• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Nej inte Pireas! Vad hade du gjort då, att du fick fly från att bli mördad?
Julian

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vet att Kalamata är synonymt med grekiska oliver..... men har aldrig varit där.

För mig bara en plats förknippat med oliverna i samma land som Jappe hade en traumatisk upplevelse....men chansar.

By the way.... var själv i Pireus 1964, dvs året innan Jappe. Befälseleven på M/S Timmerland var iland och fick också upplevelser, men av helt annan sort än Jappes :)

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

Alldeles riktigt Tommy! Kalamatas oliver är världskända! En relativ nybyggt stad, efter en förödande jordbävning, men ändå en trevlig stad med mycket puls. Vintertid med bästa medeltemperaturen i Grekland. På sommaren alldeles för varmt för oss.
Nu blev jag förstås nyfiken på alla era äventyr i Pireus! :D
Spåra vidare vet jag!
VH Julian.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Alldeles riktigt Tommy! Kalamatas oliver är världskända! En relativ nybyggt stad, efter en förödande jordbävning, men ändå en trevlig stad med mycket puls. Vintertid med bästa medeltemperaturen i Grekland. På sommaren alldeles för varmt för oss.
Nu blev jag förstås nyfiken på alla era äventyr i Pireus! :D
Spåra vidare vet jag!
VH Julian.

Ja, nu får Jappe dra sin egen historia, men min var en liten gosse från Ö-vik som ett sommarlov var befälselev på Broströms M/S Timmerland. Lasten var äkta furu från de norrländska skogarna som nu skulle levereras till...... nej, det här ju ett husbilsforum och ungdomsäventyr passar inte i den här fina miljön! :)

Här passar mera sakrala ämnen, som den här bilden.

DSCN3374.JPG

Var hittar vi denna helgedom?

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

En vacker blå kupol i keramik, de vita husen, olivträd och elinstallationen får mig att gissa att vi är kvar i Grekland. Antagligen någon ö, gissar på Samos utan att ha varit där.
Julian

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vet att det finns sådana kupoler i Benidorms gamla stad. Men husen stämmer inte. Borde då vara Altea, Calpe. Gissar på Altea.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Det gjorde du helt rätt i, eftersom det är Altea och Alteas kyrka på toppen av byn.

Ralph, du fortsätter.

Tommy

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det gjorde du helt rätt i, eftersom det är Altea och Alteas kyrka på toppen av byn.

Ralph, du fortsätter.

Tommy

Ett SMS från Jappe väckte mig tidigt i natt. Kolla "På Spåret". Ok man har ju så mycket för sig när man är på gamla kända trakter här på Bahia.

Vart är denna?

Sparet idag.jpg

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Ett SMS från Jappe väckte mig tidigt i natt. Kolla "På Spåret". Ok man har ju så mycket för sig när man är på gamla kända trakter här på Bahia.

Vart är denna?

Visa bilaga 96660

Av någon anledning har Jappe svarat via SMS? Men jag ska hjälpa honom att få ut det på HBK.

Jappe: "Jag tror på Gran Canaria. Los Molos"

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

FEL!

Det var rätt ö, men Los Molos har varken jag eller Google hittat. Det finns en Los Molos Beach men den ligger i Chile.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Förstår att jag borde veta var efter nästan 25 år på ön, men jag har aldrig sett detta.

Känner inte heller igen omgivningen, det lilla man nu ser, men det skulle kunna vara Agaete.

//Tommy

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Förstår att jag borde veta var efter nästan 25 år på ön, men jag har aldrig sett detta.

Känner inte heller igen omgivningen, det lilla man nu ser, men det skulle kunna vara Agaete.

//Tommy

Rätt! Ligger i hamnrondellen. Los Suecos spåret är ditt.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Oj, det kallar jag tur, om jag kommer ihåg rätt finns det 21 kommuner på ön.

Här är en annan bild, från en mycket större kommun.

P7120998.JPG

Bli nu inte förvirrad av det lutande tornet i bakgrunden, det är inte Pisa, det är fotografen som visar sig har svårigheter med det här med vågrätt i sökaren.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Inte ens du Jappe fick tornet att peka rakt upp..... ja, då är det nog omöjligt, som mycket annat i St. Petersburg, eller som jag fortsatt kallar staden; Leningrad!

Jappe, вы будете продолжать!

Fritt översatt: Jappe du fortsätter.

Toppen