• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret del 3 2011 >

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Vi har ju, lite till mans, varit ute med spår från olika världsdelar utan husbil men det tål att tänka på Din fundering, Leif tycker jag.
Knut, jag har för mig att Brasiliens östligaste punkt heter Kap Seixas eller Ponta do Seixas.
Om nu detta är den sökta platsen tycker jag Du fortsätter, Knut!
//Kjell

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Om nu detta är den sökta platsen tycker jag Du fortsätter, Knut!

Instämmer, Knut kör vidare...

EDIT: Svaret är korrekt och platsen är funnen, Knut fick in det på rätt spår genom sin korrekta tolkning av bilderna och får överta stafettpinnen. Beklagar den "luftburna" avstickaren, vid en eventuell nästa gång ska jag hålla mig till husbilsmål (även om jag inte hunnit med så många ännu då jag är ny som husbilsägare). Fortsätt Knut! :)

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Beklager at det tok så lang tid før jeg sjekket om noen hadde løst på spåret.
Grunnen til at jeg ikke googlet frem stedsnavnet selv var at jeg ville gi tråden til noen annen. Sitter med en windows 8.1 plate uten bilder - må hente inn en usb-disk med bildearkivet mitt for å gi oppgaver.

Fra meg må dere regne med at det drypper inn oppgaver fra områder utenfor Europa - men steder jeg kan ha besøkt med husbil, egen eller hyrd.

Så nå til dagens oppgave, hor fant jeg disse personene?

P1020300.JPG

F

F.d. 55256

Guest

Har inte en susning, men för att försöka lokalisera området, så skulle jag tippa någonstans i USA. Kanske i södern???
Ove.G

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Jag tror mer på Australien då där är en aboriginer och två straffångar samt en vakt med en utstyrsel som skulle kunna vara samtida engelsk med när Australien var en engelsk straffkoloni. Men var statyerna kan finns mer exakt har jag ingen aning om...

F

F.d. 55256

Guest

Kan det vara Botany Bay. Englands första straffkoloni??
Ove.G
Vid närmare eftertanke är väl det samma som Sydney.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg får hjelpe dere litt, Sydney er ikke langt unna sett med de lokale sitt avstandsmål. Folk her er som i Norrland: grannen bor bare 20 km unna :D, selv var jeg i Sydney dagen før jeg tok disse bildene.

P1020299.JPG

P1020298.JPG

For ordens skyld, Botany Bay ligger noe syd for Sydney. Men Sydney Airport ligger ved Botany Bay. Men det er innefor Greater Sydney, noe oppgaven ikke gjør.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja det er parken ved Echo Point Katoomba, har besøkt stedet med husbil - selv om denne gangen var det med P-bil og hotell. Omlag 120 km fra Sydney og 1000 meter over havet i Blue Mountains.

Over til Ove.

F

F.d. 55256

Guest

Var är vi nu ?
Ove.G

Bilagor

• IMG_1097.JPG
    IMG_1097.JPG
    46,1 KB · Visningar: 157

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Allright! Då ska vi se hur bra ni är på att känna igen detaljer från kända byggnader... :wink:

Vilken sevärdhet sitter dessa statyer på?

Bilagor

• plats_76a.jpg
    plats_76a.jpg
    25,7 KB · Visningar: 0
Toppen