• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det blir ingen resa till Dalhalla. Generatorn jag beställde på AUTODOC förra lördagen är inte skickad än trots att den skulle finnas på lager. Vi får väl se om den dyker upp i veckan. OM den gör det kanske vi tar en runda i de närmaste omgivningarna.
Nu ska jag gå ut till bilen och försöka stuva om i ”garaget” så jag får lättare att få ut o in saker utan att flytta på allt först. Funderar på att göra hyllor, speciellt anpassade till vad jag har där bak. Bilder kan komma senare idag, före o efter ombyggnaden.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej ja du har att göra i utrymmet, verkar som ni har stolar för många gäster, vi kör med två stolar, eventuella besökare tar egna sittplatser med sig, löser vårt begränsade utrymme, men vi alla är olika så lycka till med ert jobb. vi ses där ute KANSKE
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ja vi har extra stolar med oss för eventuella besökare. Tycker det är trevligt med besök och så länge vi har plats för dem så får de åka med.
Största problemet är Åsas Rollz (kombinerad rullstol och rollator) som ska ut o in vid varje stopp. Nu blir det en hylla till den så att den är lätt att ta ut och in. Sen är väl alla mattorna och förtältet onödiga att ha med om man inte ska åka nånstans där man tänkt stå ett tag så de får stanna hemma utom en matta som man kan lägga utanför bilen vid ett stopp. Det ska ju finnas plats för detta till nästa gång vi ska söderut.
Gråvattentanken får flytta in under en av sängarna så frigör det plats där bak. Har rensat ut sånt som vi inte har använt på resan i vinter så nu är det plats till tanken där istället.
Idag regnar det ibland så blir väl inte mycket gjort där bak, får satsa på att flytta tanken istället. Kan ju vara bra att ha ett fungerande gråvattensystem ifall vi kör en runda i slutet av veckan om o när vi fått en fungerande generator.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då var Dalhalla ombokat till den 6/8. Skulle ju varit i Brno och sett MotoGP då men vi skippar det till ett annat år.
Jesus Christ Superstar som vi skulle sett den 15/7 är flyttat till den 2/7 nästa år.
Generatorn väntas anlända imorgon så nu börjar det röra på sig igen hoppas jag.
Blir kanske runda i slutet av veckan ändå.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja hoppas inget strular och att kablar och kontakter stämmer. Du får kolla över allt innan du åker för nu har du haft en väldig otur med ture.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om du vill kan jag göra en lista på vad som kan gå sönder? min bil passerade ju 20000mil sista resan och lär gå ett tag till eftersom jag kör väldigt försiktigt. Men på hemvägen sist hade jag tur när jag tankat och kom ut rann det vatten från bilen. Flyttade den och felsökte drog åt en slangklämma och det var klart eftersom jag var på spanska sidan 2 mil från gränsen så fick jag en hink vatten av en vänlig kvinna.
Hade tur att jag tog en omväg och envisades med att tanka innan jag åkte ut på betalvägen så jag upptäckte det i tid, en annan gång gick ju en säkring och när jag upptäckte det så hittade jag en läcka på anslutningen av spridarna drog åt allihopa som satt lite lösa. Så man ska ha tur också.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, hoppas att ni inte blev sura på mig angående era stolar,det är skoj med gäster men olika packproblem är var o er av oss egna problem.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har suttit ganska mycket i Tures stolar och det var ju väldigt bra och sen fick man ju mat också jättebra!
Köpte ett elverk på blocket idag fyrtakt laddar batterier 12 -24 volt 12v 17,5 A. Tror det går in i gasolboxen, ganska tyst det är ju Honda startar lätt. Känns lite säkrare nu om det blir problem med strömmen, nästa logiska steg borde ju vara en dieselvärmare och en liten gasflaska för köket.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
hej, hoppas att ni inte blev sura på mig angående era stolar,det är skoj med gäster men olika packproblem är var o er av oss egna problem.
Absolut inte! Vi tycker det är trevligt med gäster så så länge de två extrastolarna får plats så är de med!
Det har inte blivit nåt gjort med Ture denna veckan. Vi har varit förkylda och hemtjänsten krävde att vi skulle testa oss för covid-19 smittan så det har vi gjort. Inte fått svar än men jag tvivlar på att vi har det.
Generatorn ska monteras när jag mår bättre. Sen får vi se om vi kör en runda innan vi kör till Dalhalla. Gråvattnet är inte färdigkopplat än, det måste ju göras innan vi drar iväg igen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet är ju att man blir lätt smittad av en vanlig förkylning av passagerare, när skolan startade på hösten blev många lärare förkylda och de första månaderna hade man aldrig full klass många förkylda.
Nej du har knappast virus det misstänker jag ni hade på Bahia eftersom det var så långvarigt så en sån test skulle vara bättre så kunde ni vara lite mer säkra på att inte få det igen.
Kommer ni förbi är ni välkomna hade ju besök på gatan utanför av en bekant med husbil i veckan finns ju både vatten och el.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har inte blivit något gjort de senaste dagarna. Åsa ramlade i torsdags morse och knäckte ett revben så hon har behövt mycket hjälp. Lite bättre idag så jag ska gå ut en stund och pyssla med husbilen nu. Generatorn är inte monterad än. Ska se om jag klarar det själv utan hjälp. Har ju problem med ryggen så komma ner i marknivå är lite svårt och komma upp igen är ännu värre. Får se hur det går, får kanske ringa nån som hjälper mig upp igen.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
ja du rörligheten är a och o när det gäller trånga utrymmen, jag själv gör tester först om jag kommer upp på eventuella jobb, annars skiter jag i arbetet somfår anstå tills jag är tvungen eller nån annan vill göra det till mig, jag går o väntar på framvagninställning för h.framhjul sliter på ytterkant den 17-8 har jag tid för det så korta tuer blir det den närmaste tiden hoppas på tur för oss bägge.
 
F

F.d. 22252

Guest
Enligt autodata ska det ta 0,7tim på 2,5td eller 1,2tim på 2,8td, så om du har 2,8 är det något mer du måste ta bort.
Jobbigt att ligga under och arbeta uppåt. går bättre om man har ramper att köra upp på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen