• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pössl eller liknande i Tyskland

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Vi är sugna på att åka till Tyskland och köpa en Pössl eller liknanden, ny eller nästan ny.

Nu är frågan, vilka summer hamnar man på när det gäller införselavgifter skatt od.

Eftersom vi inte kan ett ord Tyska så hade det varit lämpligt med en firma som kan hjälpa till med alla papper så allt går rätt till. Någon som vet och har tips på husbilsfirmor, helst inte mer än 40-50 mil från Hamburg.

Tacksam om någon har lite tips om inköp i Tyskland, för vad jag förstår så är priserna en hel del lägre i Tyskland.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Har sänt ett personligt mail.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Vi är sugna på att åka till Tyskland och köpa en Pössl eller liknanden, ny eller nästan ny.


Har själv sålt och köpt en Plåtis i vinter.
Sålde min ScandiMobil från Falköping gjord på en Peugeot Boxer -98 - och köpte en SMC från Göteborg byggd på en Iveco Daily -04, bra bilar bägge två.
Har kollat på dessa PLÅTISAR i drygt 1 år och jämfört med tyska priser på mobile.de mfl ställen.
De tyska är lite billigare - ja - och det finns ett större utbud - men - kolla in först de som finns till salu i Sverige och lär känna de olika modeller och egenheter som olika märken och modeller har.
Blocket brukar ha några stycken som är nya eller nästan nya - åk runt å kika å fråga.
Bilfirmor har innestående en del plåtisar som kanske läggs ut först till våren.
Det går att pruta nu under vintern - lite svårare i vår kanske.
Kolla också tex på Köp begagnad husbil eller husvagn (Husbilar och husvagnar hos SMC Husbilar AB)
Verkar fina bägge Plåtisarna. :)
 

Bilagor

  • smc_platis.jpg
    smc_platis.jpg
    28,8 KB · Visningar: 1.058
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Försäljare av Pössl kan du hitta på deras hemsida www.poessl-mobile.de. Pössl verkar dessutom ha en av de bästa isoleringarna bland plåtisar.

Lasse
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.668
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Försäljare av Pössl kan du hitta på deras hemsida www.poessl-mobile.de. Pössl verkar dessutom ha en av de bästa isoleringarna bland plåtisar.

Lasse
Hoppsan, då undrar man hur isoleringen ser ut i andra plåtisar! I vår Pössl 2win fanns inte en tillstymmelse till isolering i bakdörrarna. Fast det äör numera åtgärdat.
// Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.668
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Inge !
Du kan även göra som jag gjorde för 2 år sedan. Först kollade jag in på Mobile.de efter ett eller flera intressanta objekt och sedan när modet svekt mig talade jag med Anders Bergqvist på http://www.husbilen.com/ så skötte han snacket och tog sedan hem bilen åt mig och svenskregistrerade den. Jag behövde bara köpa enkel biljett Linköping-Mellerud och hämta den. Jag slapp fara ner till södra tyskland med en Eurostinn plånbok och kanske vända hem utan ny bil Läs om villkoren på hemsidan. Naturligtvis fick jag betala för hans tjänster, dock mindre än vad man skulle tro.
// Göte J
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Hoppsan, då undrar man hur isoleringen ser ut i andra plåtisar! I vår Pössl 2win fanns inte en tillstymmelse till isolering i bakdörrarna. Fast det äör numera åtgärdat.
// Göte J
Ja, det kan man faktiskt undra. Pössl har enligt egen uppgift 38 - 43 mm i tak, 10 - 20 mm i väggar och 22 mm i golv. Såg i någon tidning - glömt vilken - en sammanställning av olika husbilsmodeller med data. Adrias plåtis hade t. ex. bara 10 mm i golv, vägg och tak. Lika illa var det hos ett annat fabrikat - tror det var Knaus, men inte helt säker.

Lasse
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

I Promobil (tysk husbilstidning) nr 11 november 2009 finns en omfattande sammanställning över ca. 40 olika plåtisar. Om jag tolkat datat rätt så ligger Adria Twin bra till när det gäller isolering.

Dämmstärke (Isoleringstjocklek) W/D/B (Vägg/Tak/Golv)


Adria Twin: W/D/B 40/23/35 (mm)
Pössel2 Win: W/D/B 20/38/15 (mm)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Tack alla, förutom Pössl, finns det fler fabrikat att rekommendera.

Ja tex de svenska märkena ScandiMobil och SMC. :)
Ett bra alternativ är det som Göte J rekommenderar.

Lycka till - och berätta sen vad det blev.
 
T

tompaline

Guest
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Vi är sugna på att åka till Tyskland och köpa en Pössl eller liknanden, ny eller nästan ny.

Nu är frågan, vilka summer hamnar man på när det gäller införselavgifter skatt od.

Eftersom vi inte kan ett ord Tyska så hade det varit lämpligt med en firma som kan hjälpa till med alla papper så allt går rätt till. Någon som vet och har tips på husbilsfirmor, helst inte mer än 40-50 mil från Hamburg.

Tacksam om någon har lite tips om inköp i Tyskland, för vad jag förstår så är priserna en hel del lägre i Tyskland.

Hej Inge ! Jag är själv på jakt efter en nyare "HusbilsVan" (låter trevligare en plåtis)
Var nere i Nordtyskand för några år sedan och köpte en Calfornia. Det gick helt utmärkt.
Hade kollat in den på mobile.de ringde ned frågade om dom kunde hålla den till
kommande veekend. Jag talar inte heller flytande tyska men jag frågade om någon
talade engelska.Och det var helt ok.Jag fick köra på deras plåtar hem dom hade
även en försäkring som gällde.Däremot så fick jag deponera nåra tusen för nummerplåtarna, som jag sedan sände ned och fick mina dep:pengar i retur.
Bilen var alltså inte avställd.Jag gjorde min reg besiktning hos sbp i Kinna.
Hade ringt dit tidigare o fått lite info om formalia.Betalade även skrotavgift
till skatteverket i Gävle tror jag de var.Att ha med sig kontanter gick bra
blir ju inte så tjock bunta tack vare euron (hade 30000 den gången)
Du måste ju oxkså ha med dig fordonets handlingar hem för reg.besiktningen.
Skriv upp dina funderingar på ett papper ring transportstyrelsen samt
bilprovningen o fråga dom har folk som är till för o svara.Jag tjänade
ivarjefall bra på mitt bilköp .Sålde efter nåt år då jag tyckte värmen var för dålig.
Du kan även ringa till ditt försäkringsbolag o kolla om dom kan hjälpa dig
med försäkring. Men då vill dom säkert ha lite info om just den bil du köper.
Men bilen var för övrigt toppenfin och och han som köpte den gjorde en bra
affär trots att jag fick mina pengar tillbaka.........Bilen de var en VW T4
Lycka till våga lite Tyskar e inte farliga...mvh tompaline
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Det blev ingen Pössl utan en Dethleffs Globebus T1 istället med 131 hk motor, och dieseldriven kupevärmare som verkar vara riktigt bra efter en första natt i Tyskland.

Utan att kunna ett ord Tyska så fick jag ovärdelig hjälp av Roland från Malmö med telefon och mailkontakt så nu står den på uppfarten och väntar på registrering och besiktning i Sverige

4463286190_c4f115bc67_o.jpg
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Lycka till med nya bilen - även om det inte blev en plåtis!:rolleyes:

Hoppas du har fått en Webasto Dual Top som värmare i bilen - den är toppen tycker vi! Diesel är framtiden som värmare.:)
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller liknande i Tyskland

Lycka till med nya bilen - även om det inte blev en plåtis!:rolleyes:

Hoppas du har fått en Webasto Dual Top som värmare i bilen - den är toppen tycker vi! Diesel är framtiden som värmare.:)

Värmaren heter Webasto Dual top RHA-100, det är säkert en sådan du menar.
 
Senast ändrad:
Toppen