• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På Öland finns en konflikt, är vi orsaken?

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Beträffande den första insändaren kan man ha många synpunkter, men det samlade intrycket jag fick var att skribenten egentligen var emot husbilar över huvud taget, som företeelse. Och då hjälper inga argument eller rättelser. Men nu är det så att husbilar faktiskt är godkända att användas. Men visst kan man ha synpunkter på vissa husbilisters beteenden. Det skribenten skrev om "husbilslobbyn" är något nytt. Detta begrepp är för mig helt okänt, trots att jag följt debatten i tio år nu. Min uppfattning är att det är egentligen anmärkningsvärt att husbilismen inte har lyckats få till någon "husbilslobby" över huvud taget trots att antalet husbilar och resenärer ökat så mycket under samma tid.

Tänk att det förekommer så mycket villfarelser om terrängkörningslagen. Denna har funnits i så många år och och innebörden är väl inget att vara vilsen om. Många skriver om att de vill att man ska införa regler om att begränsa terrängkörningen för husbilar! Problemen är ju att övervaka regelverket, och då spelar ju övervakande myndigheters resurser och prioriteringar in, och då är inte husbilarnas eventuella övertramp de allvarligaste utan de körningar som utförs med fyrhjulingar och motocrossmotorcyklar det som påverkar naturen mest negativt. Och det är även så som förslaget om en ny terrängkörningslag ser på saken.

Vägar, såväl allmänna som privata får trafikeras av motorfordon om de är upplåtna för allmän samfärdsel. Detta gäller naturligtvis även husbilar. Avsteg från detta kan regleras med lokala trafikföreskrifter och när det gäller privata av ägaren av vägen. Dessa avsteg ska skyltas på ett riktigt sätt. Motorfordon får parkeras utmed dessa vägar och då är det trafikförordningens regler som gäller och inget annat. Här står bland annat att motorfordonet ska parkeras på sidan av vägen och får inte hindra framkomligheten på vägen. Hur långt på sidan av vägen motorfordonet får parkeras står det inget om, men om vägens beskaffenhet vad gäller underlaget etc. så medger kan det ju vara en bit. Detta får då avgöras från fall till fall.

Avslutningsvis så vill jag påstå att det känns nog lite rörande att läsa den andra insändarens syn på saken. Tänk att få ett sådant stöd från en, som jag förstår, inte är en husbilist. Vi husbilister har ju annars mest fått utstå en massa påhopp och åthutningar i massmedia.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kan man "fricampa" utan att bryta mot terrängkörningslagen?
Fricampa betyder ju inte att man bryter mot terrängkörningslagen. T.ex en vändplats på en liten skogsväg som inte är förbudsskyltad kan ju vara OK. Det finns ju massor av olika ställen att fricampa på utan att bryta mot några förbud, Jag tror inte att markägare bryr sig så mycket bara man är diskret & inte skräpar ner.
 
F

f.d. 53452

Guest
Jag är på Öland just nu och måste säga att det är med en känsla av olust man kör omkring här. Visst är allt vackert och så.. Men till exempel idag, när vi ville ta en titt på Bödas berömda strand, så möttes vi av en vanlig parkerings-skylt där man också lagt till en skylt med en husbil med kors på.
Här och var visar man tydligt att man inte är välkommen. Tråkigt och inte som för 15år sedan när man började köra omkring med sitt semesterhus.
Hej. Detta stämmer inte helt med verkligheten. Nu framgår det inte var vid stranden du önskade parkera men det finns många platser som man kan parkera med husbil. Precis vid Böda hamn finns exempelvis platser och är du osäker så finns skylt med telefonnummer som man kan ringa både om man vill övernatta eller bara stanna en stund. Personal som svarar är kompetent inom turistnäringen och du får trevliga svar på alla frågor. Bland annat var och när du kan stå gratis.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej. Detta stämmer inte helt med verkligheten. Nu framgår det inte var vid stranden du önskade parkera men det finns många platser som man kan parkera med husbil. Precis vid Böda hamn finns exempelvis platser och är du osäker så finns skylt med telefonnummer som man kan ringa både om man vill övernatta eller bara stanna en stund. Personal som svarar är kompetent inom turistnäringen och du får trevliga svar på alla frågor. Bland annat var och när du kan stå gratis.

Det finns väl en skylt med överkryssad husbil till höger vid badstranden direkt när man kommer ner? Hur det är vid den till vänster minns jag inte?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När man kommer ner till Böda Hamn (stod där förra året i oktober) så är husbilsplatserna snett fram till vänster. Med elstolpar och hyfsat uppmärkta. En bra plats med utsikt över Östersjön.
Till höger är badplats och där kan jag tänka mig att man inte vill ha husbilar på parkeringen.

Syns tydligt på flygbild från Eniro: Kartor, vägbeskrivningar, flygfoton, sjökort & mycket mer på eniro.se

MVH
Hans
 

Martleif

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
30004
Medlemskap
2024
Hej och Gott Nytt år till er alla.

Vi är fastboende på Öland och håller helt med Alinkan. Förutom det han skriver så är rubriken på denna tråd inte helt sann. Det finns ingen konflikt på Öland angående HB. Det är några få som tycker att de äger ön och försöker få sin röst hörd. Det stora flertalet som bor här välkomnar alla slags besökare, oavsett om de kommer med HB, båt, bil eller något annat.
Däremot så finns det ett problem som tenderar att förstöra för alla oss som gillar HB. Väg 136 från norr till söder är ölänningarnas pulsåder. Själv pendlar jag mellan Borgholm och Löttorp. Väldigt ofta hamnar jag bakom en HB som kör i 60-70 km/tim på denna 90-sträcka. De har alltid en lång rad följare efter sig. I sommartrafiken är det nästan omöjligt att köra om på väg 136. De som ändå försöker utsätter många för onödiga risker. Man ser frustrationen i ögonen på de som ligger bakom när dom tänker på att de kommer för sent till att hämta barnen på dagis, för sent till middagen och får kall mat, för sent till affären innan dom stänger.....
Det är väldigt sällsynt med HB som inte kan köra i 90 km/tim så det här fenomenet måste bero på själviskhet eller nonchalans eller liknande hos den som sitter bakom ratten. Det här fenomenet retar upp alla som utsätts för det och smittar så klart av sig så fort den utsatta ser en HB oavsett om denna gör allt rätt.
Snälla ni som känner er träffade, gör inte så......

Med varma hälsningar från en Ölänning
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
I verkligheten kan det nog skilja mer än den teoretiska skillnaden 2 minuter då det ofta blir sänkt fart vid korsningar utfarter osv om man då inte kan återta sin tänkta fart förstår jag frustrationen som kan uppstå. Erkänner att jag själv får den känslan ibland detta fenomen är tydligt på 2-1 väg
när en lång kö förhindras att köra om av någon som masar sig om med 5 km i överskotts fart mot den bil man kör om då stiger irritationen lätt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det var länge sedan jag slutade med att bli irriterad i trafiken. Det är ju bara jag själv som mår dåligt av det så varför skulle jag utsätta mig för det? Speciellt i storstadstrafik (=Stockholmstrakten) måste man i alla fall ha så gott om tid på sig att någon/några minuter hit eller dit inte spelar någon roll. Man måste alltid räkna med att det kan ha hänt något som proppar igen just den väg man vill köra.

Det kan hända på annat håll också. Hamnade i höstas bakom en traktor + såmaskin på södra Öland. Den tog upp hela vägens bredd. Så det var bara att hålla 30 i stället för skyltad hastighet, ta det lugnt och och vänta på att han skulle lämna vägen. Något han gjorde efter några kilometer.

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har sagt det förr och säger det igen:
Höj hastighetsgränserna till det dubbla!!
Då kommer alla fram dubbelt så fort så det blir i snitt hälften så många bilar ute i trafiken samtidigt. Detta medför en halverad risk att krocka med en annan bil och mindre trängsel.
Hur svårt kan det va ? :cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var länge sedan jag slutade med att bli irriterad i trafiken. Det är ju bara jag själv som mår dåligt av det så varför skulle jag utsätta mig för det? Speciellt i storstadstrafik (=Stockholmstrakten) måste man i alla fall ha så gott om tid på sig att någon/några minuter hit eller dit inte spelar någon roll. Man måste alltid räkna med att det kan ha hänt något som proppar igen just den väg man vill köra.

Det kan hända på annat håll också. Hamnade i höstas bakom en traktor + såmaskin på södra Öland. Den tog upp hela vägens bredd. Så det var bara att hålla 30 i stället för skyltad hastighet, ta det lugnt och och vänta på att han skulle lämna vägen. Något han gjorde efter några kilometer.

MVH
Hans

Det är ju en viss skillnad för de flesta av oss som är på Öland och har ledigt, medan ölänningarna kanske skall till jobbet, dagiset eller har andra tider att passa? Jag tycker att det var ett bra inlägg, som jag tycker att vi verkligen skall ta till oss!
 
Toppen