• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Påfyllnad av gasolflaska

MatsD

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
41297
Medlemskap
2025
Någon som vet var man kan fylla svensk gasolflaska (propan) företrädelsevis i Alicante eller Valencia regionen i Spanien. Vad jag vet finns ett ställe nära Bahia Camping Alicante men fler ställen bör kanske finnas, skulle jag tro ?

Tacksam för tips.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har råkat ut för samma problem, det är så att i spanien har man i princip ett bytessystem där man aldrig fyller utan byter flaskor, lastbilar åker runt och byter på campingar och kunder man kan även byta på en stor mängd mackar. Det är i princip inte tillåtet att fylla utländska flaskor, men det är ju spanien och en del gör det ändå. Så svårt att hitta ställen att fylla, men på t.ex. bahia kan man betala en avgift för att hyra en flaska och den kan sedan bytas inom systemet lite överallt på mackar. Har man plats för en flaska och räknar med att stanna i spanien eller komma tillbaka kan man använda den som standardflaska eftersom den går att fylla i sverige så är den helt överlägsen svenska flaskor bara att skaffa en spansk regulator vilket finns på ferrerria järn affär men även kina affärer har dem men kolla lite på kvaliten.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
bengtic har ju helt rätt här.

Förslaget som många ger är ju att sätta in LPG-flaskor, enkelt lätt och billigt att fylla på framförallt när man kör söderut. Vad man måste tänka på sedan när man kör hemåt och det börjar bli kallt är att se till att tömma dem helt då det ofta fylls på med Butan söder om Tyskland och den gasen är inte bra om temperaturen går ner under noll.

MatsD

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
41297
Medlemskap
2025
Ja, helt rätt, tack. Tänkte mig att utforska det svåra alternativet dvs inventera var man eventuellt kan förväntas lyckas med att fylla en svensk gasolflaska ( förutom i Santa Pola ). Min spanska Propano flaska skulle jag vilja lämna här nere då vi reser runt lokalt samt behöver ha den då jag gör Paella :)

Toppen