• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På taket

L

Lelle_22

Guest
Det var Gustav II Adolf och jag, vi blev med tiden tämligen f... Mycket muskler är det - eller vad det nu är.

Till saken. Min oerfarna fråga är om jag vågar mig upp på taket på min husbil. Tål taket att gå eller krypa på eller måste man ha något tryckutjämnande underlag? Jag har ju sett husbilar med stegar, vilket måste betyda att de leder någonstans uppåt.

Det kan ju alltid, om man nu måste åtgärda något, vara bra att slippa stå på en lös stege som orsakar märken eller i värsta fall välter och orsakar skador på husbilen.

Husbilen är en Bürtsner t640 -05 (halvintegrerad).

Lelle_22

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: På taket

Har en Bürstner T625 1993. Har inga problem att gå på taket. Har taxboxen långt fram på bilen så på den håller det. Det är bara att testa börja med att gå så nära tak och väggskarv borde vara starkast där. Denna fråga har varit uppe tidigare och vissa medlemmar går inte på taket och vissa gör det.
Ha det

Siw och Svante

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2025

Hej Lelle,
jag har inte märkt att taket sviktar på någon av mina husbilar, jag har haft LMC och har nu Dethleffs.
Men för att vara på den säkra sidan kan Du kanske använda en mazonitskiva eller dylikt att gå på om Du är osäker.
Lycka till!
SoS

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg ville selv brukt noe for å spre vekten utover en litt større flate.
Vet at de som ofte tilbringer mye tid på taket av husbiler pleier å bruke en plate av ecoprime eller lignende - trykket fra et kne kan ellers lage en bule i takplaten. Noen få fabrikater har så harde tak at det ikke trengs å spre vekten, men for sikkerhets skyld så bruker proffene platene på alle tak de ikke er 100% sikkre på.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Taket håller men det kan bli små inbuktningar av hälar, knän och armbågar. Jag använder en gammal strykbräda (bolsterad och klar) att gå eller krypa på.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Som Gunnar skriver kan det vara bra att skydda taket.

Men det viktigaste tror jag är att man tänker sig för var man står. Det måste vara säkrast att alltid stå på taket där det finns en vägg i bilen från golv till tak som stöttar upp trycket. Eller att man håller sig utmed lånsidorna och inte ställer sig mitt på taket där det inte finns något stöd under.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

När jag köper en nyare husbil så kommer jag att ta en 6mm masoniteskiva och tejpa på ljuddämpningmatta från Biltema som ytterligare tryckutjämnare samt att inte repa lacken som givetvis måste vara ren då också .

Se länk :
Biltema Sverige

Senast ändrad:
Toppen