Visst är det Örnsköldsvik, där min vagga stod......
Örnsköldsvik som har utvecklats till en mycket husbilsvänlig kommun. Ambitiösa ställplatser av senaste snitt både i centrum och ute i Skeppsmaln’. Inte nog med det, i hamnen finns speciellt iordningställda parkeringsplatser för oss med husbilar. Där man står gratis över natten och helgerna. Rekommenderas!
När du parkerat i hamnen kan du sedan ta den korta promenaden till M/S Kustrafik som tar dig ut till vackra och spännande Ulvön.
Beträffande M/S Kustrafik, denna vackra 110 åriga skönhet verkar ha genomgått en förminskningsprocess under åren. Kommer ihåg henne från 50-talet där hon ståtligt låg i hamnen, enormt stor och hon representerade världen på något sätt, för oss smågrabbar. Detta trots att hon redan vid den tiden bara gick ut till Ulvön och vände.
Nu såg jag henne igen när vi låg vid ställplatsen i Ö-vik. Ja, nya erfarenheter från Finlandsfärjor och modernare kryssningsfartyg har gett den lille Övikskillen en ny syn på vad som är stort vad gäller fartyg.
Men en tur med Höga Kustenbåtarna rekommenderas när du besöker Höga Kusten. Det är inte bara Ulvön som gäller, nej här finns också t.ex. också Trysunda som inte bara är min favorit, det ingår tillsammans med några andra öar ett naturreservat längst ut i Höga Kustens skärgård.
Clas du tar oss vidare.
TommyD