• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: På spåret i Skandinavien

Kebnekaise är rätt! Bilden är tagen från ett läger inne i Guobhervaggi, och det är Kebnekaises nordvägg vi ser. Själva sydtoppen, till höger i bilden, , som är Sveriges högsta topp (märkväl inte Sveriges högsta berg) består av en toppglaciär, som de senaste decenniet sakta blir lägre och lägre. Jag har en tröja köpt på 90-talet, där står det att toppen är 2114 m, idag är den nere i 2103 m. Nordtoppen, till vänster i bilden är 2097 m, och det innebär att om trenden med avsmältningen fortsätter, kommer nordtoppen att vara högre inom ett decennium. Sarektjåkkå i Sareks nationalpark är 2089 möh, och Sveriges tredje högsta topp.
Från Kebnekaises sydtopp, smlnar fjället av till en smal knivsuddliknande toppkam ända ner till nordtoppen. Kammen består av is och snö, och ska man ta sig från sydtoppen till nordtoppen, krävs det att man är inbunbunden i replag, utrustad med stegjärn och isyxa.
Varje år förekommer något dödsfall, oftast till följd av att turisterna inte följt säkerhetsreglerna och ger sig iväg på bestigningar och kamvandringar utan kunskap och bergsguide.
Själv har jag bestigit toppen fyra gånger, varav en i hård vind och snöglopp, inte inte alltför angenäm upplevelse!
Man kan bestiga toppen från flera håll, men från Kebnekaise fjällstation finns två leder varav den ena, sk. östra leden endast rekomenderas med guide eller god erfarenhet.
Den andra, västra leden, kan bestigas på egen hand. Den är betydligt längre men inte lika brant. Dessutom måste man göra en 200 meter lång nedstigning på ett ställe, vilket innebär att man förlorar 200 höjdmeter vid bestigningen.
Från östra leden är det 1300 höjdmeter till toppen, via västra leden således 1500 höjdmetrar.

/Ludde

1993-07194.jpg

Lägerplatsen inne i Goubhervaggi, varifrån gissningsbilden är tagen

1993-06-270-Edit.jpg

Från samma plats, mot öster. Där längst in i dalen ligger fjället Gaskasapakte (där en superpumahelikopter kraschade år 2000)

1993-07-.jpg

Fjället Drakryggen, också inne i Goubhervaggi

1991-07--Edit.jpg

Kebnekaisemassivet, här sett från Tarfaladalen

1993-07188.jpg

Sveriges högst belägna byggnad, toppstugan innan Kebnetoppen

1997-07--5.jpg

Toppbestigare på väg mot Kebnekaises topp, här på väg över Björlings glaciär strax innan insteget på väggen, där man klättrar på smala hyllor upp ca 200 höjdmetrar, innan man når Kebnekaises sluttande skuldra, där toppstugan ligger

1993-07-274.jpg

Väl uppe på skuldran och en bit upp från toppstugan möts man av den här vyn mot Kebnekaises sydtopp, själva toppglaciären

1993-07191.jpg

1993-07197.jpg

På väg upp för toppglaciären, sista biten mot toppen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Regner med at dette er en felle, så det er sikkert ikke nordspissen av Gotland.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret i Skandinavien

Ja men det är inte Fårö's tre raukområden, Gammelhamn, Langhammars eller Digerhuvud.

Mitt emellan Fårö och Öland ligger en annan större ö.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Da er vi tilbake til Gotland, og det finnes noen rauker langs kysten av hovedøya - men jeg husker ikke hva de enkelte områdene heter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

Jag vill också vara med i gissandet: Boge.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

Folhammar!
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret i Skandinavien

Rätt. Det är en av Gotlands barnvänligaste raukområde. Det finns totalt 12 områden, alla med sin egen karaktär.

Intill Folhammar ligger den fina stora badstranden i Ljugarn.
 

Bilagor

  • kjgra.JPG
    kjgra.JPG
    136 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

Fel blev det. Skandinavien är det som gäller! Återkommer strax!

Jappe
 

Bilagor

  • p.jpg
    p.jpg
    97,6 KB · Visningar: 9

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

Här kommer en bild från Skandinavien!

jo.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

Sverige är rätt, men lite mer preciserad geografisk position vill jag nog ha!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Heisan er ikke du på Orust. Jeg har sett den kombinasjonen av Ica og System... er det Henån
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

Hej Knut! I Henån på Orust lligger faktiskt systembolaget bredvid ICA men bilden föreställer en ort en bra bit från Orust!

Jappe
 
Toppen