• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret del 3 2011 >

F

F.d. 53078

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Av en bils regestrerings skylt så kan det vara Algonquin

F

F.d. 55287

Guest

Det var inte rätt det heller;)

SAM_2865.JPG

Staden ligger på en halvö, en kalkstensplatå med fiskebyar, grottor och badvikar nedanför vita klippstup. Mitt på ligger en urskogen med gnagare, hjortdjur och mängder av blommor i undervegetationen, bl a över 50 olika orkidéer. I parken finns också våtmarker med rikt fågelliv. Utanför halvön ligger en ögrupp som är ett marint naturreservat.

F

F.d. 55287

Guest

Oria är inte rätt.

Vi är i Italien, mer söder än norr.

Leena;)

F

F.d. 55287

Guest

Samlade ihop bilderna.

Vi var här på vår sommarresa i år. Italien mer söder än norr
Staden ligger på en halvö, stor nationalpark med bok och ek-skogar.

SAM_2847.JPG SAM_2867.JPG

SAM_2873.JPG SAM_2854.JPG

SAM_2866.JPG SAM_2865.JPG

Leena;)

F

F.d. 55287

Guest

Inte en endaste liten gissning på ett par dagar, så då får jag komma med svaret.
Vi är på Gargano-halvön och staden vi besökte är Vieste. Landet är Italien.

Då kommer en lätt bild.

Vart står jag och fotar denna kända vy? Som heter?

SAM_2971.JPG

Leena;)

F

F.d. 55287

Guest

Jo det ska vara enkelt......fast det blev fel stad och vulkan i ditt svar;) rätt land är du i.

Leena;)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fjellet er Vesuv og bildet ser ut til å være tatt fra forum i Pompei.

F

F.d. 55288

Guest

Knut tog det.........stod i Pompei och fotade Vesuvis.

Din tur Knut.

Leena/Kajal ;)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvorfor kan jeg ikke la være å svare? Men jeg får se hva jeg finner i bilde-mappen på laptopen.

For å ikke gjøre oppgaven for enkel så vil jeg ha enten namnet på gaten eller hvilke bygninger som er sentrale i bildet. OK, jeg aksepterer og namnet på bygningen jeg står foran når jeg tar bildet.

P1000103.JPG

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Gatan vet jag inte, men det är Canberra och byggnaden... ja, det är the new parlament building, eller bara Parlamentet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg må gi deg rett, står på trappen til War Memorial med utsikt ned Anzac Parade over den menneskelagde sjøen Lake Burley Griffin med først den gamle parlamentsbygningen og bakerst den nye parlamentsbygningen. Avstanden mellom de to parlamentbygningene er nesten en km og total avstand rundt 1 mil.

Anzac var namnet på den felles Austrlalske New Zealand militærstyrken som ble sendt til Galipoli under første verdenskrig. Brukes i dag som betegnelse på alle felles militærstyrker for disse to land.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Knut, du kan det där bättre... Besökte Canberra i slutet av 80-talet och då var Parlamentsbyggnaden alldeles ny och om jag kommer ihåg korrekt så var den det dyraste byggnadskonstrutionen på södra halvklotet vid det tillfället. Kommer ihåg att jag var så där lagomt imponerad.

Men nu till en enorm husbilsförsäljare, parkering eller är det en ställplats?

Bilagor

• DSC_0261.JPG
    DSC_0261.JPG
    921,3 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tror du har besøkt Caravan Saloon Düsseldorf denne gangen.

(ang. Canberra jeg har nå vært der totalt 3 perioder pluss en gang like før canberra fire 2003).

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Var stationerad i BKK i mitten av 70-talet, med ett antal arbetsbesök i Austarlien, utan att ta det till mitt hjärta. Gav det en chans till i slutet av 80-talet och sedan aldrig återvänt.

*s* Knut det gläder mig att se att även du ibland kan gissa fel, imponerad utav dina kunskaper!

Som du förstår blev det fel den här gången.. inte ens landet är rätt!! *s*

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En må jo ta en vill gjetting enkelte ganger. Greit at vi har ryddet Tyskland av listen - et annet sted hvor det er en slik parkering er La Linea - selv om jeg ikke kan huske hva slags tre som er mellom de to parkeringene der.

Det finnes mange steder som dette bildet kan forveksles med så for meg blir det skudd i mørket.

ACT Canberra er svært utypisk for Australia, selv Sydney er mer human.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Ja, mitt minne av Canberra är trist, tråkigt. Lägger Australien i samma korg som t.ex. Schweiz, Marocko, Canada och tidigare Tyskland, i den där korgen "ointressanta huvudstäder".

Men det här är en huvudstad, i alla fall ganska nära! Spännande sådan!

Du kan även "rydde Spania av listen", trots att jag bott där de senaste 20 åren har aldrig husbilen fått besöka España.

Toppen