• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Ja, Jappe ibland rinner det bara till, härlig känsla! :)

Men nu skall jag göra det svårare för åtminstone dig, har bläddrat bland mina bilder för att finna en ort som jag vet att du aldrig har besökt..... där har du missat någon, se själv på bilden! :)

IMGP5652.JPG

Åtta kanter!

När jag var i Göteborg och tittade på "Läppstiftet" så passade jag samtidigt på att besöka Masthuggskyrkan och vad fann jag? En fyrkantig låda!
Släng dig i väggen....:)

Tommy

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Jag tror inte heller att Jappe har varit så låååångt norrut som till Själevad och dess fina kyrka.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Bengan, stämmer om jag kommer ihåg rätt så har Jappe varit till Sundsvall och en snabbis till Härjedalen, inte längre norrut..... Själevad är en vit fläck på hans världskarta. Vilken miss.

Passar på att berätta, innan Bengan tar över, att HBK utser Sveriges husbilsvänligaste kommun det visste vi, men att Året Runts läsare utser Sveriges vackraste kyrka kanske är en nyhet för några av er.

1998 är ett viktigt år, det var då som Året Runts läsare insåg att den vackraste kyrkan i Sverige låg på en kulle vid Moälvens strand, Själevads Kyrka!

Jappe, vad har ni på Västkusten som kan mäta sig med dessa meriter.... Smaka på det, "Sveriges vackraste kyrka!"

Bengan, varsego'

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe, vad har ni på Västkusten som kan mäta sig med dessa meriter.... Smaka på det, "Sveriges vackraste kyrka!"

Bengan, varsego'

Jag har varit i Gävle och där var det ruggigt kallt. Trots den erfarenheten så fick jag för mig att skulle åka skidor i Funäsdalen över en nyårshelg för något decennium sedan. Det var mitt livs hemskaste upplevelse. Över 30 grader kallt och inte en backsup så långt ögat nådde. Bara våfflor. Jag hatar våfflor efter den betan.

Vi var tvungna att sticka ner till Sölden och Schnapps-Emil för att rehabilitera oss efter chocken. Aldrig mer norrut. Jag gillar värme! Alltså enkelt egentligen: Kallt norrut, varmt söderut!

Vad gäller frågan om kyrkan. Var ska jag börja?

Jappe

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Vi kan ju fortsätta på Sveriges vackraste...... Den här utsikten blev utsedd till det för X antal år sedan. Vad heter berget som man står på och blickar ut över den vackra nejden?

Bilagor

• DSC_1051.jpg
    DSC_1051.jpg
    114,3 KB · Visningar: 6

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Bengan, jag säger bara Överkalix...... Tänk om vi i klubben skulle göra insats och hjälpa Jappe att få se och uppleva Sveriges vackraste delar.....

Själv ställer jag upp som guide ...... men Norrland är stort så det behövs flera!

Låt oss göra Jappe till vår egen "stafettpinne" och skicka honom runt mellan oss norrlänningar och visa det finaste som Sverige har!

.... nu ser jag frågan, det är Brännaberget.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Bengan, jag säger bara Överkalix...... Tänk om vi i klubben skulle göra insats och hjälpa Jappe att få se och uppleva Sveriges vackraste delar.....

Själv ställer jag upp som guide ...... men Norrland är stort så det behövs flera!

Låt oss göra Jappe till vår egen "stafettpinne" och skicka honom runt mellan oss norrlänningar och visa det finaste som Sverige har!

.... nu ser jag frågan, det är Brännaberget.

Där bodde jag på somrarna när jag var mycket liten och en annan del av släkten i Svartbyn bredvid.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Där bodde jag på somrarna när jag var mycket liten och en annan del av släkten i Svartbyn bredvid.

Svartbyn??

När jag var liten så bodde morfar's i Brösta och en moster i "Svartbyn". Hela mina barndom präglades av letandet efter naveln, som mina äldre kamrater påstod skulle finnas där mitt i mellan. Men där var det ju bara Höglandssjön!

Nostalgi, tidigt 50-tal, Arnäs kommun och långt från Överkalix, dvs. det finns minst två Svartbyn i världen. En i Överkalix och den i Arnäs.

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Ja du Tommy, att försöka få Jappe ovan Dalälven verkar svårt, men det kan ju alltid vara värt ett försök. Visst är det Brännaberget och Ängesån som stilla flyter in i Kalixälven. Kanske inte lika världsberömda som de stoooora floderna vi fick lära oss i skolan på 50 o 60-talet (Viskan Nissan Ätran och Lagan).
Kör vidare Tommy till ........

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Så sant, så sant, men säger som Stefan Löfven, "ba´ vi hjälps åt så kom de å´gå´"

Tänkte om jag åker över Dalälven och möter honom på Svealandssidan, på t.ex. det numera världsberömda Dragon Gate, där man bl.a. planerar att bygga världens största Buddha. Nu kanske de i stället borde koncentrera sig på att öppna hotellet, som skulle ha öppnats för över 10 år sedan.

Sedan tar jag honom varsamt över Dalälven, in i Norrland. Kör via den numera mycket internationella bruksorten Gysinge, ser på det internationella folklivet och myggen. Vidare upp mot bruksorterna Hofors, Sandviken och tryckerimuseet i Kungsgården. Den tidigare stora och viktiga järnvägsknuten Storvik, får också ett besök, men inte för järnvägen, utan mera för att få hälsa på min svärmor som är extremt trevlig och en mycket god representant för det norrländska kynnet.

Mitt ansvarsområde tycker jag vore lämpligt att avsluta vid den här trevliga ställplatsen;

DSCN1911.JPG

Här skulle sedan t.ex. "Jannemickel" ta över och ta honom vidare uppåt till t.ex. "TO+GU", sedan "Bengan49" för norra Västerbotten, södra Norrbotten. Längre upp har vi sedan "Mona & Kjell" i Haparnade, osv......

Sedan tror jag att vi inte bara har en Norrlandsambassadör i Jappe, vi kan
säkert även se fram emot en trevlig och praktisk resehandbok för husbilsresor i Norrland.

Välkommen Jappe! Övertygad om att vi är en stor grupp norrlänningar som vill göra ditt besök till ett fint minne! :)

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Jodå, jag kan ta över från.....
Axmar Brygga.
Sedan tar jag Jappe till Tevsjö Destilleri för lite "värre" saker än vin.
Ett besök på Järvzoo och en tur i vackra Dellenbygden innan
jag lämnar över till TO+GU vid denna plats......?
// Janne

Bilagor

• Anv362123.JPG
    Anv362123.JPG
    953,7 KB · Visningar: 5
F

F.d. 55374

Guest

Har dom gott vin däruppe?

Jappe
Vin? är det inte dricka för fruntimmer. Är uppvuxen i Norrlands inland
där drack en riktig käär (karl) öl eller brännvin av god kvalitet.
Visar gärna Norrlands kommun nr1, alltså Härjedalen.
Då kan vi ta några öl i Tännäs för där bryggs ett jäkla gott öl.
Efter Härjedalen skickar jag dig Jappe till Höga kusten, vi har bekanta i
Norrfällsviken som kan allt om området.
Tommy R

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Vin? är det inte dricka för fruntimmer. Är uppvuxen i Norrlands inland
där drack en riktig käär (karl) öl eller brännvin av god kvalitet.
Visar gärna Norrlands kommun nr1, alltså Härjedalen.
Då kan vi ta några öl i Tännäs för där bryggs ett jäkla gott öl.
Efter Härjedalen skickar jag dig Jappe till Höga kusten, vi har bekanta i
Norrfällsviken som kan allt om området.
Tommy R

Tommy R, var tog du över ?
Och var lämnar du av ?
// Janne

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024

104.jpg

För att få ordning i leden..............vad är detta och var?

/Sune

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Hm... Sune nu fick du väl lite bråttom.

jannemickels bild fina bild blev väl obesvarad. Inlägg 11174

Tycker det ser ut som Herrgår'n i Galtström.

Om jag har rätt, så fortsätter vi med Sunes bild.

Tommy

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024

Tommy R skrev:

Spåret är öppet; vilket jag uppfattade som att det var fritt att lägga in en bild.

Fortsätt den som anser sig vara på tur.

Jag drar mig ur.

/Sune

Toppen