Bäckis1843
HBK Medlem
Fördelen med att ta in uteluft och värma är att du får ett övertryck i bilen som bidrar till bättre ventilation och troligen minskad kondens.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Fördelen med att ta in uteluft och värma är att du får ett övertryck i bilen som bidrar till bättre ventilation och troligen minskad kondens.
Både ja och nej. Lika mycket luft som värmaren trycker in i bilen trycks då samtidigt ut ur bilen (ökad ventilation) vilket bidrar till mindre fukt.Hmm. är det inte bättre att överhetta en torrare luft, alltså inneluften?
Nu kan ju inneluften bli fuktigare än uteluften beroende på hur många som vistas i husbilen i förhållande till dess ventilation.
Jag TROR att en hel del husbilar inte har tillräcklig ventilation original i förhållande till hur många man kan sitta i dem.
Alla lösningar har sina för-/nack-delar, men att kunna välja med typ ett spjäll verkar dock nästan optimalt.
Den icke stängbara ventilationen ska vara dimensionerad efter hur många sovplatser det finns i den.Jag TROR att en hel del husbilar inte har tillräcklig ventilation original i förhållande till hur många man kan sitta i dem.
Njaaaa.... i vår Chausson 640 -20 som har Webasto Evo Top 55 system (luftuppvärmning med diesel) så tar systemet in luft utifrån och värmer den och det är helt enligt Webastos rekommendationer. "Question 36 – Where should the combustion air be sourced from?Jag känner inte till något husbilsmärke med luftburen värme som tar in uteluft och sedan värmer den, alla jag kollat på tar inneluften som cirkulerar när värmaren är igång, sen sköter termostaten temperaturen i husbilen, så borde du försöka få till det också.
Ventilation är ett annat kapitel, som du skriver
Njaaaa.... i vår Chausson 640 -20 som har Webasto Evo Top 55 system (luftuppvärmning med diesel) så tar systemet in luft utifrån och värmer den och det är helt enligt Webastos rekommendationer. "Question 36 – Where should the combustion air be sourced from?
Externally in a position where it is unlikely that the air inlet could be blocked and is splash proof." Källa https://www.webasto.com/fileadmin/w...umentation/australia-heating-air-top-faqs.pdf Dessutom kan man använda systemet för att ventilera husbilen, utan att värma. Mkt bra på sommaren.
Fast combustion air är förbränningsluften. Den har ett separat intag på dieselvärmaren.Njaaaa.... i vår Chausson 640 -20 som har Webasto Evo Top 55 system (luftuppvärmning med diesel) så tar systemet in luft utifrån och värmer den och det är helt enligt Webastos rekommendationer. "Question 36 – Where should the combustion air be sourced from?
Externally in a position where it is unlikely that the air inlet could be blocked and is splash proof." Källa https://www.webasto.com/fileadmin/w...umentation/australia-heating-air-top-faqs.pdf Dessutom kan man använda systemet för att ventilera husbilen, utan att värma. Mkt bra på sommaren.
hej ! låter som trevliga planer ! vill du vara snäll och hälsa Bengtic så gott och hälsa att vi saknar er här söderöver !Händer inte så mycket här men jag håller på att planera lite resor framöver.
Jag hade ju tänkt att åka till Kroatien i mars, jag och Bengtic har reviderat planerna, vi åker till Moseldalen i stället i april och möter våren där.
Sparar lite slantar som kan komma att behövas när jag åker till MotoGP i Finland i juli. Vet inte om jag ska fortsätta norrut eller köra via de baltiska länderna hem. Kan bli så att jag låter vädret vara vilken väg det blir när jag är på plats i Finland.
Låter trevligt med Moto GP i FinlandHänder inte så mycket här men jag håller på att planera lite resor framöver.
Jag hade ju tänkt att åka till Kroatien i mars, jag och Bengtic har reviderat planerna, vi åker till Moseldalen i april istället och möter våren därnere.
Sparar lite slantar som kan komma att behövas när jag åker till MotoGP i Finland i juli. Vet inte om jag ska fortsätta norrut eller köra via de baltiska länderna hem. Kan bli så att jag låter vädret bestämma vilken väg det blir när jag är på plats i Finland.
Ja vi skulle varit där förra året men då ställdes det in pga coronan men just nu ser det ju hoppfullt ut att det blir av.Låter trevligt med Moto GP i Finland
Ja det finns många trevlig Moto GP banor att besöka, alla har sin speciella karaktär. Har svårt att rangordna de banor jag har haft möjlighet att besöka. Den som går bort är Assen inte för att banan är tråkig utan all fylla. Min upplevelse är att majoriteten av publiken är där för att parta och då jäklar snackar vi party.Ja vi skulle varit där förra året men då ställdes det in pga coronan men just nu ser det ju hoppfullt ut att det blir av.
MotoGP i Brno är ju inställt pga att inte beläggningen banan är godkänd och banägaren har inte råd att fixa det. Annars är det en mycket trevlig bana att besöka.
hej ! kom till Santa Pola idag trodde du var här ? här finns gott om plats aldrig sett det så tomt vid denna tiden ?Jag har ställt in alla resor som jag skulle gjort nu i vår pga världsläget och dieselpriset. Åker till Finlands MotoGP i juli sen vet jag inte hur det blir. Med ett dieselpris på närmare 25kr litern så blir det väl bara turer i Skåne man har råd till. Ägnar nog sommaren till att snygga till och ev bygga om lite.