• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Påminnelse.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Såg just en fruktansvärd olycka där ett ungt, underbart vackert rådjur brutalt mördades av ett par i en Mercedes cabriolet. Farten var hög, mycket över fartgränsen.

I vårens tid när naturen vaknar och djuren föder ungar
trampar vi på gasen och far fram som kungar
vem ger oss rätten att på sådant vis härja runt i vår natur
den tillhör inte bara oss människor utan också alla andra djur

Jappe

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Påminnelse.

Å jag som tänkte på bilen ;) nä men så är det väl med allt som dödas , vilda djur och nu även grisarna i danmark och även människor .

Rådjuret dog förhoppningsvis snabbt också så det slapp att plågas .

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Det är inte bara människan som uppfunnit farten. Redan dom flygande, springande arterna för lång tid före våran, dog i hastighetsolyckor. Nu tänker inte jag inte försvara unga dårar som kör fort med häftiga mc/eller bilar på specialvägar utan mer på hur dum får man va.
Även jag var varit en fartidiot en gång i tiden så döm själva

F

F.d. 2577

Guest

Nu tar du väl ändå i Jappe, eller är du i tidingsbranchen? Mördas är väl ändå fel uttryckt, i så fall är även jag rådjurmördare. Mitt första sprang rakt in i sidan på bilen, så den gången var det rådjuret som borde givit min företräde. Det kom visserligen från höger men jag körde på huvudled. Men det hade kanske bättre att jag kört av vägen. När man möter storebror älgen brukar det ofta vara självmarkerande i dödsstatestiken så det gäller att snabbt fatta "rätt" beslut.
Leffe

F

F.d. 3682

Guest

[

Jag vill inte kalla det att brutalt mörda ett rådjur. Det är jätte-hemskt när man kör på ett djur, men det finns väl ingen som gör det med vilje. Naturlitvis är det dumt att köra för fort, men vi människor använder inte alltid vårt förnuft som vi borde. Det är inte alltid som vi "tänker efter före". //Susanne H

F

F.d. 52943

Guest

Även jag har - högst ofrivilligt - kört på ett rådjur. Dock var farten uppskattningsvis knappt 40 km/tim efter tvärnit på 50-sträcka, och rågeten försvann ut i skogen efter att ha rullat ett par varv framför spoilern i fronten på min Saab 9000 (ca 10 år sedan)

Polisen organiserade eftersök - man såg en flock rådjur ca 100 m från vägen, men inget såg särskilt skadat ut. Vet inte om det påkörda djuret var med bland dessa.

Jag kan inte påstå att jag känner mig som mördare eller marodör i sammanhanget - shit happens..

F

F.d. 10115

Guest

Jag fattar inte varför rådjur som bestämt sig för självmord väljer att utsätta en oskyldig bilist...:confused:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Alla som kör bil i Norrland riskerar alltid att köra på en ren. Skall man anpasa fart och bilmodell så blir det att stanna inomhus. Kan nog inte kalla det att mörda om man har oturen att träffa på något djur. Tror inte att man frivilligt kör på djur eller något annat heller förresten, Farten bestämmer man ju själv men djuren rör sig som dom vill i vår natur. Älgen är heller inte att leka med där människan ofta drar det kortaste stråt. Vi får nog försöka att samsas med naturen och ta hänsyn till varandra och våra vilda djur.
// Bror

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

:(Nej inte kör man frivilligt på ett djur. Vi fick själva in en stor älgtjur i framrutan
med följd att taket trycktes in till 1 cm från våra huvuden bilen blev skrot älgen
vådasköts av jägaren som polisen kallade dit. Vi överlevde med blåmärken och
glassplitter i ansikte och hårbotten. Numera kollar jag vägkanten efter vilda djur
även när det inte är jag som kör. Hu vad läskigt det var.
Gunilla & Rolf

Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Jag körde över 2 rådjur utanför Södertälje på motorvägen med en lätt lastbil jag kom från skogs Elmia och var på väg mot Stockholm ett rådjur hamnade under hjulet det andra skadades bara men jag var tvungen att avliva det. Detta var det värsta jag har varit med om när det gäller djur Rådjuret låg i diket tittade så vackert mot mig men vad skulle jag göra? hittade en stor sten och gjorde det som måste göras: när jag skulle åka vidare så kom det flera bilar med jägare som hade jagat dessa rådjur när de hade kommiti innanförr skyddstänglest
paffw 1977

Toppen