• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På-avstängningsknapp för vattenpump?

Lasse o Laila

HBK Medlem
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2025
Vi är nyblivna husbilsägare till en Frankia t 730 2006 sedan igår, lördag. Men jag behöver hjälp! Hur jag än letar i bilen och läser i bodelsboken, så kan jag inte finna någon på- eller avstängningsknapp för vattenpumpen! Pumpen är en SHURflo. Hls//Lasse & Laila

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: På-avstängningsknapp för vattenpump?

Hej!

Jag antar att det är på samma sätt som i vår Frankia.

Du stänger av pumpen via kontrollpanelen ovanför dörren.

Lasse o Laila

HBK Medlem
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2025

Jag misstänkte detta. Nu till nästa problem, hur trycker man på knapparna för att komma till vattenpumpen? De fyra knapparna till vänster på kontrollpanelen fungerar bra. De fyra knapparna till höger; "Menue" +, - OK reagerar inte...gissar på handhavandefel! Tips?

F

F.d. 53091

Guest

Tryck på knappen med tanksymbol o sedan OK så skall en symbol med en kran tändas?

Lasse o Laila

HBK Medlem
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2025

Jag tryckte på knappen med tanksymbol och sedan på Menue, då kom kransymbolen fram med off-läge. Ändrade till on-läge och så flödade vattnet!

Tackar så mycket för tipset!
Finns det någon svensk eller engelsk instruktion att få tag i till DT 220?
Hls//Lasse

F

F.d. 2621

Guest

larhoq - du har ju tydligen fått igång vattenpumpen nu. OM du har samma utrustning som jag, så har du ovanpå tanken en kort ledning med en vippströmbrytare på, som också reglerar pumpens funktion.

Panelen DT 220 tillverkas av det tyska bolaget Schaudt GmbH, som har en perfekt manual med beteckningen 830.588 BA / DE ( manual / tyska). Den finns alldeles säkert också på engelska. Rekvirera hos "Udo Lang@schaudt-gmbh.de"

Jag har den tyska, mycket utförliga varianten. Man borde kunna förutsätta, att Frankia-organisationen kan tillhandahålla densamma på andra språk. Utan denna utförliga manual är det inte lätt att kunna behärska alla de olika funktionerna.

Toppen