• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret del 3 2011 >

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Totalt dog 45000 soldater under detta slag. Trots att den sidan som förlorade överlägset mest manskap fortsatte de sin framryckning och gjorde senare en avgörande erövring. Stället jag söker har även kallats för porten till det erövrade objektet.
//Kjell

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Angriparmaktens styrkor leddes märkligt nog av två marskalkar som egentligen hade en mycket spänd relation. Den sökta platsen var den sista försvarslinjen innan slutmålet för anfallet.
//Kjell

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Angriparmaktens styrkor leddes märkligt nog av två marskalkar som egentligen hade en mycket spänd relation och därmed hade svårt att enas om hur striderna skulle föras. Den sökta platsen var den sista försvarslinjen innan slutmålet för anfallet.
//Kjell

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Känner mig ganska säker på att det är "Operation Barbarossa" du skriver om. Många fronter, men tydligen inte i Ryssland....... Gissar på Minsk.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Nej, Tommy. Om Du däremot skiftar ordningen på invasionsmakt och invaderat land, hamnar Du förhoppningsvis både rätt i tid, i rätt land och på rätt plats.
//Kjell

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Angriparmaktens passage av den sökta platsen eller porten till... ledde till slutet för en tolvårig fruktad och hatad tid i världshistorien.
//Kjell

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Fel land!
Dock är det samma två länder som strider, men åt andra hållet och två år senare. Den sökta platsen är den första delen av slaget om...
//Kjell

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Från Wikipedia

Slaget vid Seelowhöjderna var den första delen av slaget om Berlin som utkämpades mellan Sovjetunion och Nazityskland under andra världskrigets slutskede. Den sovjetiska armén under marskalk Georgij Zjukov bröt sig genom tunga tyska försvarsanläggningar och fortsatte sin väg mot Berlin.
Slaget varade i fyra dagar mellan 16 och 19 april 1945.
Seelowhöjderna är ett kuperad område som är belägna nära staden Seelow i Tyskland, omkring 90 kilometer öster om Berlin och höjer sig över västra flodslätten till floden Oder, som ligger ytterligare 17 kilometer österut.
Höjderna har ibland kallats för "Portarna till Berlin" på grund av att den viktigaste vägen till och från Berlin i öst-västlig riktning går igenom dessa höjder.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Där satt det, Tommy. Jag förflyttade bara mitt spår från Dethleffkvalite´s Zossen-Wünsdorf, strax söder om Berlin till Seelowhöjderna rakt öster om Berlin i närheten av den Polska gränsen. Dessa höjder hade ju avgörande betydelse i slaget om Berlin som ledde till Hitlers självmord och slutet på Nazistväldet.
//Kjell

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tack Kjell. Trots dina ledtrådar var jag först helt inriktad på tyskarnas anfall mot Sovjet.

Fortsätter med militärhistoria......

Bilagor

• DSC_0105.JPG
    DSC_0105.JPG
    865,9 KB · Visningar: 9

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Kan det vara? Wolfsschanze (Varglyan) var den viktigaste stabplatsen för Adolf Hitlers högkvarter (Führerhauptquartier) under andra världskriget. Det var beläget utanför staden Rastenburg i dåvarande Ostpreussen, numera i nordöstra Polen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nix, men är säker på att du kommer att klara det....

Ett monument som påminnelse för vad som hände här.

Bilagor

• DSC_0103.JPG
    DSC_0103.JPG
    939,4 KB · Visningar: 7
Toppen