• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Tack krinil! Det gäller att inte lämna alltför avslöjande ledtrådar.
Det finns en uppenbar ledtråd i min bild men jag själv skulle inte veta var vi är, om det inte hade varit så att det ju är jag, som har tagit bilden.
Lätt eller inte? Det får vi se.
Var är vi nu?
2020-09-21--135615.JPG

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Och jag som trodde att det skulle vara lätt men det var det tydligen inte. Det är alltså inte Stockholm. Blir det lättare nu?
2020-09-21--140917.JPG

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Ja, där har jag varit vid många tillfällen, mycket sevärd och vacker plats.

Vill redan nu nämna att denna bild är inte tagen i Venedig, men var kan det då vara?

1734648955253.png

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja, alltså har du inte gått så långt hemifrån.
Och nu har jag hittat en (1) bild som jag kan lägga in så jag vågar därmed svara att du är vid/på Davidshallsbron i Malmö och tittar mot Södra Vallgatan.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du har helt rätt.
Jag har alltså inte fler bilder därifrån men hade tänkt ge ledtrådar för de som behövde. Men du tog det direkt. Så varsågod att köra vidare.

Det vita huset på bilden var tidigare lanthandel. Kurvan i bakgrunden var lite feldoserad och många bilar körde av där. Sonen i huset, Lennart, startade 1954 en bärgningsfirma, Rikstvåan Service. Lennart var även intresserad av fotografi och har dokumenterat mycket av det han var med om. Så småningom hoppade sonen Janne in i verksamheten. En Volvo L3314 (en civil version av försvarets "Valpen") användes i företaget under ett antal år.

Lennart har skrivit om bok om bärgninslivet där förstasidan pryds av en bild på 5-åriga Janne med kompis som leker bärgare.

Janne har på senare år renoverat en modernare Volvo C202 med sin gamla L3314 som förebild. Den står numera (åtminstone förra sommaren då jag var där) i entrén till Volvomuséet.

Bilagor

• Det ska bärgas i tid.jpg
    Det ska bärgas i tid.jpg
    793,5 KB · Visningar: 12
  • Volvo C202.jpg
    Volvo C202.jpg
    908 KB · Visningar: 12

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
För några år sedan läste jag en artikel där det stod att en bit av gamla riksväg två hade blivit byggnadsminne. Artikeln hade en bild på en väg, som var belagd med gatsten.
Men nu kör vi vidare. Var är vi nu?
2022-04-25--130538.jpg

Toppen