• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På Öland finns en konflikt, är vi orsaken?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Hej igen alla HB.
Nu är sommaren här och vår vackra ö vimlar av glada människor.
Lite tråkigt bara att det fortfarande finns HB förare som förstör för alla andra. För fjärde gången på några dagar händer samma sak som jag beskrev tidigare. Vi är nu på väg söderut väg 136 mellan Löttorp och Borgholm. Framför oss ligger en HB i 50-60 km/tim . Vi ka se i backspeglarna att de som sitter där framme pekar mycket åt olika håll. När pekande blir mer frekvent tänds bromsljuset???
Från oss alla i kön bakom. Ta hänsyn och sluta med detta själviska beteende.

Hjärtligt välkomna till Öland.
Njut och ha det gott
Hälsningar Martin
Hej alla HBK'are

I Europa säljs det över 200.000 nya husbilar om året. Bara i Sverige fanns det 108.518 inregistrerade husbilar vid årsskiftet. Vi är max 15.000 medlemmar som läser här i Forumet och det är inte säkert att det är någon av dessa som stökade till det på Öland. Ön är ett väldigt populärt mål för alla husbilsåkare i Europa. Det är som med allting annat, det är enstaka som bär sig åt och de kommer aldrig på "föräldramötet".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Problemen på Öland löser sig, när övernattförbud sätts upp redan vid Ölandsbron. Så brukar närboende, campingägare och "myndigheter" lösa problem med husbilar på andra platser.
Degerhamn m.fl. är föregångare

Jag tycker faktiskt att det fungerar bra på Öland, bra med ställplatser, några mindre campingar med vettiga priser, tömning och vatten finns också
på många ställen. Degerhamn är ju en historia för sig, där ägnade sig hamnkaptenen åt att reta upp grannen till ställplatsen i stället för att
samarbeta, tyvärr blev det stängning då.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag tolkar postningen om den senaste "ölandsincidenten" mer som en notering om hur husbilen framfördes i trafiken än om hur husbilar campar. Alltså att husbilen i fråga höll märkbart lägre fart än utsatt hastighetsbegränsning och dessutom ojämn hastighet vilket störde och påverkade övrig trafik. Detta kan nog hända på fler ställen än på Öland...
Personligen tror jag att hur övriga ser på oss husbilsägare påverkas minst lika mycket av hur bra eller dåligt vi framför våra kära fordon i trafiken som av hur vi parkerar dem för natten. Men det är kanske en annan forumtråd...
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag tolkar postningen om den senaste "ölandsincidenten" mer som en notering om hur husbilen framfördes i trafiken än om hur husbilar campar. Alltså att husbilen i fråga höll märkbart lägre fart än utsatt hastighetsbegränsning och dessutom ojämn hastighet vilket störde och påverkade övrig trafik. Detta kan nog hända på fler ställen än på Öland...
Personligen tror jag att hur övriga ser på oss husbilsägare påverkas minst lika mycket av hur bra eller dåligt vi framför våra kära fordon i trafiken som av hur vi parkerar dem för natten. Men det är kanske en annan forumtråd...
Hur vi framför våra fordon ,vad spelar det för roll ....Vi har rätt att vara på vägen oavsett vissa som tror att dom äger vägen ,det är oftast inte husbilen som är hinder i trafiken utan den bilen som är efter som skapar köerna för att inte köra om när man kan .
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hur vi framför våra fordon ,vad spelar det för roll ....Vi har rätt att vara på vägen oavsett vissa som tror att dom äger vägen ,det är oftast inte husbilen som är hinder i trafiken utan den bilen som är efter som skapar köerna för att inte köra om när man kan .
Och hur nära vissa ligger bakom. Både farligt och ansvarslöst.

En del olyckor har nog skett pga att en bil har legat för nära. En tredje bil kör om och ser inte den första bilen. Samtidigt kommer en mötande bil. Den som kör om har ingenstans att ta vägen. Då smäller det.
Jag har råkat ut för en sån incident. Det var en lastbil som låg för nära. Kunde lika väl varit en husbil som låg för nära. Vi klarade oss precis, jag han knappt reagera när bilen körde om oss. Föraren som körde om lastbilen såg inte oss när vid början av omkörningen.
Att ligga och limma bakom hindrar också den som kör framför.
Man tappar en stor del av koncentrationen när man kör.

Självklart ska man göra allt för att trafiken ska flyta på.
In i vägrenen, stanna och släppa förbi.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag har svårt att förstå hur förare av husbilar och de som framför vanliga bilar med husvagnar tänker som kan köra kilometer efter kilometer med långa köer bakom sig utan att stanna på lämplig plats för att släppa förbi bakomvarande trafik. Är det egoism eller bara oförstånd?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har svårt att förstå hur förare av husbilar och de som framför vanliga bilar med husvagnar tänker som kan köra kilometer efter kilometer med långa köer bakom sig utan att stanna på lämplig plats för att släppa förbi bakomvarande trafik. Är det egoism eller bara oförstånd?
Men om husbilen håller den föreskrivna hastigheten och gärna lite till hur kan den då orsaka köer?
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Men om husbilen håller den föreskrivna hastigheten och gärna lite till hur kan den då orsaka köer?
Föreskriven hastighet och lite till?
Det är ju fortkörning!
Sen finns det inget som heter föreskriven hastighet, skylten är förbudsmärke C31 och betyder högsta tillåtna hastighet, hur fort man kan köra under den hastigheten måste man ju avgöra själv beroende på en massa saker.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag tror inte husbilsförare i allmänhet kör bättre eller sämre än övriga trafikanter. Men vi märks mer med våra "stora lådor på hjul". Och vi är lite krångliga i trafiken då vi är bredare och skymmer mer än vanliga bilar (vilket gör oss lite krångligare att köra om pga sikt bland annat). Så om jag tabbar mig på vägen i vår skrikigt orange husbil märks det lite mer än om jag gör det i vår diskreta lilla kombi.
Försöker tänka på detta bakom ratten på plåtisen men ibland blir det fel ändå.
Men det kanske bara är jag som gör bort mig i trafiken ibland. Alla andra kör ju perfekt ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Föreskriven hastighet och lite till?
Det är ju fortkörning!
Sen finns det inget som heter föreskriven hastighet, skylten är förbudsmärke C31 och betyder högsta tillåtna hastighet, hur fort man kan köra under den hastigheten måste man ju avgöra själv beroende på en massa saker.

Det känns som att vi har kommit en bit från ämnet. Det började ju med att det finns en del husbils- och husvagnsförare som ägnade sig åt
sightseeing i låg fart på Ölands pulsåder norr-söder utan att ta hänsyn till att det finns annan trafik som behöver komma fram snabbare.
Självklart måste man hålla uppsikt i backspeglarna och släppa fram snabbare trafik om man önskar köra långsammare än vad som är tillåtet.
Det finns massor av möjligheter längs vägen att svänga åt sidan eller köra ut på vägrenen, så det finns inga ursäkter för att inte göra det!
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Föreskriven hastighet och lite till?
Det är ju fortkörning!
Sen finns det inget som heter föreskriven hastighet, skylten är förbudsmärke C31 och betyder högsta tillåtna hastighet, hur fort man kan köra under den hastigheten måste man ju avgöra själv beroende på en massa saker.
Jo visst är det så men klaga då inte att husbilar orsakar köer
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Jag har svårt att förstå hur förare av husbilar och de som framför vanliga bilar med husvagnar tänker som kan köra kilometer efter kilometer med långa köer bakom sig utan att stanna på lämplig plats för att släppa förbi bakomvarande trafik. Är det egoism eller bara oförstånd?
Ett klart brott mot paragraf 38 i trafikförordningen.
Detsamma gäller många A traktorer också.

Hejs
Claes 105
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Vi brukar ta en tur till Öland i april / maj och då är det ganska få husbilar där men vi har slutat att besöka norra delen av ön då det på senare år har blivit förbudsskyltar (eller tidsbegränsning i avsikt att förhindra övernattning) på i stort sett alla ställen man tidigare stått. Skulle det bli likadant på den södra delen så överger vi Öland för gott.
Samma med varberg där kan man bara stå på camping eller ställplats som ofta är full o parkering vid Getterön helt tom efter 18:00
 
Toppen