• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påställning OCH Stenskott 2020-04-01

Battling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
805
Medlemskap
2024
2020-03-08, ställer på husbilen till 2020-04-01
2020-04-01, Beger oss till Fiat i Södertälje för service, efter 10 minuters körning i Scaniabacken, kommer en personbil från höger och svänger snävt in framför mig, pang i rutan - STENSKOTT!
Servicen fixas, åker på vinst och förlust till Ryds Glas i Södertälje som inte har någon drop-in tid.
Hem och beställer en stenskottslagning till den 2/4 = idag.
2020-04-02, Anländer till Ryds, som påpekar att vår husbil är AVSTÄLLD och han inte kan hjälpa oss med lagningen.
Jag fiskar fram bekräftelsen på att husbilen anmäldes för påställning den 8/3 och skall vara påställd 1/4-2020.
Killen på Ryds tar kontakt med Länsförsäkringar som envist hävdar att husbilen fortfarande är AVSTÄLLD och inte kan ge Ryds något skadenummer.
Killen (med bekräftelsen i handen) blir mer påstridig och lyckas till slut få Länsförsäkringar att utfärda ett skadenummer = 200:- för lagningen.....

Har JAG missat något?

För flera år sedan togs "anmälan" till försäkringsbolaget bort, "sköts numera av att transportstyrelsen som vidarebefordrar infon om påställning till försäkringsbolagen"
O M Transportstyrelsen får info i god tid FÖRE ett månadsskifte, hur svårt kan det vara att delge försäkringsbolagen den informationen??

2020-04-03, Besiktning, sedan till Sollentuna för fuktkontroll (med avställd husbil) OBS! Ironi

Blir intressant att följa upp sådana här saker inför de "NYA" skattereglerna framöver

Sverige 2020!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hur gjorde du påställningen - via appen verkar det ju gå in direkt i systemet och man ser ju dessutom direkt i telefonen att bilen är påställd.
Där kan man ju mig veterligt inte sätta något visst datum så du måste gjort det på något annat sätt? (ska ju inte spela någon roll men intressant att veta)
Hur lång tid det sedan tar för respektive försäkringsbolag att få in informationen i sina system kan kanske variera?
Vi har DINA och jag brukar få ett digitalt utskick från dem dagen efter om att försäkringen ändrats. I beskedet har det alltid stått rätt dag för påställning/avställning även om det kommit någon dag senare.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Du skriver att till den 1/4 varade påsställningen.
viket betyder att den är avställd efter 24/00 31/3
När jag ställer på så sätter jag alldrig något slutdatum.Utan gör det samma dag som jag gör avställnng .
Leffe
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Så här skriver Transportstyrelsen om avställning, det går alltså inte att begära att få avställning en viss dag framöver:

”Tänk på att du inte kan begära avställning från ett datum bakåt i tiden utan avställningen gäller från och med den dag då en fullständig anmälan kommer in till Transportstyrelsen.”
 

Battling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
805
Medlemskap
2024
Läs vad jag skrivit....
P Å S T Ä L L N I N G: 2020-04-01, gjordes på transportstyrelsens hemsida (ej app) 2020-03-08 = möjligt att anmäla påställning 90 dagar innan du vill ställa på, gjort detta i flera år. Men mitt påstående är, varför delges inte försäkringsbolagen vad som "är på gång" när dom fått min anmälan 8/3-2020. Ringde L F idag när jag kom hem, och efter visst letande fick jag beskedet om att jag hade giltig försäkring fr o m 1/4. Något konstigt att Ryds på samma fråga fick till svar att bilen är AVSTÄLLD idag, och min skada inte kunde åtgärdas. En kort stund for det ett antal tankar kring O M något skulle hänt på dessa två "oförsäkrade" dagar.
 
T

Torangab

Guest
Bra info. Kanske med den erfarenheten klokt att vi påställer så det är gjort några dagar innan tänkt användning av husbil. Så processen med försäkring hinner med. Tack.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi ställer alltid på och av vår husbil via telefonens app "Mina Fordon" och dubbelkollar alltid direkt efter genom att gå in på appens funktion "Fordonsuppgifter" att där har ändrat status till "Påställd". Och för att slippa ev. bekymmer om vi 10min senare skulle bli stoppad (eller liknande) tar jag en skärmdump som kan visas upp även om uppkopplingen mot internet inte fungerar.
//Niklas
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Det verkar uppenbart finnas en del svagheter i systemet när man registrerar en påställning. Se bifogad länk. Kan dock inte svära på att det fortfarande gäller eftersom sidan senast är ändrad 2013 men samma information finns även på andra ställen hos Transportstyrelsen.


"Exempel på tillfällen när din påställning inte syns i våra tjänster eller i vår app
Du ställer på ditt fordon under kvällsbearbetningen klockan 20.00 en måndag. Då visas den inte i våra e-tjänster eller i vår app förrän tisdag kväll. Du kan heller inte ställa av fordonet igen förrän tisdag kväll.
Du gör en påställning en fredag 20.00. Då kommer den inte att visas i våra e-tjänster eller i vår app förrän måndag kväll. Du kan inte heller ställa av fordonet igen förrän på måndag kväll. Detta gäller också om du gjort en avställning fredag kväll och vill ställa på fordonet igen, då får du vänta till måndag kväll.
Du ställer på din bil på kvällen klockan 20.00 innan julafton. Då kommer den inte att visas som påställd i våra e-tjänster eller i vår app förrän den 28 december. Du kan inte heller ställa av din bil igen innan det datumet.
Du har gjort en anmälan om påställning, men valt att påställningen ska gälla från och med en kommande lördag. Då kommer inte bilen att visas som påställd i våra e-tjänster eller i vår app förrän måndag kväll."


Som jag tolkar det skall man alltså inte registrera en påställning efter kl 19.30 på kvällen och man skall inte registrera en påställning i förväg som avser lördag, söndag eller annan helgdag.

Om du ändå har ställt på din bil och kunnat se hos trafikverket att den står som påställd så förs inte informationen över till försäkringsbolaget förrän vid kvällskörningen samma dag. Försäkringbolaget kan alltså i bästa fall se att bilen är påställd i sina system dagen efter att du ställt på den. Man kan inte utesluta att även försäkringsbolagen gör en kvällskörning i sina system och att det därför kan ta två dagar innan ändringen är fullt registrerad i deras system. När allt är klart hos försäkringsbolaget kommer det att synas att bilen är försäkrad från påställningsdagen.

Dock är det så att under hela första dagen och kanske även andra dagen kommer försäkringshandläggaren inte att se i sina system att bilen är försäkrad (mer än avställningsförsäkringen) och du kommer att få lägga en massa energi på att övertyga honom att din försäkring skall gälla om du råkar ut för en skada under dessa dagar.

/CG
 
Toppen