmälan den 10 jan kl.15.00, men med det ökande intresset som PG skulle skapa är en efteranmälan troligen ganska välkommen av tävlingsledningen.
Det brukar vara folkfest i skogarna undet tiden rallyt pågår. Synd bara att det har varit för mycket blidväder den sista tiden, men det kanske rättar till sig till start.:)

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

P-G är anmäld inom rätt tid, men har en liten klausul att kunna hoppa av om man inte får ihop pengar till en start. Det verkar som att många vill se P-G. Bidragen är uppe i över 500.000:- nu.

Förövrigt undrar jag om inte dagens moderna rallybilar är hyfsat miljövänliga. Mycket tystar än förr och katalysator tror jag också dom har.

F

F.d. 53022

Guest

Har själv kört rally i ca 15 år, körde även Svenska rallyt på 70-talet är idag tämligen ointreserad, men har härliga minnen från den tiden.
Liten insättning från mej också.

Bosse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

jag skänker en slant, tack för tippset.

Jappe: Du ock PG Andersson har samma intressen. Nämligen åka bil för nöjets skull
så du är i allra högsta grad medlem av maffinan:)

// Pär

Jag åker inte bil för nöjes skull utan för att jag är tvungen till det eftersom jag är flygrädd!

Kostar det verkligen en halv miljon kronor att köra omkring med en Fiesta på skogsvägarna?? :confused:

Jappe

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Hej Jappe, som tur är har vi alla olika intresse vilket nog är tur.
Skulle bli lite väl likriktat annars, själv tillhör jag dom som byter kanal direkt om det dyker upp någon idrottstävling.
Avskyr allt som har med idrott att göra för att uttrycka det milt :).
Däremot älskar jag motorsport och i synnerhet rally.
Svenska rallyt är Sveriges största sportevenemang utan konkurrens, 300.000 personer som samlas i Värmlandsskogarna i dagarna tre utan problem.
Medans man knappt kan spela en allsvensk fotbollsmatch utan kravallpolis med tillhörande slagsmål, misshandlar, rökbomber och sabotage av planen iform av inkastat skräp och efteråt tillhörande skadegörelse.
Rallypubliken är sådan att oavsett vem man hejar på riskerar du inte att bli misshandlad för ditt val, det tycker jag är strongt.
Det kostar i runda slängar mellan 20-25 miljoner att betala sig in i ett fabriksteam för full säsong.
P-G är en begåvning av sällan skådat slag som står på tröskeln till ett kontrakt och just Svenska Rallyt kan avgöra det hela om han får ett bra resultat här.
Som sagt i din Spanientråd, kanske det är dags för dig att få pröva en åktur i en rallybil.
Kan man ändra uppfattning så radikalt om surströmming finns det nog goda chanser att få dig rallyintresserad :D:D.
Ha det bra :).

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Go Kväll,

Jag har kört Svenska Rallyt 10 gånger och i år blir det dessutom 3:e gången jag kör
säkerhetsbil under tävlingen.

Det har de senaste åren arrangerats speciella "ställplatser" för husbilar utefter några av sträckorna. Man blir visserligen "inlåst" så länge sträckan är avlyst för allmän trafik men
det kan ju vara rätt så mysigt ändå i en husbil.

Var på rallyts kansli idag men glömde ta upp husbils frågan.
Skall kolla imorgon.

Melle

Senast ändrad:

harmony

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022

Var ute på specialsträcka åvanför Torsby förra året,körde in på en plogad stickväg på kvällen,där stod vi tillsammans med en Norsk HB,Vi trädde på Autosocksen det gick
som på räls,sen stod vi hela dagen efter o titta på bilarna dom kom 2ggr + SM klasserna
sen när sträckan öppnades åkte vi hem,det var ca -20 på morgonen men det gick stålande

F

F.d. 28710

Guest

Ca 1 miljon kostar det att hyra en wrc bil för en tävling lite dyrt kanske men säkert roligt

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Melle.
Det vore bra om Du kann fixa fram kordinaterna på Husbilsplattser. Det är några som frågat.
bosse b som har Lesjöfors Hilton som bas.

Hasse J

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
334
Medlemskap
2025

Här får ni koordinater till Svenska Rallyts officiella ställplatser.
Dag 1 Fredag 11 februari
SS 2+5 Vargåsen
1. Lövåsen (vid Colins crest) N59° 59.594’ E13° 17.277’
2. Ransbysätter N60° 2.079’ E13° 14.082’

SS 4+7 Løvhaugen (Norge)
1. Moldusen (nära målet) N60° 24’ 9” E12° 35’ 7”
2. Løvhaugen 1 N60° 28’ 13” E12° 34’ 04”
3. Løvhaugen 2 N60° 27’ 34” E12° 33’ 50”
4. Løvhaugen 3 N60° 27’ 04” E12° 33’ 43”

Dag 2 Lördag 12 februari
SS 9+13 Sågen
Sågen i byn vid målet N60° 0’ 18” E13° 17’ 332”

SS 11+15 Värmullsåsen
Skidbacken i Hagfors vid målet.
Hagfors Motorklubb har en ställplats med EL Toalett och Dusch 550:/dygn
N60° 1’ 55” E13° 42’ 57”

Utöver detta är det många som letar sig fram på sträckorna efter egna idéer,
då är det viktigt att ni följer funktionärernas anvisningar, det skulle vara förfärligt
om det skulle inträffa en olycka.

Hälsningar
Hasse Joansson
Publiksäkerhetsansvarig
Svenska Rallyt

F

F.d. 53022

Guest

Bosse känner du Bernt Jansson den gamle rallyföraren?
Nej jag känner han inte, känner inte till namnet ens, man lärde inte känna så många det var väl så att jag visst vilka Walfridsson-Neby-Nalle johansson och Bror Danielsson med flera var men dom kände inte till mej, dom var så mycket bättre än mej.
Vi var ner till Portugisiska rallyt 1980 jag tror det var 4 svenska bilar med, Bror Danielsson var med, vi umgicks ganska mycket dom 10 dagar vi var där men jag kan inte påstå att jag känner Bror Danielsson.

Den enda värmlänning jag lärde känna och umgicks en del med var Mats Adolfsson.
Sista gången jag träffade Mats var 1997 då var han och sonen var här i Göteborg och körde Göteborgs MF:s tävling, sonen som körde saknade körkort så dom övningskörde hela tävlingen.

Jag började köra 1967 och körde sista tävlingen 1981, jag körde några av dom större som Svenska-Mälarrallyt-och Sydsvenska men oftast höll vi till i västra o södra Sverige här fanns på den tiden tävlingar var o varannan helg och det var nästan lika kul för då kunde man smyga in bland topp tio ibland.

Bosse

peder

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
83
Medlemskap
2025

Du kan stå på råda camping det är nära serviceplatsen

Toppen