• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Påverka

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Fråga från HBKare till mig var tömmer vi vårat avlopp i Stenugsund?
Kollade med kommunenens miljöansvarig ingen plats finns i kommunen.
Hon blev klart nervös när jag påtalade att det är en kommunal angelägenhet att tillhanda hålla detta.
Kollade med länstyrelsen kommuner är skylldiga att ta hand om avfallet från båtfolket men behöver inte ha tömnings platser för husbilar men det vore önskvärt och bör komma på sikt.
Hon föreslog att vi kunde ta in på camping för att tömma våra tankar på min fråga om tanktömning av svart vatten om cirkus 80liter är möjligt blev det tyst i luren.
Med lite tankar om hur vi gör idag kunde hon inte lösa. Då föreslog jag att bilarna fick tömma på campingen och kommunen får stå för tömnings avgiften eftersom ni brister i erat miljöansvar.Fick en flämtning i luren oj nu var det jobbigt.
På frågan om var vi kan tvätta en husbil blev det åter tyst i luren det är ju inte tillåtet att släppa tvättvatten i dagvattenbrunen eller hur?
Hon skall återkomma de måste ha ett möte i ärendet om cirka ett par timmar.
Fick svaret de kan inte ta emot tanktömningar i Stenungsund.Inte ens gråvatten.Hör och häpna inte ens campingarna kunde eller ville ta emot gråvatten.Svar på den frågan ta ett dike sent på kvällen på en lämplig plats när ingen ser er.
Hur ser det ut i er kommun? Ring och kolla på tala bristerna ett bra sätt att bidra till en bättre miljö.
Pratade med lokal tidningen de blev eld och lågor :music-icon:2179

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Påverka

På de flesta reningsverk finns det ställen där de tömmer slamsugare od. Där borde man kunna tömma gråvattnet (och även toan).
-Om man får tillåtelse av personalen, vill säga.
Men ta sig till ett reningsverk, -det gör man endast om det är panik förmodar jag?
:msn_question:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror att Norge ligger långt framme i detta avseende. I Gol var jag en gång och fick tömt tanken på ett enkelt vis vid ett reningsverk. Något för Sverige att ta efter!

Så är det nog på fler ställen i Norge. Eller hur, Knut?

Jappe

gunnar20

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2025

I Norge kan man tomma och fylla vatten på många, många bensinstationer. Enkelt och smidigt - kostar ca 20 kr men de e de värt!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Prinsipiellt skulle det i Norge være tømmemuligheter ved reningsverk, det er den etat som har det lovmessige ansvar for at tjenesten finnes.

Men som med allt : Teori er en ting, Praksis noe helt annet.

F

F.d. 53086

Guest

På Vägverkets rastplats i Ljungskile ansåg man på min fråga var tömma gråvatten att det självklart skulle tömmas i dagvattenbrunnarna.
Som bekant är det inte långt mellan Stenungsung och Ljungskile.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, Dagvattenbrunnar är sällan anslutna till reningsverk, därför är inte skillnaden så stor om vi släpper direkt i diket. De särskillda tömmningstationer som finns är oftast kopplade till sluten tank om inte kommunens avloppsledning råkar gå inärheten. Vill vi påverka så måste vi gå på kommunen i första hand o inte vägverket eller andra väghållare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dagvatn ved motorveier håndteres spesiellt i egne behandlingsannlegg.
De fleste har lagt merke til noen merkelige dammer like ved siden av veien, dette er en type biologisk renseannlegg (reningsverk). Først sedimenteres veistøv og andre partikkler ut før det renner over i et større basseng hvor den biologiske prosessen pågår. Litt gråvann i et slik annlegg skader ikke.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej, Dagvattenbrunnar är sällan anslutna till reningsverk, därför är inte skillnaden så stor om vi släpper direkt i diket. De särskillda tömmningstationer som finns är oftast kopplade till sluten tank om inte kommunens avloppsledning råkar gå inärheten. Vill vi påverka så måste vi gå på kommunen i första hand o inte vägverket eller andra väghållare.
Du har så rätt så är det.
men visst är det så att kommunerna försöker smita undan husbilar de är inte med på komunalstämman vad fasen hur gör vi nu hur fixar vi detta?
kan vi skicka dem till någon annan kommun ja det vore bra.:music-icon:2179

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Hur gör bussbolagen? Använder som egna avlopp?

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej reidar. jag såg din artikel i st-tidningen, den var bra .jag hoppas att det rör om i grytan,, så dom vaknar i komunerna, att det är gråvattnet som det gäller för det finns toatumning på dom flesta rast platser ,,man kan ju hoppas mvh håkan ps det är tur att någon säger i från
:yes::wub:

Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hur gör bussbolagen? Använder som egna avlopp?
Nja, dom flesta bussbolag i turist eller expressbusstrafik, tömmer på dertil avsedda ställen typ Tömningsställen vid större tankställen eller rastställen. Inte f.n slänger dom sina 1000 liter i närmsta dike. Det har dom inte tid med.

F

F.d. 2577

Guest

På Transportstyrelsens gratiskarta över rastplatser finns många platser angvna för tömmning. Vi använde den utanför Strängnäs (vid högbron) förra veckan.
Kartan kan beställas på deras hemsida.
Leffe

Toppen