• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret, del 1 2007/08

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: På spåret

Rätt svar Kingen .Jag var där igår en sväng mycket trevligare där på sommaren,när det är blommor på graven.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Jonas Falk kom tidigt i livet i delo med rättvisan. Efter att ha prövat lyckan i Stockholm
sökte han sig åter till hemtrakten för att vid lämpligt tillfälle råna postskjutsen som gick
mellan Jönköping och Sandhem.

Falk och kompanjonen Frid försåg sig med krut och hagel i Hjo och skjutvapen i Habo.
En mörk höstnatt la sig de två rånarna i bakhåll för postskjutsen vid en grind på vägen
mellan Broholm och postgården Sibbarp i Sandhem.
När skjutsen kom i mörkret sköt Falk postiljonen med sin bössa och Frid överföll
köksvennen med en knölpåk.
Rånarna kom över 200 riksdaler och skyndade tillbaka till Stockholm för att unkomma rättvisan.

I Stockholm var Falk emellertid redan efterlyst och vid förhör framkom att man även
kunnat fånga de båda postrånarna från Sandhem.
Då postiljonen dött av skadorna föll den hårda domen att båda skulle mista livet genom halshuggning.
Efter nådeansökan från Frid ändrades hans dödsdom till livstids straffarbete.
Falk vägrade att begära nåd.

På sommaren ser man alltid blommor på graven.
Ingen vet vem som sätter blommorna där, men sägnerna går bland folket i bygden...

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Ofta händer det ngt när man varit på Falks grav läste detta i en veckotidning en gång.Jag var där för ca 30 års sedan och då fick vi punka på bilen.
Det var inte utan att jag var lite skrajsen igår.:yes:

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025

Eftersom jag missade min chans med "ny bild" så tar jag den nu.
Alltså, Var är denna bild tagen?
Delteff

Bilagor

• 065.JPG
    065.JPG
    850,2 KB · Visningar: 15

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025

Beklagar att jag har inte hunnit svara. Vi fick kaffegäster.Fatima är helt rätt. En fantastisk upplevelse att se när pilgrimmererna kom gåendes på sina bara knän,bokstavligen, för att få sin välsignelse. Enligt lokal turistguide så var det ca 200.000 människor på torget när man hade jubileet i höstas. Vi kom dit 6 dagar efter avslutning, så vi missade den.
Var så god nästa med ny bild
Delteff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen