• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Påverkat styrservo efter besiktning. Normalt?

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Hej

Gäller en Fiat Ducato Plåtis MY2016, 150hp, H2L2 (5.4m)

När jag besiktigade bilen första gången för några år sedan så sa besiktningsmannen att styrningen skulle kännas konstig till en början när jag skulle köra därifrån efter besiktningen. Detta skulle gå över efter ett tag. Hans förklaring va att det berodde på de maximala hjul/styr-vridningarna de gjort för inspekterat styrleder osv.
Han hade helt rätt, det lät eländigt, pulserade i ratten och va trögt att styra.
Jag upplever att det blir så mer eller mindre efter varje besiktning.
Jag tror att systemet behöver lufta sig.

Ny besiktning idag och det va rejält påtagligt, det blir bättre ganska fort men.. Då jag inte kör bilen så flitigt så hänger det i ett tag att det känns lite.

Är det fler som får detta "problemet" precis efter besiktning? (Inget man direkt läser till när jag söker)
Hur får jag återgång till det normala fortast om det nu är luft.. Vill gärna ha en metod så jag slipper lyfta bilen..
Kan jag ha en extra känslig installation, lite småfel? Varesig besiktning eller verkstad (som kollar det mesta) säger ngt om detta..

Tacksam för tips..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej utgår från att det är en vanlig oljedriven servo och ingen elservo, för en sådan borde inte alls kunna hugga.
Normalt när man luftar en styrservo så vrider man ju till fulla utslag några gånger fram och tillbaka så båda sidor om kolven töms och fylls på nytt några gånger så luften försvinner (med motorn igång och framvagnen uppe i luften).
Om man inte vill hissa upp bilen eller inte blir helt nöjd så är väl en metod att leta reda på en större yta eller parkering och köra runt i en 8'a några gånger och då skifta mellan fulla rattutslag åt båda hållen alla gånger, så att just kolven kommer så långt som möjligt åt båda håll i cylindern.

Att det kommer in luft i cylindern som det verkar göra är inget jag upplevt eller haft problem med någon gång vid besiktning. Men det måste ju i så fall ske för de drar styrningen för hand under bilen så det sugs in luft för att packboxarna öppnar lite vid vakuum ??? Kanske...

M.v.h.JANKRO.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Hej utgår från att det är en vanlig oljedriven servo och ingen elservo, för en sådan borde inte alls kunna hugga.
Normalt när man luftar en styrservo så vrider man ju till fulla utslag några gånger fram och tillbaka så båda sidor om kolven töms och fylls på nytt några gånger så luften försvinner (med motorn igång och framvagnen uppe i luften).
Om man inte vill hissa upp bilen eller inte blir helt nöjd så är väl en metod att leta reda på en större yta eller parkering och köra runt i en 8'a några gånger och då skifta mellan fulla rattutslag åt båda hållen alla gånger, så att just kolven kommer så långt som möjligt åt båda håll i cylindern.

Att det kommer in luft i cylindern som det verkar göra är inget jag upplevt eller haft problem med någon gång vid besiktning. Men det måste ju i så fall ske för de drar styrningen för hand under bilen så det sugs in luft för att packboxarna öppnar lite vid vakuum ??? Kanske...

M.v.h.JANKRO.
Tack för svar. Jo jag har oljedriven. Har behållare som på "vanliga" bilar om jag kommer ihåg rätt.
Har hittat beskrivningen med att köra i 8or (Någon skrev att Volvo 900-serien kunde råka ut för samma).
Ska prova det.

Känns som ngt är extra känsligt på min bil vilket den varit sedan jag tog över den vid ca. 3800mil. Och nu 4000 mil senare är den lika känslig.
Lustigt att första besiktningsmannen sa det som att det va helt normalt (han kände nog när han körde fram bilen den sista biten).
Jag glömde bort att fråga idag efter dagens besiktning.. (Han sa inget om att den skulle kännas knas).
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hade ju en Subaru med elservo där skakades det massor men blev godkänd men efter första kurvan ut från hallen så lät det i en drivknut och det gjorde det länge efteråt. Jag har en egen teori att man med skakmaskinen trycker ut fettet i drivknutarna och att de då inte fungerar som de ska kanhända att körningen i åttor med fulla rattutslag får in fettet i knutarna igen. Så inte säkert det är ett servoproblem.
När man besiktade husbilen för ett tre veckor sedan var man väldigt noga med framvagnen och att vrida och känna efter på alla hjulen efter lagerglapp men allt var ju perfekt, när jag för en vecka seda parkerade vid en husvägg lyste höger lampa väldigt konstigt ljuset var liksom halvt.
När jag tittade var reflektorn helt rostig så idag fck jag en ny från autodoc i tyskland 371kr. Det borde ju synts på mätapparaten.
Jag har mycket litet förtroende för kompetensen på dagens besiktare. Hade en fiat som gick igenom dagen efter gick den knappt att styra det var krängningshämmaren som släppt från hjulhuset eftersom det var rostigt.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Hade ju en Subaru med elservo där skakades det massor men blev godkänd men efter första kurvan ut från hallen så lät det i en drivknut och det gjorde det länge efteråt. Jag har en egen teori att man med skakmaskinen trycker ut fettet i drivknutarna och att de då inte fungerar som de ska kanhända att körningen i åttor med fulla rattutslag får in fettet i knutarna igen. Så inte säkert det är ett servoproblem.
När man besiktade husbilen för ett tre veckor sedan var man väldigt noga med framvagnen och att vrida och känna efter på alla hjulen efter lagerglapp men allt var ju perfekt, när jag för en vecka seda parkerade vid en husvägg lyste höger lampa väldigt konstigt ljuset var liksom halvt.
När jag tittade var reflektorn helt rostig så idag fck jag en ny från autodoc i tyskland 371kr. Det borde ju synts på mätapparaten.
Jag har mycket litet förtroende för kompetensen på dagens besiktare. Hade en fiat som gick igenom dagen efter gick den knappt att styra det var krängningshämmaren som släppt från hjulhuset eftersom det var rostigt.
Tack för svar.
Mitt problem känns då jag står helt still och börjar vrida på ratten dvs hjulen har inte börjat snurra.
Det är pulsationer med hög frekvens.. kan inte vara drivknutar i mitt fall.
Känns även om jag krypkör rakt fram och när jag börjar svänga så drar eländet igång..
Detta sker alltså direkt när man kör ut från besiktningshallen.
Efter lite körning på normal väg, alltså inga kraftiga svängar är problemet nästan borta. Dock hänger det i länge när man ska parkera och belastar servot mer..
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Våran bil larmade för fel på drivningen,överhettning efter att dom skakat bilen,Tror dom skakar alldeles för mycket. Det finns väl risk att bilen skadas. Fick stå där ett tag innan det gick att köra , Besiktningsmannen blev lite lustig men sa bara att han inte gjort nåt,
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara att ESP (antisladd ) får spel i samband med skakningarna. Systemet arbetar ihop med ABS pumpen. Ratten lär ju fladdra när framvagnen skakas. ABS givarna och lägesgivaren för ratten ingår i ESP, säkert några fler givare.
Vad jag vet är inte ESP aktivt när tändningen är avslagen. Frågan då är tändningen alltid avslagen vid skak testerna.
Spånat och gissat en del.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Kan det vara att ESP (antisladd ) får spel i samband med skakningarna. Systemet arbetar ihop med ABS pumpen. Ratten lär ju fladdra när framvagnen skakas. ABS givarna och lägesgivaren för ratten ingår i ESP, säkert några fler givare.
Vad jag vet är inte ESP aktivt när tändningen är avslagen. Frågan då är tändningen alltid avslagen vid skak testerna.
Spånat och gissat en del.
Hej. Intressant uppslag - Jag vet inte vad jag ska tro om det. Har inte sett några antisladdsignaler vid uppstart iallafall.
Att det kommer in luft i servokretsen vi fulla hjul-utslag med motor avstängd känns som en "enklare" förklaring.
Speciellt hur problemet yttrar sig och minskar med tiden efter besiktningstillfället.. Men jag kan vara helt fel ute där..
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja besiktningsmännen blir ju nervösa, besiktningen fick ju betala när de övervarvade gamla motorer i sotprovet. skakmaskinerna kan mycket väl vara väldigt gamla på en del stationer Jag tycker i varje fall att på min station ser det likadant som det gjorde 1980. Jag har sett att det går att se glappheter utan att skaka utan köra försiktigt och se hur allt rör sig.
En gammal volvo är det nog svårt att skaka sönder, vi hade gott om grusvägar förr och framvagnen var nog dimensionerad för det på svenska bilar. Jag tycker nog av det jag sett att de skakar onödigt mycket på besiktningen. Jag fick ju spola rent från grus och liknande runt skakplattan 6 dagar i veckan på 80-talet. Man använde en typ av bräckjärn där man manuellt kände på lagringarna ofta. Fick tvätta av dom minst en gång i veckan för de var oljiga med underedsmassa de hade flera stycken liggande som verkligen användes.
Det underliga är att skakmaskinen finns bara på den banan som har en smörjgrop men där tar man ofta in småbilar också fast den är ju gjord för lastbilar. Den banan med lyften finns ju ingen skakmaskin på. Mycket underligt det hela. Är den gjord för lastbilar går det antagligen lätt att ge bestående skador.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag har också upplevt att servon hugger lite efter besiktningen, ungefär som om det vore luft i systemet.
Det brukar gå över efter man kört och rattat lite extra...
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Troligtvis så trycks den oljan som finns i kuggstångens hydrauldel ut till servobehållaren när de skakar hjulen, för att få tillbaka full servoverkan så får man vrida hjulen med fullt utslag åt bägge hållen med motorn igång några gånger så att kuggstången fylls på igen.
Lite märkligt är det att det blir så vid deras skakningstest.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vad fullt rattutslag åt ett håll behövs mer olja ”på ena sidan” men samtidigt borde väl oljemängden minska i motsvarande grad på den andra sidan, dvs totalen är konstant, och nivån i behållaren ändras ej?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vet ej säkert som redan nämnt, men packboxar/tätningar som tål massor med övertryck tätar inte ibland vid vakuum inne i cylindern, och vakuum lär det bli om man rätt snabbt drar snabbt fram och till baka en kolv i ett hydraulsystem eller till ytterlägen och det inte frivilligt levereras ny olja med tryck genom rören till cylindern från pumpen.... Kanske.
Det kanske även kan bero på pumpens konstruktion. En del pumpar "ligger inne i sin egen oljebehållare" och öppnar sig när det blir max övertryck i systemet och släpper då olja ut i oljebehållaren som den ligger i, och de kan inte ge luft den vägen till cylindern ens när de inte är i gång i alla fall. Men det finns många konstruktioner och mer avancerade pumpar och system som kanske har andra svagheter.
Det verkar som besiktningen skulle behöva en stor plätt så de kunde rätta till felet de får fram på en del bilar med att köra några varv i en åtta, men då kanske de hittar dåliga drivknutar som ev. inte är deras jobb.
Men enklast att bli av med det om man känner lite hugg är nog att själv köra några åttor nästa gång man hamnar på en stor parkering till en mataffär eller något, även om man kan bli betraktad som en id... av övriga kunder.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen