• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helt rett Tommy. Vi var på en "once in the lifetime" rundreise i Australia og New Zeeland, totalt 10 uker rundt nyttår 2003. Neste tur ned var ett år etter vi kom hjem fra første tur, den ble en verden rundt reise på 4 uker.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack Knut....... ser att mina egna erfarenheter av Great Ocean Road är äldre dina. Var 1979 inbjuden till Melbourne på en turistkonferens arrangerad av Pacific Asia Travel Association och i anslutning till den bjöd Tourism Australia deltagarna på olika rundresor i landet. Själv valde mellan just Great Ocean Road och en tur till Northern Territory med bl.a. besök i Uluru och Alice Springs. Valde den senare, som jag idag minns som tråkig, mycket sand var det...... ;)

Något helt annat än Australien, klart närmare, men jag tror att det faktiskt inte är många som varit här med sin husbil.

PB040148.JPG

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jasså, var det så svårt.

Då för jag gräva djupt i mitt fotoalbum, ända tillbaka till 1964 och månaden var juli och där satt jag och såg precis samma vy som bilden ovan i färg.
3EDC58D8-4710-45A0-8503-BDC3559FE9C7.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det där är ju en "monumentalt" mycket enklare ledtråd än den förra.
Ja, jag förstår att du tänker på min tröja, den franska marinens ikoniska blåa-vitrandiga sjömanströja, designen symbolen för fransk stil och odödligjord av Coco Chanel och Jean-Paul Gaultierier.

Men nu hade jag inte varit i Paris och köpt tröjan. Nej den var om jag minns rätt inköpt på rea, på den tidens Ö-viks stolthet, Tempo på Apoteksgränd, mitt emot Örnparken. Parken med den stora havsörnen, skapad av modell efter ingen mindre än Bruno Liljefors och som gav oss Övikare den där alldeles speciella kraften.... fråga Carola. :msn_embarrassed:

Hoppas den här ledtråden, som berättat att tröjan var blå-och vitrandiga och inte som på bilden svart-och vitrandig, hjälper dig att finna lösningen och ta över ansvaret.

Önskar alla en fortsatt fin lördagskväll

Tommy
 
Senast ändrad:

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Fantastisk bakgrundsbild, avseende tröjan. Den skymmer förvisso en part av nån byggnadsruin som verkar genomlidit mången pers förr i tiden. Men jag lade sanningsenligt inte noga märke till den, ouazett ursprungsfärgerna. ;)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fantastisk bakgrundsbild, avseende tröjan. Den skymmer förvisso en part av nån byggnadsruin som verkar genomlidit mången pers förr i tiden. Men jag lade sanningsenligt inte noga märke till den, ouazett ursprungsfärgerna. ;)
Gamla och dåligt underhållna hus, som börjar se ut som ruiner ser man lite överallt runt om Europa, men aldrig i Nolaskog. Som du kan se på min blick så tänker jag, ”men varför spik man int’ på en panel, taket’ ä’ ju’ ganska bra.....”

Ja, var står det eländigt underhållna huset?

Tommy
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Gamla och dåligt underhållna hus, som börjar se ut som ruiner ser man lite överallt runt om Europa, men aldrig i Nolaskog. Som du kan se på min blick så tänker jag, ”men varför spik man int’ på en panel, taket’ ä’ ju’ ganska bra.....”

Ja, var står det eländigt underhållna huset?

Tommy
Du kanske skulle burit en tröja med vertikala ringar isf horisontella, med tre färger till. Hade varit snyggt. Det måste vara många som står och facklar på svaret nu?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vet inte om det är på grund av att det är söndag, ointresse eller helt enkelt för svårt?

Om det nu skulle vara beroende på det sistnämnda så skall visa några bilder till, från detta slumområde strax utanför stadens eleganta centrum.
PB040131.JPG PB040140.JPG
Turisterna går runt skakar på huvudet åt misären, Samma plats 57 år och 25 kg senare

Men det finns hopp om förbättringar
PB040136.JPG
Om jag förstod rätt så skall ruinen nu rivas, kranen fanns redan på plats. Här kommer det sedan att stå ett sexvåningshus med bostadsrätter, med stans bästa utsikt! Det betyder troligen att man samtidigt städar upp hela området från alla stenar som ligger utslängda överallt.

Hoppas det blev lite lättare nu.

Önskar alla en fortsatt fin söndag.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Välkommen tillbaka efter helgen och tack Kenth för din gissning. Visst var vi i Aten, men inte på Olympen, utan uppe på Akropolis och bl.a. beundrade det 2500 år gamla templet Parthenon.

Parthenon, som självklart inte hotas av några rivningstankar för att ge plats åt bostadsrättslägenheter.

Passar på att tacka mina klubbvänner Pålle och Mossberg, som sökt hjälpa till med riktiga ledtrådar, istället för mina förvirrade påståenden. ;)

Kenth, nu tar du över, lycka till.....

Tommy
 
Toppen