F
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Lätt å bränna en generator på 70A när man plockar ut mer än 80A. Dagens bilar har 120A elr mer på generatorn. Sen sitter det ett startbatteri som fungerar som en shunt till bodelsbatteriet. Så vad menar du med rubriken
Inte jag heller, men då får jag inte heller de 70+ A laddning som många utlovar/eftersträvar. Det är jag dock glad för, annars skulle de tunna originalkablarna eller 140A generatorn smälta på sikt.
Jo, initialt får man hög värden, som sedan snabbt sjunker.Har 2 st 100 Ah blysyra batterier
Har varit nere på 75 % då fick jag initialt 80 A laddström när jag startade motorm
Vad menar du med en shunt, en sådan sitter i serie, batteriet sitter parallellt!Lätt å bränna en generator på 70A när man plockar ut mer än 80A. Dagens bilar har 120A elr mer på generatorn. Sen sitter det ett startbatteri som fungerar som en shunt till bodelsbatteriet. Så vad menar du med rubriken
Vad menar du med en shunt, en sådan sitter i serie, batteriet sitter parallellt!
Möjligen kan du se kablaget som en shunt, men olämpligt ordval tycker jag.
Och för de som laddar sådana strömmar så jorda så jäkla bra ni kan(dvs rakt ned i chassit), dubbelt så kraftigt som + sidan annars kommer bodelsbatteriets minus att ligga på en högre potential än generatorn och startbatteriet och det leder förr eller senare till konstiga problem.
Nja det var inte så galet detta då strömmätning egentligen är spänningsmätningShunt är nog fel när det gäller strömmar, hade annat i tankarna jobbar som fastighetsskötare
Nja det var inte så galet detta då strömmätning egentligen är spänningsmätning
Shunten är egentligen ett motstånd(en kabel tex) som man sedan kan mäta spänningsfallet över och på så sätt mäter man A faktiskt, dvs man kan inte mäta A direkt utan man mäter volt och om man sedan vet resistansen så kan man räkna ut strömmen, se länken nedan om Ohms lag dvs reglerna för att beräkna A Volt och resistans, lite krångligt kanske men inte jättesvårt men lite annorlunda än en vattenshunt som du pysslar med men i princip samma sak hmm kan man säga så
Ohms lag – Wikipedia
Lithium Drop in batteri, låter enkelt men...
Det finns en hel del att tänka på innan man sätter i ett Lithium ”Drop in”
Batterierna har på gott och ont en inbyggd BMS som skall hantera bl.a i/urladdning, denna drar också ström även när det inte finns en förbrukning. Det innebär att man måste ladda batteriet på vintern.
Eftersom Lithiumbatterierna inte bör laddas under +5 grader så kan det vara ett problem.
Den inbyggda BMS har också en begränsning landström t.ex 50A för ett 100Ah batteri, vad händer vid vid en högre landström....Samma begränsning finns på uttag vilket innebär att BMS slår ifrån och hela bilen slocknar om man t.ex använder en inverter och kaffebryggare.
- Om BMS slår ifrån, hur återställs denna?
- Kan BMS stängas av vid vinterförvaring (batteriet bör lagras med 50% kapacitet)
- Är kablage i bilen anpassat för en laddning med förhoppningsvis hög ström.
Det finns som sagt en del att tänka på inför byte till Lithium ”drop in” batteri
Det är svårt att möta Li batterier, hur gjorde du för att mäta det?Jag hade mina LiFePo4 stående helt avstängda i ett drygt halvår, mätte varje månad, men del höll samma värde på ca 50% laddade. Vardera 100Ah med 150A BMS. Vanliga AGM laddas ur mätbart.