• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påminnelse kontrollavg bompeng

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Nu har man blivit lite fattigare 390:passering utan abonnemang eller elektrisk bricka.
Det är bara o betala o se glad ut och så har man ju också fått lite lärdom om hur allt fungerar i Norge./susanne

Senast ändrad:
B

Båtis

Guest
Sv: Påminnelse kontrollavg bompeng

Vaddå "bompeng"? Förlåt en som inte fattar vad du menar.

Maggan:confused:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

I norge har de ju avgifter att köra på vägar det är väl ngn vi glömt eller lagt för lite i korgen.

Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest

Nu har man blivit lite fattigare 390:passering utan abonnemang eller elektrisk bricka.
Det är bara o betala o se glad ut och så har man ju också fått lite lärdom om hur allt fungerar i Norge./susanne

Ja dom är måna om turister tydligen. Man ska nog satsa mat, bensin/diesel pengar, nöjespengar på nåt annat land tydligen. Till och med Stockholm låter turister åka in i stan utan att betala avgifter eller miljökrav. Känner många som har börjat arbeta, även flyttat till Norge därför att man får en mycket högre lön där än i Sverige, Efter några månader så har dom tittat på vad det har blivit över av lönen, inte mycket..

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

30/6 2007 var vi där !
kommer att åka dit fler ggr för jag älskar Norge o dess natur./susanne

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

Efter en körning i Norge maj 2007, så kom där en betalningspåminnelse flera månader senare. Detta trots att vi hade en elektronisk dosa som fungerar även i Norge (samma som på Öresunds bron, Stora Bält m.m.)
Vi protesterade och efter ett tag kom en ursäkt att de gjort fel.

Så om du kan kolla om du verkligen betalt, så kan det vara lönt att protestera.

// Roland

F

F.d. 52950

Guest

Du har min fulle forståelse ragge, det er ikke for ingenting at jeg føredrar at feriera i Sverige!

Hos oss på vestlandet har vi rikeligt med bompenger o mye mer skal vi få i fremtiden, enligt mynigheterna!

Mina semestre vil nok i stadigt større grad bli lagt til deres hemland, :)

F

F.d. 14038

Guest

Du är så välkommen Rullebo, kanske ses vi någonsanns i sommar.
Hälsar laika.

F

F.d. 50024

Guest

Ja dom är måna om turister tydligen. Man ska nog satsa mat, bensin/diesel pengar, nöjespengar på nåt annat land tydligen. Till och med Stockholm låter turister åka in i stan utan att betala avgifter eller miljökrav. Känner många som har börjat arbeta, även flyttat till Norge därför att man får en mycket högre lön där än i Sverige, Efter några månader så har dom tittat på vad det har blivit över av lönen, inte mycket..

Visste inte att Stockholm gjorde skillnad på turister och fastboende när det gäller trängselavgifter men det var ju ett klokt beslut dom har tagit.
Kom gärna och besök lilla Nora också på eran semester om ni inte har varit här.
Det är en liten, mysig gammal trästad. Och här har vi ingen trängselavgift men däremot trängselbonus. Visserligen bara 10 kronor men ändå...... hjärtligt välkomna!!!

Snöiga hälsningar Torotor

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Man tar t.o.m. betalt för vägar som inte är byggda ännu!? Visst är det märkligt att Norge som
inte har någon stadsskuld har mage att ta betalt för alla färjor, stora som små, likaså broar och tunnlar.

Bränslet är dyrt, maten är dyr, höga skatter också. Det är dags för norrmännen att göra uppror.

F

F.d. 50024

Guest

Hejsan.

Måste bara få uttala mej lite om Norge.
Javisst, jag håller med om att det mesta är dyrt i Norge men för dom som BOR där så blir det en annan sak . I slutändan har dom ungefär lika som oss kvar i plånboken eftersom lönen också är högre än i Sverige.
En sak måste jag säga att jag avundas dom och det är deras lön i juni o december.
I juni får dom ut hela sin bruttolön, altså ingen skatt, och i december har dom halv skatt, och skatten är INTE högre än i Sverige.

Mvh Torotor

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Det är bara utlandsregestrerade fordon som slipper trängselskatt i Stockholm. ty dom är så små att dom inte trängs.
Svenskregistrerade fordon får allt betala trängselavgiften, oavsätt dom är turister eller ej.

Kastanj

F

F.d. 4879

Guest

Det var det jag syftade på. Precis som att en Svensk bil är utlandsregistrerad i Norge.

Toppen