Beträffande den första insändaren kan man ha många synpunkter, men det samlade intrycket jag fick var att skribenten egentligen var emot husbilar över huvud taget, som företeelse. Och då hjälper inga argument eller rättelser. Men nu är det så att husbilar faktiskt är godkända att användas. Men visst kan man ha synpunkter på vissa husbilisters beteenden. Det skribenten skrev om "husbilslobbyn" är något nytt. Detta begrepp är för mig helt okänt, trots att jag följt debatten i tio år nu. Min uppfattning är att det är egentligen anmärkningsvärt att husbilismen inte har lyckats få till någon "husbilslobby" över huvud taget trots att antalet husbilar och resenärer ökat så mycket under samma tid.
Tänk att det förekommer så mycket villfarelser om terrängkörningslagen. Denna har funnits i så många år och och innebörden är väl inget att vara vilsen om. Många skriver om att de vill att man ska införa regler om att begränsa terrängkörningen för husbilar! Problemen är ju att övervaka regelverket, och då spelar ju övervakande myndigheters resurser och prioriteringar in, och då är inte husbilarnas eventuella övertramp de allvarligaste utan de körningar som utförs med fyrhjulingar och motocrossmotorcyklar det som påverkar naturen mest negativt. Och det är även så som förslaget om en ny terrängkörningslag ser på saken.
Vägar, såväl allmänna som privata får trafikeras av motorfordon om de är upplåtna för allmän samfärdsel. Detta gäller naturligtvis även husbilar. Avsteg från detta kan regleras med lokala trafikföreskrifter och när det gäller privata av ägaren av vägen. Dessa avsteg ska skyltas på ett riktigt sätt. Motorfordon får parkeras utmed dessa vägar och då är det trafikförordningens regler som gäller och inget annat. Här står bland annat att motorfordonet ska parkeras på sidan av vägen och får inte hindra framkomligheten på vägen. Hur långt på sidan av vägen motorfordonet får parkeras står det inget om, men om vägens beskaffenhet vad gäller underlaget etc. så medger kan det ju vara en bit. Detta får då avgöras från fall till fall.
Avslutningsvis så vill jag påstå att det känns nog lite rörande att läsa den andra insändarens syn på saken. Tänk att få ett sådant stöd från en, som jag förstår, inte är en husbilist. Vi husbilister har ju annars mest fått utstå en massa påhopp och åthutningar i massmedia.
Tänk att det förekommer så mycket villfarelser om terrängkörningslagen. Denna har funnits i så många år och och innebörden är väl inget att vara vilsen om. Många skriver om att de vill att man ska införa regler om att begränsa terrängkörningen för husbilar! Problemen är ju att övervaka regelverket, och då spelar ju övervakande myndigheters resurser och prioriteringar in, och då är inte husbilarnas eventuella övertramp de allvarligaste utan de körningar som utförs med fyrhjulingar och motocrossmotorcyklar det som påverkar naturen mest negativt. Och det är även så som förslaget om en ny terrängkörningslag ser på saken.
Vägar, såväl allmänna som privata får trafikeras av motorfordon om de är upplåtna för allmän samfärdsel. Detta gäller naturligtvis även husbilar. Avsteg från detta kan regleras med lokala trafikföreskrifter och när det gäller privata av ägaren av vägen. Dessa avsteg ska skyltas på ett riktigt sätt. Motorfordon får parkeras utmed dessa vägar och då är det trafikförordningens regler som gäller och inget annat. Här står bland annat att motorfordonet ska parkeras på sidan av vägen och får inte hindra framkomligheten på vägen. Hur långt på sidan av vägen motorfordonet får parkeras står det inget om, men om vägens beskaffenhet vad gäller underlaget etc. så medger kan det ju vara en bit. Detta får då avgöras från fall till fall.
Avslutningsvis så vill jag påstå att det känns nog lite rörande att läsa den andra insändarens syn på saken. Tänk att få ett sådant stöd från en, som jag förstår, inte är en husbilist. Vi husbilister har ju annars mest fått utstå en massa påhopp och åthutningar i massmedia.