• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Ja, helt rätt svar på den andra delen av min tudelade fråga Roland & Viola!
Staden är London med vad heter den byggnad i London som jag fångat på bild?
//Kjell
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Nej, det är inte Royal Albert Hall jag söker. Misstänker att Du med detta avser bilden i inlägg 239. Men den bilden föreställer inte heller Royal Albert Hall.
Observera att det är byggnaden i inlägg 232 som min fråga gäller!
Bilderna efter detta inlägg tjänar som ledtrådar för att lättare kunna snäva in sin sökning i denna storstad.
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Se på bilden! Nyttja Din associationsförmåga så kommer Du sannolikt på ett lämpligt namn på detta hus.
//Kjell
Uppenbarligen är inte Londons svärdheter förutom de vid Themsen såsom Tower Bridge, Big Ben och London Eye helt bekanta för alla och envar, som jag i min enfald trodde. Nåväl - haka på ovanstående citat och fundera på vad ett tak i den vänstra delen av byggnaden brukar kallas för. Det torde leda Dig vidare, hoppas jag.
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Ja, Tommy nu bränns det rejält! Bayswater är rätt stadsdel.
//Kjell
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.606
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Hej!

Detta var svårt.

Byggnaden med det halvrunda taket kan kanske vara Paddington station.

Men huset med den kombinerade kyrkan vet jag inte. Gissar att det kan vara ett hotell.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Se på bilden! Nyttja Din associationsförmåga så kommer Du sannolikt på ett lämpligt namn på detta hus.
//Kjell
Vad kan ett tak som karakteriseras av en kraftig höjd i förhållande till sin bas, vilket resulterar i en mycket avlång form kallas för på engelska?
Lägg till ordet för hus på engelska och Du har namnet på skapelsen. Den här byggnaden är även en av favoriterna i trivagos resecommunity i London.
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Nej, inget hotell Åke, men däremot ett mycket attraktivt boställe enl. Londons bostadsmäklare. 1983 blev det färdigt och inflyttningsklart i denna märkliga kombination. Huset med det halvrunda taket är en del av Olympia Exhibition Center som för ett par veckor sedan, när jag var där på IT-mässan BETT 2011, såg ut så här invändigt i en del av detta utställningscentra:
IMG_0394.jpg
//Kjell
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Uppenbarligen var detta svårt, dock helt mot min avsikt. Trodde att det här i jämförelser med skogsstigar och enkla kojor som ibland finns på spåret var busenkelt.
Ni är väldigt nära och Lossuecos knackar sannolikt på porten till denna byggnad. Skall dock inte testa Ert stora tålamod mer. Så här är det:
Christ Church ritades av F och H Francis och byggdes 1854-55 i närheten av Lancaster Gate tunnelbanestation i Bayswater. Kyrkan fick 1863 den höga spira som gett namn åt dagens byggnadskomplex. Christ Church var så svampangripen att den 1977 delvis fick rivas och ett bostadshus stod klart 1983 vilket inkorporerade det gamla tornet som kunde stå kvar. Idag är detta därför en sevärdhet i sig själv för passerande turister samt den som är intresserad av arkitektur. Den som vill se hur insidan ter sig kan googla på husets namn eftersom flera lägenhetsuthyrningsfirmor regelbundet annonserar ut dyra lägenheter i huset.
Huset kallas, som Roland & Viola här ovan helt riktigt anger. för Spire House (spire = tornspira och house = hus).
Lämnar nu över spåret till Roland & Viola.
//Kjell
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Ursäkta, Roland & Viola! Hann inte se att Ni som även tog London från början nu löst hela gåtan medan jag skrev mitt inlägg ovan.
Bugar för ett gott jobb och lämnar över spåret till Er!
Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Ok. Var kan man njuta(?) av denna vilda åktur?
 

Bilagor

  • HBK0005.jpg
    HBK0005.jpg
    423,1 KB · Visningar: 14
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Vill bara passa på att tacka Kjell för den finurliga frågan och som fick oss att lära oss lite mera och helt nytt!

Min fru och jag har suttit och googlat i ett par timmar, men kom aldrig rätt.

Nu kan vi slappna av och vi går nu ut på krogen och äter en god middag!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Ligger nära ett mycket känt naturfenomen. Jag söker ortsnamnet där båda begivenheterna finns.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Detta illuminerade torn finns också på orten, som ligger i ett gränsland.
Kojar nu - återkommer i morgon f.m.
 

Bilagor

  • HBK0006.jpg
    HBK0006.jpg
    454,6 KB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

En dimmig jungfru kan ge en ledtråd till den populär aktivitet på orten.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Ett ståtligt djur huserar i närheten om man ska tro på ortsnamn - dock inte den sökta ortens.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Javisst är det Niagara Falls på gränsen mellan USA och Canada.
Maid of the Mist kallas utflyktsbåtarna som kör in alldeles under fallen.
Buffalo ligger ganska nära.
Din tur Husbilsbjörk.
 
Toppen