• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Påställningsregler

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025
Kan någon svara mig på vad som gäller vid påställning? Jag har en husbil med totalvikt 5400 KG. Dvs jag betalar vägskatt 3 ggr per år. Nu har jag behov av att använda bilen 1 dag. Vad är då den kortaste tiden jag kan ha bilen påställd innan jag kan ställa av den igen. Det finns säkert någon regel med staten som förmånstagare.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Du ställer på bilen den dag du ska använda den (innan du kör). Eftersom man inte kan göra på/avställning på samma dag måste du vänta tills dagen efter (när du kört färdigt) innan du ställer av den. Dvs du kan köra även andra dagen. Men den dagen du ställer av räknas bilen trots det som avställd. Det blir alltså endast en dag du ska betala skatt för.

På kvällen den dag du ställt på kommer transportstyrelsen att göra en körning som fakturerar dig för skatt för hela perioden som är kvar, dvs till nästa gång du normalt ska betala din skatt. Men dagen efter när de gjort nästa körning och din bil är avställd justeras denna skatt till bara en dag. Den rättelsen skickar de dock ingen ny faktura för. Så vänta några dagar och logga sen in på Mina sidor" på transportstyrelsen och kolla hur mycket och med vilket OCR-nummer du ska betala.

Men även om du betalar första fakturan, dvs för mycket, så är det inga problem eftersom Transportstyrelsen i så fall betalar tillbaka det du betalat för mycket.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
När du stället på bilen i Appen Min fordon ser du hur mycket skatt du skall betala ,dagen efter när du ställer av ser du i appen hur mycket skatt du skall få tillbaka ,det är mellanskillnaden mellan dess belopp som blir skatt att betala.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
När man då ställer på sitt fordon, kommer Transportstyrelsen att meddela försäkringsbolaget.
Vilket då skall gör att försäkring gäller samma tid så vitt jag förstår.
Men har inte förstått hur de debiterar detta, de borde ju vänta nån dag innan de sänder ut en faktura för nästa halvår, men kanske de krediterar, eller återbetalar, kanske sänder en ny faktura och man skall slänga den första, när man ställt av igen...

Roysan

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det kan säkert variera beroende på vilket bolag du har och hur och för hur länge betalningen sker.
Jag har IF och betalar via autogiro varje månad. När bilen är avställd övergår försäkringen automatiskt till avställningsförsäkring. Betalningen sker i förskott. Om de har fått veta att bilen är påställd så blir det full avgift för kommande månad. Om jag då ställer av justeras beloppet för nästa månad. Det kan alltså bli "fel" under enskilda månader men blir rätt i längden.
Det har för mig aldrig varit aktuellt med återbetalning eftersom jag har ytterligare en bil försäkrad där. Så totalbeloppet som dras gäller för båda bilarna. Har jag alltså betalt för mycket för husbilen används det till att betala för den andra bilen.

I vilket fall som måste försäkringsbolaget på något sätt återbetala det som de fått för mycket.

Toppen